علت چروک دور چشم چیست؟


افزایش سن تنها علت چروک دور چشم نیست، اما از مهم‌ترین دلایل آن به‌شمار می‌رود. همین که وارد دهه سی زندگی می‌شوید، کم‌کم ردپای خطوط پنجه کلاغی را در اطراف چشم خود می‌بینید. این چین و چروک‌ها شاید ریز باشند، اما نشان می‌دهند که شما به مراقبت‌های جوانسازی پوست نیاز دارید. با این حال پزشکان متخصص پوست و مو در کنار افزایش سن فاکتورهای دیگری را در پیری زودرس پوست دور چشم مهم می‌دانند که در این مقاله قصد داریم به مهم‌ترین آنها اشاره کنیم.

علت چروک دور چشم

علت چروک دور چشم

علت چروک چشم در سن پایین چیست؟

علت چروک چشم در سنین پایین را می‌توانید در موارد زیر جستجو کنید. البته باید بدانید در کنار آنها بیماری‌های زمینه‌ای نیز می‌توانند باعث پیری زودرس شوند. برای مثال پزشکان متخصص اعصاب و روان بیماری‌هایی مانند افسردگی را در این امر دخیل می‌دانند.

نور خورشید

اگر به‌طور مداوم زیر نور خورشید باشید، اشعه‌های آن به شکل‌های مختلف منجر به چروک دور چشم می‌شوند:

تجزیه کلاژن (Collagen) و الاستین (Elastin)

اشعه ماوراء بنفش، به ویژه اشعه UVB و UVA، به سطح پوست نفوذ می‌کنند و به لایه‌های عمیق‌تر آسیب وارد خواهند کرد. با گذشت زمان، این اشعه‌ها الیاف کلاژن و الاستین پوست را تجزیه می‌کنند. کلاژن و الاستین پروتئین‌هایی هستند که نقش مهمی در حفظ ساختار، استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست دارند. با تحلیل رفتن این فیبرها، پوست شادابی خود را از دست می‌دهد و در نتیجه با چین و چروک اطراف چشم مواجه می‌شوید.

تولید رادیکال‌های آزاد ( Free Radicals)

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش باعث تولید رادیکال‌های آزاد در پوست می‌شود. رادیکال‌های آزاد مولکول‌های بسیار واکنش‌پذیری هستند که می‌توانند به اجزای سلولی از جمله DNA، پروتئین‌ها و لیپیدها (lipids) آسیب بزنند. این استرس اکسیداتیو روند پیری را تسریع می‌کند و می‌تواند علت چروک چشم در سن پایین باشد.

پیری نوری (photoaging)

اصطلاح «پیری نوری» به فرآیند پیری پوست اشاره دارد که در اثر قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) خورشید ایجاد می‌شود. این عارضه اغلب منجر به ایجاد چین و چروک و خطوط ریز در مناطقی مانند صورت، پوست اطراف چشم، گردن و دست‌ها می‌شود.

کاهش مکانیسم‌های دفاعی طبیعی پوست

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید مکانیسم‌های محافظتی طبیعی پوست را تضعیف می‌کند. به عنوان مثال، پوست در حفظ رطوبت با مشکل مواجه می‌شود. به همین دلیل انعطاف کمتری دارد و خشک‌تر است. پوستی که ضعیف می‌شود بسیار سخت‌تر می‌تواند خود را ترمیم کند.

هایپرپیگمانتاسیون (Hyperpigmentation)

قرار گرفتن در معرض نور خورشید منجر به ایجاد لکه‌های تیره می‌شود. پزشکان آنها را به عنوان لکه‌های پیری (پوستی) یا لکه‌های خورشیدی معرفی می‌کنند. این نواحی می‌توانند ظاهر چروک دور چشم را برجسته کنند.

دکتر پوست و مو برای محافظت از پوست در برابر اثرات مخرب نور خورشید و کاهش خطر ایجاد چین و چروک در اطراف چشم، استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF بالا، پوشیدن لباس‌های محافظ مانند عینک آفتابی و کلاه را ضروری می‌داند.

سیگار کشیدن

اگر عادت به سیگار کشیدن دارید، باید بدانید سموم سیگار به شکل‌های زیر روند چین و چروک اطراف چشم را افزایش می‌دهد:

کاهش جریان خون

سم‌های موجود در سیگار عروق خونی را منقبض می‌کنند. به همین دلیل جریان خون و اکسیژن‌رسانی به پوست کاهش می‌یابد. این اختلال نیز زمینه را برای تجزیه کلاژن و الاستین (پروتئین‌هایی که مسئول حفظ استحکام و قابلیت ارتجاعی پوست هستند) فراهم خواهد کرد. با تحلیل آنها روند پیری پوست نیز تسریع می‌شود که پوست حساس اطراف چشم نیز از آن مستثنی نخواهد بود.

تشکیل رادیکال‌های آزاد

سیگار مواد مضر و سموم را وارد بدن می کند و منجر به تولید رادیکال‌های آزاد می‌شود. بدن دارای سیستم‌های دفاعی برای مقابله با رادیکال‌های آزاد است، مانند آنتی‌اکسیدان‌ها و آنزیم‌ها. اما تولید بیش‌از‌حد رادیکال‌های آزاد و کمبود آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به نابسامانی در تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها منجر شود. در نتیجه بدن با مشکلات مختلف مواجه خواهد شد که پیری زودرس یکی از آنهاست.

کم آبی

سیگار می تواند پوست را کم آب کند و رطوبت آن را کاهش دهد. آبرسانی مناسب پوست برای حفظ خاصیت ارتجاعی و لطافت آن ضروری است. وقتی پوست شما به اندازه کافی هیدراته شود، شفاف و شاداب به نظر می‌رسد. کم آبی باعث خشکی پو ست می‌شود و خاصیت ارتجاعی آن را از بین می‌برد. همچنین پوست کم آب اغلب کدر به نظر می‌رسد و بافتی خشن دارد. این ناهمواری بر ظاهر چین و چروک ها تاثیر می‌گذارد و آنها را برجسته‌تر نشان خواهد داد.

ژنتیک

ژنتیک ویژگی‌های اولیه پوست شما را تعیین می‌کند. این ویژگی‌های می‌توانند شامل ضخامت پوست، تولید کلاژن و الاستین و سرعت تجدید سلول‌های پوست باشد. این عوامل ژنتیکی روند پیری پوست را در نواحی مختلف تحت تاثیر قرار می‌دهند. همچنین برخی ویژگی‌های پوست مانند نوع پوست، رنگ و بافت آن می‌توانند ارثی باشند. برای مثال در برخی خانواده‌ها تمایل ژنتیکی به داشتن پوست خشک یا چرب وجود دارد. این عامل می‌تواند بر نحوه ایجاد چین و چروک و شدت آنها تاثیر بگذارد.

سبک زندگی

در حالی که فاکتورهایی مانند افزایش سن و ژنتیک از مهم‌ترین دلایل چین و چروک اطراف چشم هستند، اما نمی‌توان سبک زندگی را در پیری پوست بی‌تاثیر دانست. محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید، اجتناب از سیگار کشیدن، داشتن یک رژیم غذایی سالم، هیدراته ماندن و داشتن یک روال خاص برای مراقبت از پوست به شما کمک ‌کند تا پوست شاداب‌تر و جوان‌تری داشته باشید.

کمبود چه ویتامینی باعث چروک دور چشم می‌‌شود؟

کمبود ویتامین‌های مختلفی می‌توانند علت چروک دور چشم(لینک به بلاگ) باشند. با این حال پزشکان متخصص پوست و مو به ۲ مورد آنها تاکید می‌کنند:

  1. ویتامین C: این ویتامین برای تولید کلاژن ضروری است. کمبود ویتامین C می‌تواند منجر به ضعیف شدن کلاژن شود و به طور بالقوه پوست را مستعد ابتلا به چین و چروک کند.
  2. ویتامین E: این ویتامین یک آنتی اکسیدان است که به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و اشعه UV کمک می‌کند.

شما می‌توانید سوالات خود را در این زمینه از طریق خدمات آنلاین سلامت با پزشکان متخصص پوست و مو در میان بگذارید و در صورت نیاز نوبت ویزیت آنلاین دریافت کنید.



Source link