زگیل تناسلی زنان چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟


زگیل تناسلی به عنوان یکی از بیماری های شایع در خانم ها شناخته می شود؛ که از راه رابطه جنسی یا نزدیکی منتقل می شود. زگیل تناسلی زنان به واسطه ویروسی به نام HPV تشکیل می شود و در صورت عدم درمان زمینه بروز بیماری های سختی چون سرطان روده، سرطان دهانه رحم و سرطان رحم در زنان را فراهم می کند.

سرعت رشد و تکثیر این ویروس در خانم ها نسبت به آقایان سریع تر و بیشتر است؛ لذا در صورت مشکوک بودن به وجود زگیل تناسلی، باید فوراً برای تشخیص و درمان آن به پزشک متخصص زنان مراجعه شود. با ما همراه باشید تا در ادامه این مطلب شما را با علائم زگیل تناسلی زنان و راه های تشخیص آن آشنا سازیم و بهترین پزشک متخصص در این حوزه را به شما عزیزان معرفی کنیم.

زگیل تناسلی زنان چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

زگیل تناسلی زنان چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

فهرست عناوین

زگیل تناسلی زنان چیست و با چه علائمی همراه است؟

منظور از زگیل تناسلی زنان، زائده یا برآمدگی گوشتی است؛ که اغلب در قسمت ناحیه تناسلی خانم ها تشکیل می شود و رشد می کند. علاوه بر اندام های تناسلی خانم ها، برخی از زنان وجود این زائده گوشتی را در قسمت مقعد تجربه می کنند؛ که اغلب باعث بروز علائمی مانند درد و خارش می شود. این عفونت مقاربتی به شکل های مختلفی بروز می کند و در بعضی از زنان حتی نشانه ای به جای نمی گذارد. چنانچه فردی در اثر ویروس پاپیلومای انسانی به مشکل زگیل تناسلی دچار شود، ممکن است همه یا تعدادی از علائمی که در ادامه گفته می شود را تجربه کند.

  • رشد زائده های گوشتی به رنگ های صورتی یا قهوه ای
  • احساس درد و خونریزی هنگام رابطه جنسی و اجابت مزاج
  • احساس خارش و سوزش در نواحی مرطوب ناحیه تناسلی
  • بسته شدن مجاری ادراری
  • رشد زائده در اطراف لب و زبان
  • وجود رطوبت در اطراف برآمدگی های گوشتی

در مواردی به دلیل رابطه دهانی زگیل تناسلی در اطراف دهان، زبان و گلو رشد می کند؛ که معمولاً با جوش یا تبخال اشتباه گرفته می شود.

چه عواملی باعث ایجاد زگیل تناسلی در زنان می شود؟

با شناخت عوامل ایجاد زگیل تناسلی زنان تا حد زیادی می توان از ایجاد آن جلوگیری کرد. در ادامه به شایع ترین این عوامل اشاره شده است که عبارت هستند از:

  1. انجام اپیلاسیون و لیزر در مراکز غیر معتبر و غیر بهداشتی
  2. انتقال زگیل از مادر به فرزند در زمان زایمان
  3. استفاده از تیغ آلوده برای از بین بردن موهای زائد ناحیه تناسلی
  4. تماس و ارتباط جنسی با فرد آلوده به زگیل تناسلی
  5. رابطه جنسی دهانی و مقعدی با فرد آلوده به زگیل تناسلی

نکته: توجه داشته باشید که امکان انتقال زگیل تناسلی از طریق دست دادن یا استفاده از توالت آلوده وجود ندارد؛ اما عواملی نظیر مبتلا بودن به انواع عفونت های مقاربتی، واکسن نزدن، استفاده نکردن از کاندوم، نزدیکی با افراد مختلف در یک بازه زمانی و… احتمال ابتلا به زگیل تناسلی زنان را افزایش می دهند.

چه راه های برای تشخیص و درمان زگیل تناسلی زنان وجود دارد؟

برای تشخیص زگیل تناسلی زنان لازم است که فرد مشکوک به این ویروس هرچه سریع تر به پزشک متخصص زنان مراجعه کند. در صورتی که پزشک زنان در حوزه خود تخصص و مهارت کافی را دارا باشد، با معاینه برآمدگی زگیل بودن یا نبودن زائده موردنظر را تشخیص می دهد. در صورتی که زائدگی قابل رویت نباشد؛ پزشک زنان با کمک تست پاپ اسمیر و آزمایش خون تشخیص زگیل تناسلی زنان را انجام می دهد. بعد از اطمینان از وجود زگیل تناسلی، پزشک متناسب با وضعیت زگیل، روند درمان را آغاز می کند. برای درمان این بیماری مقاربتی در قدم اول از روش های ساده تری چون تجویز پماد، دارو و لیزر استفاده می شود؛ اما در موارد جدی تر پزشک زنان برای کنترل و درمان زگیل تناسلی زنان روش هایی چون عمل جراحی، کرایوتراپی، الکتروکوتر و…را به کار می گیرد.

مراجعه به پزشک

در این نوشتار به توضیح اینکه زگیل تناسلی چیست و چگونه تشخیص داده می شود، پرداختیم. دانستیم که زگیل تناسلی زنان که نوعی برآمدگی گوشتی قهوه ای یا صورت است؛ از طریق ارتباط جنسی و تماس با ویروس hpv ایجاد می شود و در صورت درمان نشدن می تواند خطرات جبران ناپذیری چون انواع سرطان را به وجود بیاورد؛ بنابراین؛ اگر مشکوک به وجود این بیماری مقاربتی هستید، بهتر است برای تشخیص دقیق آن هرچه سریع به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

دکتر میترا عبدلی جراح و متخصص زنان، زایمان، نازایی و فلوشیپ پزشکی جنسی از پزشکانی است که با به کارگیری جدیدترین تجهیزات پزشکی و تکیه به دانش و تخصص خود، وجود این بیماری مقاربتی را در فرد تشخیص می دهد و متناسب با وضعیت مراجعه از انواع متدهای درمانی برای بهبود زگیل تناسلی استفاده می کند. برای تعیین وقت و مراجعه حضوری به مطب ایشان می توانید از طریق راه های ارتباطی موجود اقدام کنید.

تماس با مطب دکتر میترا عبدلی

آدرس مطب: تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از مترو قیطریه (دسترسی راحت از مترو قیطریه)، کوچه سینا، مجتمع پل رومی ۱۷۲۵، طبقه همکف، واحد ۴

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۶۹۱۶۲۷

موبایل منشی: ۰۹۱۰۷۵۰۰۹۶۶

آدرس سایت: https://drmitraabdoli.com

آدرس پیج اینستاگرام: https://instagram.com/dr_mitra_abdoli





Source link