ایمپلنت دندان چیست؟ – سایت


معرفی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک جایگزین برای دندان مصنوعی بوده که امروزه افراد بسیاری از این روش درمانی استاندارد برای پر کردن جای خالی دندان خود استفاده می کنند. ایمپلنت دندان به شکل یک میله پیچی است که در عمل جراحی ایمپلنت در داخل استخوان فک قرار میگیرد. این میله پیچی باید پس از قرارگیری در استخوان فک به آن جوش بخورد و آماده نگه داشتن تاج مصنوعی دندان شود. پایه ایمپلنت همان ریشه دندان است و تاج دندان به عنوان روکش دندان عمل می کند. بنابراین نیاز نیست که ایمپلنت بر دندان‌های دیگر تکیه کند. پس از قرارگیری ایمپلنت در استخوان فک ثابت خواهد ماند. اصطلاح فرایند جوش خوردن استخوان به ایمپلنت یکپارچگی است. ایمپلنت دندان از تیتانیوم ساخته می شود. اما نوع دیگر آن زیرکونیا نیز می باشد.

مواد تیتانیوم و زیرکونیا هردو با بدن سازگار هستند. بنابراین بدن هیچ گونه واکنشی در برابر این مواد نشان می دهد. در حال حاضر ایمپلنت دندان یکی از موفق ترین روش های استاندارد درمانی برای دندان محسوب می شود. ایمپلنت دندان دارای مراحلی است که به این مراحل اشاره می کنیم و برای هر کدام از این مراحل توضیحاتی ارائه می دهیم.

  1. بررسی کردن وضعیت دهان و دندان
  2. نوبت جراحی و برنامه ریزی
  3. تزریق بیحسی و بیهوشی موضعی
  4. کشیدن دندان قبلی و خارج کردن آن
  5. سوراخ کردن استخوان
  6. قرارگیری ایمپلنت و بخیه لثه
  7. انتظار برای جوش خوردن و پیوند ایمپلنت با استخوان
  8. جایگذاری اباتمنت
  9. انجام قالب گیری برای ساخت روکش
  10. اتصال روکش به پایه ایمپلنت
ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان چیست؟

قرار گیری ایمپلنت

مراحل جراحی ایمپلنت دندان

در مرحله اول لازم است که سلامت دهان و دندان ارزیابی شود و عکسهای لازم گرفته شود. در این مرحله ابتدایی می بایست کیفیت و حجم استخوان دندان بررسی شود تا مشخص شود که استخوان استحکام لازم برای قرارگیری ایمپلنت دندان را دارد یا خیر. پس از آن نوبت به برنامه ریزی می‌رسد و نوبت جراحی شما تعیین می شود. پس از آن قبل از شروع جراحی می بایست زیر نظر بی حسی موضعی قرار بگیرید. همچنین ممکن است در کنار آن از آرام بخش برای شما استفاده شود. در مرحله بعدی اگر بیمار همچنان دندان های اسیب دیده داشته باشد باید این دندان های آسیب دیده با ملایمت کشیده و از دهان خارج شود تا استخوان‌های فک آسیبی نبیند. در این مرحله با قرار گرفتن مواد پیوندی استخوان در داخل استخوان حفره خالی دندان پیوند استخوان انجام میشود.

در این صورت برای التیام پیدا کردن استخوان که آماده جراحی باشد می بایست به مدت ۲ تا ۶ ماه در انتظار بمانید. گاهی ممکن است ایمپلنت دندان در عقب دهان در قسمت فک بالا جایگذاری شود که این موضوع نشان دهنده این است که ارتفاع استخوان فک در این ناحیه کم بوده و این ناحیه احتمال سوراخ شدن سینوس را دارد. در این صورت می بایست عمل لیفت سینوس انجام شود. در این عمل کف حفره سینوس بالا کشیده می‌شود و در زیر آن مواد پیوندی قرار می گیرد. در مرحله بعد در صورتی که تقویت استخوان نیاز نباشد پس از اینکه دندان کشیده شد سوراخ کردن استخوان انجام میشود. استخوان به اندازه مورد نظر توسط دریل دندانپزشکی سوراخ شده و پایه ایمپلنت در آن قرار می گیرد. قطعه ای به نام پیچ در سوراخ ایمپلنت قرار گرفته و مانند درپوش بسته می شود.

پایه های ایمپلنت

ایمپلنت چگونه انجام میشود؟

پس از انجام این مرحله لثه بخیه می شود. در این مرحله ممکن است لثه در اطراف ایمپلنت بخیه شود و یا اینکه لثه بر روی ایمپلنت کشیده شده و بخیه شود. این کار باعث می شود که از ایمپلنت محافظت شود. حالت بعدی با برش لثه و نصب روکش دندان انجام می شود. یعنی برای اینکه روکش دندان نصب شود می بایست لثه برش بخورد و روی ایمپلنت باز شود. پس از قرارگیری ایمپلنت باید مدت زمانی را منتظر بمانید. در این مدت باید با صبر و حوصله اجازه دهید تا استخوان رشد کند و به تدریج به ایمپلنت پیوند بخورد. پس از جوش خوردن استخوان و ایمپلنت پزشک قطعه هایی به نام اباتمنت را روی ایمپلنت قرار می دهد. در نتیجه ایمپلنت برروی اباتمنت قالب گیری می شود و بر اساس آن روکش دندان شما ساخته می شود.

پس از اینکه روکش آماده شد برای اتصال آن به ایمپلنت می بایست به پزشک مراجعه کنید. این اتصال روکش به ایمپلنت با پیچ مخصوص انجام میشود.

 



Source link