خوددرمانی و آسیب های آن در ترک تریاک خانگی


اعتیاد به مواد مخدر به ویژه تریاک نوعی بیماری به حساب می‌آید که فرد با علم به مضرات و پیامدهای منفی مصرف این ماده مخدر، همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. اما در این میان افراد دیگری هم وجود دارند که عزم و اراده قوی تصمیم به ترک اعتیاد خود به مواد مخدر گرفته‌اند.

از جمله یکی از روش‌هایی که این افراد برای درمان بیماری خود به سراغ آن رفته‌اند، خوددرمانی و درمان‌های خانگی بوده است. اغلب به دو دلیل برخی افراد برای درمان بیماری و اعتیاد خود به مواد مخدر به سراغ خوددرمانی و درمان‌های خانگی می‌روند که یک اینکه این افراد تحمل بستری شدن و اقامت طولانی مدت در مراکز ترک اعتیاد را ندارند و دو اینکه برخی از آن‌ها توان پرداخت هزینه‌های مربوط به استفاده از خدمات مراکز ترک اعتیاد مانند دریافت مشاوره را ندارند.

البته در اینجا به این نکته مهم اشاره کنیم که رهایی از چنگال اعتیاد با خوددرمانی و درمان‌های خانگی امکان‌پذیر نیست و پزشکان بسیاری معتقدند که هیچ فرد معتادی نمی‌تواند بودن کمک گرفتن از مشاوران و پزشکان مراکز ترک اعتیاد، بیماری خود را درمان کند.

ضمنا در خصوص خوددرمانی و درمان‌های خانگی برای ترک اعتیاد باید به این نکته مهم اشاره کنیم که اساسا انجام چنین کاری برخلاف ظاهر ساده و آسان، کار راحتی نخواهد بود و در مواردی چالش‌هایی خطرناکی ممکن است برای شما در پی داشته باشد.

پس بهترین راه برای داشتن یک درمان اصولی این است که درمان خود را زیر نظر پزشک ترک اعتیاد در مرکز ترک تریاک شروع کنید تا با چالش های خطرناکی در طول درمان خود مواجه نشوید.

پس باتوجه به توضیحاتی که تا اینجای این نوشتار خدمت شما عزیزان ارائه کردیم، ما در ادامه قصد داریم تا خوددرمانی و آسیب های آن در ترک تریاک خانگی را مورد بررسی قرار دهیم و سپس به این موضوع بپردازیم که ترک تریاک در یک مرکز ترک اعتیاد به چه شیوه‌ای انجام می‌شود.

ترک تریاک خانگی

ترک تریاک خانگی

اما پیش از آنکه به سراغ بررسی خوددرمانی و آسیب های آن در ترک تریاک خانگی برویم، بر خود لازم می‌دانیم تا به این دو پرسش مهم پاسخ بدهیم که آیا خوددرمانی و درمان‌های خانگی برای ترک تریاک روش موثری خواهد بود؟ و اساسا برای ترک تریاک از چه روش‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

آیا خوددرمانی روشی مناسب برای ترک تریاک است؟

همان‌طور که می‌دانید اعتیاد به هر ماده مخدری آسیب‌های شدیدی به سلامت جسم و روان وارد می‌کند و در مواردی اثرات مربوط به آن‌ها تا مدت‌های طولانی حتی پس از ترک در بدن باقی می‌ماند. اما از آنجایی که هر بیماری قابل درمان است، اعتیاد به مواد مخدر که یک نوع بیماری مزمن نیز به حساب می‌آید هم قابل درمان خواهد بود. چون افراد بسیاری بوده‌اند که در دام شدیدترین اعتیادها به مواد مخدری مانند شیشه، هروئین، کراک و تریاک گرفتار شده‌اند، اما بازهم توانسته‌اند از چنگال اعتیاد خود رهایی یابند و مجددا لذت داشتن زندگی سالم را تجربه کنند.

حال اگر بخواهیم به این سوال پاسخ بدهیم که آیا خوددرمانی روشی مناسب برای ترک تریاک است یا نه، باید بگوییم که شاید شما این جمله را شنیده باشید که عمل به نسخه فرد دیگری که بیماری مشابهی با شما دارد و بهبود پیدا کرده است، الزما برای شما هم نتیجه مثبتی داشته باشد.

به همین دلیل صرف نگاه کردن به آمار افراد بسیاری که توانسته‌اند با خوددرمانی و درمان‌های خانگی اعتیاد خود به مواد مخدر را ترک کنند، دلیل محکمی نخواهد که خوددرمانی برای ترک اعتیاد نیز برای شما کارساز خواهد بود.

به علاوه عوامل مختلفی روی اثربخشی یک روش درمانی برای ترک اعتیاد تاثیرگذارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استعداد ژنتیکی و شدت اعتیاد فرد به مواد مخدر اشاره کرد؛ بنابراین ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از تصمیم‌گیری برای خوددرمانی برای ترک اعتیاد خود، حتما با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید تا پزشک باتوجه به وضعیت فعلی شما، مناسب‌ترین روش ترک اعتیاد را به شما معرفی کند.

images_1674645955.png

حال باوجود مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، باید بگوییم که به طور قطع نمی‌توان گفت که خوددرمانی روشی مناسب برای ترک تریاک و اعتیاد به هر ماده مخدری است. اما در خصوص نتایج مربوط به خوددرمانی برای ترک تریاک برطبق آمارهای به دست آمده می‌توان گفت، درصد احتمال بازگشت به اعتیاد در افرادی که از خوددرمانی برای ترک تریاک استفاده کرده‌اند، بیش از افرادی بوده است که برای درمان اعتیاد خود به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کرده‌اند.

برای ترک تریاک از چه روش‌هایی می توان استفاده کرد؟

پس از ورود تریاک به بدن، ماده‌ی قلیایی موجود در آن همچنان بعد از گذشت مدت زمانی حدود ۲۴ الی ۴۸ ساعت در بدن باقی خواهد ماند که این امر سبب می‌شود تا آسیب‌های شدیدی به سیستم دفاعی بدن وارد شود. از این رو می‌توان گفت که مصرف تریاک می‌تواند سبب ایجاد اعتیادهای جسمی و روانی به این ماده مخدر در فرد شود.

پس در اینجا باید بگوییم که اگر قصد ترک تریاک را دارید، نباید این نکته مهم را فراموش کنید که درمان اعتیاد به این ماده مخدر به دلیل وابستگی شدید روانی و جسمانی، نیاز اساسی به دریافت خدمات روانشناسی در جهت آمادگی قبل از ترک اعتیاد دارد.

در حال حاضر به لطف پیشرفت علم، افراد می‌توانند از روش‌های متنوعی برای درمان اعتیاد خود به عنوان مواد مخدر استفاده کنند. به همین دلیل ما در ادامه قصد داریم تا روش‌هایی را به شما معرفی کنیم که شما می‌توانید از آن‌ها برای ترک اعتیاد خود به تریاک استفاده کنید.

۱- مصرف متادون

از جمله اصلی‌ترین روش‌های درمانی ترک تریاک و اعتیاد به سایر مواد مخدر مصرف داروهایی مانند نالوکسان‌ و متادون است. درواقع مصرف متادون به فرد کمک می‌کند تا در طی فرآیند ترک اعتیاد، درد کم‌تری احساس کند و همچنین فرد راحتی بیشتری برای ترک تجربه کند.

اما درست به مانند سایر داروها که مصرف آن‌ها باید زیرنظر پزشک متخصص انجام شود، مصرف متادون هم باید توسط یک پزشک متخصص به شما تجویز شود. در غیر این صورت اقدام به خوددرمانی با متادون و مصرف خودسرانه‌ی این شبه داروی مخدر می‌تواند مشکلات جدی برای فرد ایجاد کند.

۲- مراجعه به مراکز ترک اعتیاد

یکی دیگر از روش‌هایی که شما می‌توانید برای درمان اعتیاد خود به مواد مخدر از آن استفاده کنید، مراجعه به مراکز ترک اعتیاد است. اما در هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب یک مرکز ترک اعتیاد به این نکته توجه داشته باشید که معتبرترین مرکز را انتخاب کنید.

۳- حس بیزاری از تریاک در خود ایجاد کنید

شاید با دیدن این عنوان تعجب کنید، اما باید بگوییم که امروزه افراد بسیاری توانسته‌اند با استفاده از روش ایجاد حس بیزاری از تریاک در خود، از چنگال اعتیاد به این ماده مخدر رهایی پیدا کنند. درواقع در این روش پزشک متخصص تلاش می‌کند تا در هنگام مصرف تریاک توسط فرد، حس ناخوشایندی برای او ایجاد کند تا ذهن فرد در برابر مصرف تریاک از خود واکنش منفی نشان دهد.

به عنوان مثال از جمله روش‌هایی که پزشکان در هنگام مصرف تریاک توسط فرد برای ایجاد حس ناخوشایند استفاده می‌کنند، تجویز داروهای ایجاد دل‌پیچه و حالت تهوع است.

درواقع با مصرف چنین داروهایی همزمان با مصرف تریاک، احساس ناخوشایندی به فرد دست می‌دهد و فرد تصور می‌کند که تجربه چنین احساسات ناخوشایندی ناشی از مصرف تریاک است؛ بنابراین با انجام چنین به طور مداوم فرد از مصرف تریاک تنفر پیدا خواهد کرد.

۴- کاهش تدریجی دوز مصرفی تریاک

روش دیگری که شما می‌توانید از آن برای ترک تریاک استفاده کنید، کاهش تدریجی دوز مصرفی تریاک است. درواقع در این روش درمانی، فرد بیمار زیرنظر یک پزشک متخصص و مطابق با برنامه مشخصی، میزان دوز معینی از تریاک را مصرف می‌کند که هم احتمال بازگشت کاهش پیدا کند و هم روند ترک تدریجی تریاک کم‌ترین میزان عوارض را برای فرد داشته باشد.

خوددرمانی و آسیب های آن در ترک تریاک خانگی

همان‌طور که در ابتدا این نوشتار به آن اشاره کردیم، اغلب افراد به دو دلیل عدم توانایی پرداخت هزینه‌های درمانی مراکز ترک اعتیاد و عدم توانایی تحمل بستری شدن و اقامت طولانی مدت در این مراکز، خوددرمانی و درمان‌های خانگی را برای ترک اعتیاد خود به تریاک انتخاب می‌کنند.

اما خوب است بدانید که به طور معمول ترک اعتیاد به هر ماده مخدری، نیازمند به حضور فرد در محیطی کنترل‌شده مانند مرکز ترک اعتیاد دارد تا فرد بتواند بهترین نتیجه را از روند ترک اعتیاد خود بگیرد. درواقع حضور در مراکز ترک اعتیاد از این جهت اهمیت پیدا می‌کند که هرگز تصویر همان عادت‌های قدیمی برای فرد تداعی نخواهد شد و احتمال بازگشت فرد به حداقل میزان ممکن می‌رسد.

 عوارض ترک تریاک خانگی

هر فردی ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی به مصرف مواد مخدر تمایل پیدا کند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عواملی مانند مشکلات خانوادگی، مشکلات روانی و مشکلات شخصی مانند تجربه بیش از اندازه استرس و اضطراب اشاره کرد.

بنابراین درمان اعتیاد به مواد مخدر، تنها به کنار گذاشتن مصرف آن ماده مخدر محدود نخواهد بود. از این رو پس از ترک اعتیاد به ویژه به صورت خانگی پزشکان بسیاری احتمال می‌دهند که فرد مجددا به اعتیاد خود به مواد مخدر برگردد.

به‌علاوه ترک اعتیاد به هر ماده مخدری، عوارض مخصوص به خود را دارد که فرد در طی فرآیند ترک ممکن است هر یک از آن‌ها را تجربه کند و در صورتی که از آن‌ها آگاهی نداشته باشد، بروز هر یک از آن‌ها می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلات دیگری شود که این امر ممکن است آسیب‌های جدی‌تری به فرد وارد کند.

از جمله مهم‌ترین عوارض ترک تریاک خانگی نیز می‌توان به مواردی همچون تهوع، اوردوز، دردهای عضلانی، لرزش بدن و تعریق بیش از اندازه اشاره کرد.

ترک تریاک در مرکز ترک اعتیاد به چه شیوه‌ای انجام می‌شود؟

درواقع در یک مرکز ترک تریاک فرآیند درمان کاملا عملی بوده و فرد بیمار در طول آن کم‌ترین میزان درد را تجربه می‌کند. به‌علاوه فرآیند ترک تریاک از جمله فرآیندهای درمانی بسیار زمان‌بر به حساب می‌آید، از این رو آمادگی فرد از نظر جسمی و روانی قبل از ترک تریاک بسیار حیاتی است.

سخن پایانی

در آخر باید بگوییم که خوددرمانی و درمان‌های خانگی برای ترک اعتیاد، می‌تواند برای هر فردی عوارض و آسیب‌های مخصوص به خود را داشته باشد؛ بنابراین بهترین روش ممکن برای ترک اعتیاد به مواد مخدر به ویژه تریاک، مراجعه به یک مرکز ترک تریاک است.



Source link