بهترین راهکارهای حذف و رفع سریع موهای زائد


موهای بدن انسان در تمام نقاط بدن به جز کف ‌پا، کف دست و لب‌ها می‌رویند. رفع موهای زائد به جنسیت بستگی ندارد و همه ما به دنبال راهی برای خلاصی از آن‌ها هستیم. حجم موها بسته به عوامل مختلفی مانند ژنتیک، تغییرات هورمونی، زایمان و …می‌تواند متفاوت باشد. به هرحال موها چه کم و چه زیاد باشند ظاهری نامطلوب به وجود می‌آورند و با اصلاح آن‌ها، ظاهر شما زیر و رو می‌شود.

امروزه راه‌های زیادی برای حذف موهای زائد وجود دارد که در ادامه به متداول‌ترین آن‌ها و مزایا و معایب هر کدام می‌پردازیم. انتخاب روش مناسب یک تصمیم شخصی می‌باشد و هیچ شیوه‌ی کاملی برای رفع موهای زائد وجود ندارد که برای همه مفید باشد. بنابراین برای داشتن بهترین انتخاب، لازم است که در مورد آن‌ها اطلاعاتی هر چند مختصر داشته باشید.

راه‌های حذف موهای زائد به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

  • اپیلاسیون: در این روش با تخریب فولیکول، به طور دائمی موها حذف می‌شوند. در بسیاری موارد واژه اپیلاسیون به اشتباه به روشی نسبت داده می‌شود که در آن برای حذف موهای زائد از وکس یا موم استفاده می‌کنند. روش‌های اپیلاسیون شامل لیزر موهای زائد، الکترولیز و IPL هستند.
  • دپیلاسیون: این روش‌ها تاثیری روی پیاز مو و فولیکول‌ها ندارند و تنها روی ساقه مو اثر می‌گذارند. تمام روش‌های حذف موهای زائد که موقتی هستند در این دسته قرار می‌گیرند. تیغ، موم، کرم‌های موبر و … از جمله‌ی این موارد هستند.

در ادامه چند مورد از روش‌های اپیلاسیون و دپیلاسیون را با هم مرور می‌کنیم.

لیزر موهای زائد

این روش یک گزینه قابل اعتماد اما پرهزینه می‌باشد. در این روش تشعششات ملایم و خفیفی به پیاز موها تابیده می‌شوند و با تخریب آن، رشد موها به طور محسوسی کاهش پیدا می‌کنند. این روش، رشد موها را به صورت دائمی کاهش خواهد داد؛ اما در نظر داشته باشید آن‌ها را برای همیشه از بین نمی‌برند و موهای زائد بعد از مدتی دوباره باز خواهند گشت. گاهی اوقات موها دیگر رشد نمی‌کنند و آن‌هایی هم که درمی‌آیند بسیار نازک هستند.

از شایع‌ترین عارضه جانبی این روش می‌توان به سوزش و قرمزی پوست اشاره کرد که معمولا بعد از چند ساعت از بین می‌رود. دقت، سرعت، کاهش رشد موهای جدید و اثربخشی بالا از مزایای لیزر درمانی می‌باشد.

بهترین راهکارهای حذف و رفع سریع موهای زائد

بهترین راهکارهای حذف و رفع سریع موهای زائد

موم یا وکس

موم یا وکس یکی دیگر از گزینه‌های رفع موهای زائد هستند. البته اگر می‌خواهید از این روش استفاده کنید، باید آستانه درد بالایی داشته باشید. در این روش معمولا پس از قرار دادن موم مایع و گرم روی پوست، موم با یک حرکت دست برداشته شده و موها را همراه با خود برمی‌دارد. رشد موها از فردی به فرد دیگر و بر اساس چرخه رشد موها متفاوت است؛ اما معمولا نتیجه این راه بین ۲ تا ۶ هفته دوام دارد. هزینه کم، نازکی موها، سرعت بالا ، از بین رفتن تمام موهای نازک و کرکی و … از مزایای این روش به حساب می‌آید. این روش معایبی هم دارد که موهای زیر پوستی، قرمزی و سوزش از جمله‌ آن‌ها می‌باشند.

الکترولیز

در الکترولیز موهای زائد، یک الکترود به اندازه یک تار مو به درون فولیکول مو وارد می‌شود، سپس جریان الکتریکی به درون آن فرستاده می‌شود تا فرایند رشد مو در فولیکول غیرفعال شود. این روش باید توسط یک متخصص پوست یا یک الکترولوژیست معتبر انجام شود. استفاده از این روش به معنی رفع موهای زائد بدن برای همیشه نیست، بلکه این معنی را می‌دهد که شما برای مدتی طولانی رشد موهای زائد را کند کرده‌اید. الکترولیز را می‌توان برای نواحی مختلف بدن و انواع پوست انجام داد. درد و قرمزی ناشی از تحریک پوست از جمله شایع‌ترین عوارض جانبی این روش است.

کرم‌های موبر

استفاده از کرم‌های موبر برای حذف موهای زائد به دلیل ارزانی و بدون درد بودنشان بسیار بین افراد محبوب است. این کرم‌ها حاوی ترکیبات خاصی هستند که با موهای بدن واکنش داده و با شکستن کراتین موجود در آن‌ها، موها را درست از زیر پوست و در کمتر از چند دقیقه قطع می‌کنند. زمانی که این اتفاق میفتد، می‌توان آثار موهای زائد را به راحتی از روی پوست پاک کرد. معمولا حداقل، چهار روز طول می‌کشد تا موها دوباره از زیر پوست جوانه بزنند و به تدریج رشد کنند. جدیدترین کرم‌های مو بر به‌صورت اسپری هستند و به‌راحتی برای از بین بردن موهای سطح پوست کاربرد دارند.

کرم‌های موبر

کرم‌های موبر

بند انداختن

این شیوه یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای حذف موهای ناخواسته محسوب می‌شود که در حدود شش هزار سال پیش از هند آغاز گردید و به آرامی در سراسر آسیا و کشورهای اروپای محبوبیت پیدا کرد. در این روش از یک نخ استفاده می‌شود که موهای زائد را می‌کشد، می‌پیچد و از فولیکول مو بلند می‌کند. نتایج رفع موهای زائد با این روش، بیشتر از اصلاح ماندگاری دارد؛ به‌علاوه این روش باعث رشد بیشتر موهای زائد نمی‌شود. ارزان بودن، عدم استفاده از مواد شیمیایی و سرعت بالا از فواید این روش است.

اصلاح یا شیو با استفاده از تیغ

اصلاح با تیغ از ساده‌ترین، ارزان‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها برای از بین بردن موهای زائد است. این روش برای هر ناحیه‌ای از بدن قابل انجام است و هیچ محدودیتی وجود ندارد. در این شیوه تیغ تعبیه شده، موهای سطح پوست را بلند و سپس کوتاه می‌کند. تنها مشکل این روش، اثرگذاری پایین آن می‌باشد که بعد از حدود یک تا سه روز ناحیه اصلاح شده بدون مو می‌ماند و سپس باید دوباره اصلاح کنید.

استفاده از موچین

این وسیله کاربردی یکی دیگر از روش‌های موثر و ارزان برای رفع موهای زائد است. در این روش، مو از ریشه کنده می‌شود. رفع موهای زائد با این وسیله معمولا ماندگاری ۳ تا ۶ هفته‌ای دارد. موچین هیچ عارضه جانبی شدیدی ندارد و بی‌خطر است؛ اما تمیز و استریل نکردن آن قبل از هربار استفاده، می‌تواند منجر به جوش، عفونت و سوزش در پوست شود.

در پایان

خلاص شدن از دست موهای زائد معمولا دغدغه همه افراد است. در این مطلب به ۷ روش موثر برای حذف موهای زائد و نکات مرتبط با آن پرداختیم. تمای این موارد از مزایا و معایبی برخوردارند که شما با توجه به سلیقه و کاربردتان می‌توانید یک شیوه را انتخاب کنید و از داشتن پوستی نرم و اصلاح شده نهایت لذت را ببرید.

 



Source link