شایع ترین مشکلات کودکان در مدارس


مشکلات کودکان در مدارس

مشکلات کودکان در مدارس

مشکلات کودکان در مدارس؛ گاهی اوقات کودکان در انجام دادن تکالیف مدرسه به مشکل برمی‌خورند و یا روند یادگیری آن‌ها به طور کامل مختل می‌شود، در این صورت به احتمال زیاد کودک در مدرسه با مشکلی رو به رو شده یا از اختلالی رنج می‌برد.

بسیاری از کودکان ممکن است به سبب مبتلا شدن به اختلالات گوناگون علائم زیادی را از خود بروز دهند که باید به درستی شناخته شوند. با درک درست این علائم، کودک و والدین آن می‌توانند تا حد زیادی با آن‌ها مقابله کنند.

مشکلات کودکان در مدارس

برخی از شایع ترین اختلال‌های کودک در مدرسه شامل اختلال در یادگیری، اضطراب، بیش فعالی، پردازش حسی، سلوک و خجالتی بودن است که زندگی فرزند شما را تحت الشعاع قرار می‌دهند به همین دلیل مشاوره کودکان از اهمیت خاصی برخوردار بوده و به آن‌ها کمک می‌کند تا در ابتدا مشکل خود را بپذیرند و سپس برای رفع آن تلاش کنند. برای دریافت خدمات تخصصی حوزه روانشناسی کودک می‌توانید از خدمات مشاوره کودکان کلینیک پیروزی بهره‌مند شوید. برای تماس با کارشناسان کلینیک پیروزی می‌توانید با شماره‌های ۰۲۱۷۷۴۱۰۷۹۲ و ۰۹۲۰۳۸۵۵۰۱۶ تماس حاصل فرمایید.

مشکل کودکان در یادگیری مطالب

یکی از شایع ترین اختلال کودک مدرسه‌ای یادگیری مطالب است. توجه داشته باشید این اختلال به هیچ عنوان به معنای معیوب بودن سطح هوش کودک نیست. بلکه نشان دهنده‌ی عملکرد متفاوت مغز این نوع کودکان با سایر دانش آموزان است. اختلال یادگیری طیف وسیعی از مشکلات را با خود به همراه خواهد داشت و روی پردازش و دریافت اطلاعات اثر زیادی می‌گذارد.

بهتر است اینطور بگوییم کودکی که از این مشکل رنج می‌برد به نوعی دیگر می‌شنود و درک می‌کند، این موضوع به مرور زمان روی یادگیری او تاثیر منفی گذاشته و جلوی یادگیری مهارت‌های جدید را نیز خواهد گرفت. اما نکته‌ی مهمی که باید در این زمینه به آن اشاره کرد این است که کودکان دچار به این اختلال هم می‌توانند موفق شوند. اغلب مشکلاتی که برای این افراد به وجود می‌آید در خواندن، نوشتن، ریاضی، استدلال، حرف زدن یا شنیدن بروز پیدا می‌کند.

علائم مختلفی در اختلال یادگیری وجود دارد برای مثال یک کودک در خواندن یا هجی کردن مشکل دارد و کودک دیگر عاشق کتاب خواندن است و درس ریاضی را به خوبی متوجه نمی‌شود. برای درمان اختلالات یادگیری کودکان بهترین راه مراجعه به کلینیک‌های روانشناسی است که به فرزند کمک می‌کند تا بتواند به بهترین شکل با مشکل خود کنار آمده و به مرور زمان بر آن غلبه کند.

مشکل اضطراب در کودکان دبستانی

اضطراب از جمله اختلالات رایج در کودکان دبستانی است که ممکن است از سنین پایین بروز پیدا کند. در نتیجه بهتر است از همان کودکی علائم این بیماری را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید جلوی مشکلات بزرگتر را بگیرید. برخی از مهم ترین علائم در ایجاد اختلال اضطراب به شرح زیر خواهند بود:

  • نگرانی‌های مکرر و بدن درد
  • خود انتقادی و جویدن ناخن یا پوست لب
  • بی‌تابی و اختلال در خواب
  • کمال گرایی و تلاش برای جلب توجه
  • عدم توانایی در تصمیم گیری

کاردرمانی نقش مهمی در کنترل این اختلال در کودکان خواهد داشت. با ریشه یابی و دقیق شدن روی نحوه عملکرد کودک می‌توان برای درمان آن از روش‌های مختلفی استفاده کرد. مدرسه اولین محیط اجتماعی است که کودک وارد آن می‌شود در نتیجه بروز عادات جدید و یا مشکلات مختلف در این زمینه امری طبیعی در نظر گرفته می‌شود اما همواره باید به علائم مختلف در کودکان توجه داشت تا در آینده فرزند با مشکلات بزرگتری دست و پنجه نرم نکند.

مشکل بیش فعالی کودکان در مدارس

بیش فعالی یکی از شایع ترین اختلالات در کودکان است که والدین یا مربیان اغلب آن را از روی جنب و جوش کودک شناسایی خواهند کرد. در حالی که ممکن است برخی از کودکان به این اختلال دچار باشند اما علائمی نداشته باشند یا علائم مختلفی را از خود بروز دهند. در نتیجه ممکن است نمی‌توانید به صورت دقیق مشخص کنید که فرزند به این اختلال مبتلا شده است به همین سبب مراجعه به کارشناسان در این حوزه اهمیت زیادی خواهد داشت. برخی از علائمی که در اختلال بیش فعالی در اغلب کودکان رایج هستند به شرح زیر خواهند بود:

  • ضعف در مهارت سازمان‌دهی و مدیریتی
  • بی قراری و اختلال در حافظه فعال
  • گوشه گیری و اختلال در خواب
  • عدم توانایی در تصمیمی گیری و فراموشی
  • اختلال در ثابت ماندن( کودک نمی‌تواند یک جا بنشیند)

اگر این اختلال در کودکی مورد بررسی قرار گرفته و شناخته شود راحت تر می‌توان آن را کنترل کرد و مهارت‌های فردی کودک مدرسه‌ای را افزایش داد. این موضوع می‌تواند محیط کلاس را بر هم زده و یا کودکان دیگر را نیز به چالش بکشد در نتیجه حتما در صورت مشاهده علائم ذکر شده با کودک صحبت کرده و او را نزد یک متخصص ببرید.

مشکل کودکان در پردازش حسی

اختلال پردازش حسی یکی از مشکلات رایجی است که برای برخی از کودکانی که به مدرسه می‌روند به وجود می‌آید و باعث ایجاد چالش‌های زیادی در زندگی آن‌ها خواهد شد. برخی از مهم ترین علائم این نوع اختلال به شرح زیر است.

  • بیش فعالی و اختلال در یادگیری
  • اختلال در خواب و ایجاد بحران‌های عاطفی
  • بدغذایی و حساس شدن به صداها
  • ضعف در مدیریت عاطفی و تحریک پذیری
  • اختلال در انجام مهارت‌های حرکتی
  • عکس العمل کم یا زیاد نسبت به محرک‌های بیرونی

تحقیقات نشان داده که این اختلال میزان متفاوتی در کودک مدرسه‌ای دختر و پسر دارد و پسر بچه‌هایی که به مدرسه می‌روند بیشتر به این مشکل دچار می‌شوند و ممکن است به مرور زمان در محیط کلاس دچار استرس شوند.

مشکل سلوک کودکان مدرسه‌ای

اختلال سلوک از لجبازی بدتر بوده و باعث می‌شود کودک در مدرسه به قوانین اعتنایی نداشته باشد و حتی با کودکان دیگر دعوا کند. از نشانه‌های آن باید به درگیری در داخل و خارج از منزل، دزدی، رفتارهای جنسی در سنین پایین، دروغ و … اشاره کرد.

کودکان در سنین پایین زمانی که به مدرسه می‌روند بسیار حساس هستند در نتیجه باید به بهترین شکل از آن‌ها محافظت شود. اگر کودک به این نوع اختلال دچار شود ممکن است با رفتار خود به سایر همکلاسی‌هایش آسیب وارد کند به همین سبب باید به سرعت تحت درمان قرار گیرد.

خجالتی بودن کودک در مدرسه

خجالتی بودن یکی از اختلالات رفتاری در کودکان دبستانی است. ای مدل از کودکان معمولا بسیار آرام و ساکت هستند و زمانی که بخواهند صحبت کنند معمولا با صدای بسیار آرام این کار را انجام می‌دهند.

همواره دوستان کمی داشته و از رو به رو شدن با مردم واهمه دارند. یکی از مهم ترین دلایل بروز این اختلال در کودکان را باید کمال گرایی در خانواده‌ها در نظر گرفت. اغلب بچه‌ها زمانی که با انتقادهای زیاد رو به رو می‌شوند به این اختلال دچار خواهند شد. والدین باید تلاش کنند تا از تنبیه و تهدید دست بردارند تا کودک بتواند به این مشکل غلبه کند.

 



Source link