شاخص‌ها شما در در مورد رژیم کتوژنیک فوق‌العاده

عوارض رژیم کتوژنیک در شیردهی در رژیم غذایی کتوژنیک میزان کربوهیدرات بهشدت محدود شده که باعث واکنش متقابل بدن و آغاز فرآیند چربی سوزی و کاهش وزن 6 راه برای رسیدن به با رژیم کتوژنیک چقدر کم میکنیم شما 1402 سریع می شود. این متخصص تغذیه از دیگر عوارض این رژیم به سرگیجه و احساس خستگی اشاره کرد که باعث می شود فرد نتواند فعالیت بدنی مناسبی داشته باشد و از سبک زندگی سالم فاصله می گیرد. زیرا این رژیم عوارض زیادی در بردارد و در واقع سبک یا روش صحیح تغذیه ای را رعایت نمی کند. البته این رژیم به شرطی اثر گذار خواهد بود که همراه با تغییر سبک زندگی مثل ورزش کردن و کاهش وزن همراه باشد. وی با اشاره به این که در این رژیم تولید کتون بادیها در بدن باعث سرکوب کردن و کنترل اشتها می شود گفت: این موضوع باعث می شود فرد کمتر احساس گرسنگی کند که یکی از دلایل مهم علاقه افراد به این رژیم است . برای تامین مواد معدنی بدن، روزانه 3هزار تا 4 هزار میلی گرم سدیم، هزار میلی گرم پتاسیم و 300 میلی گرم منیزیم را برای کم کردن عوارض این رژیم مصرف کنید. این وضعیت مشخصاً بدن را به شرایط نیمه بحرانی فرو میبرد که در آن منبع اصلی تأمین انرژی که همان کربوهیدراتها هستند، در دسترس نیست.

بر همین اساس در رژیم غذایی کتوژنیک شاهد آن هستیم که مصرف کربوهیدراتها به شدت پایین آمده است و در عوض چربیها جایگزین آن شدهاند. بیشتر سلول های سرطانی به علت اختلال در میتوکندری قادر به استفاده از کتون بادی ها نیستند و حتی کتون بادی ها برای بسیاری از سرطان ها سمی هستند و نوعی استرس متابولیک بر روی بافت های سرطانی ایجاد می کنند. سرطان های خوش خیم آن دسته از سرطان هایی هستند که در آن ها سلول های سرطانی از موضع خود پخش نمی شوند ولی در سرطان های بدخیم، سلول های سرطانی در بدن پخش شده و بخش های متعددی از بدن انسان را درگیر می کنند. هنوز نحوه و علت اثر گذاری بهدرستی مشخص نیست ولی ممکن است علت آن کتون های آزاد شده در فرآیند چربی سوزی باشد که به محافظت از سلولهای آسیب دیده مغز کمک میکنند. بههمین دلیل است که بسیاری از کارشناسان ممکن است به شما توصیه کنند که برای داشتن پوستی شفاف، سمزدایی را امتحان کنید که شامل غذاهایی با آنتیاکسیدان بالا برای کمک به کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود سلامت کلی بدن است. هدف کلی در رژیم کتوژنیک آن است که فرد رژیم گیرنده با به حداقل رساندن کالری دریافتی از طریق کربوهیدرات، عمده انرژی خود را از طریق چربی و سپس پروتئین دریافت کند.

فروشگاه کتوژنیک مشهد

رژیم کتوژنیک درصد عضله نسبت

به چربی را افزایش داده و قابلیت بدن برای اکسیژن دریافتی بدن را تقویت میکند. اما واقعیت این است که دانشمندان هنوز مشغول تحقیق روی رژیم غذایی کتوژنیک هستند و حقایق ناگفته زیادی در مورد آن وجود دارد بنابراین بهتر است قبل از این که نسبت به گرفتن این رژیم اقدام کنید با پزشک متخصص خود مشورت لازم را داشته باشید. به همین دلیل بهتر است گوشت و مرغ را در حد اعتدال مصرف کنید. شکلات تلخ حاوی فلاونوئیدها است که ممکن است با کاهش فشار خون و حفظ سلامت رگها، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. برای ورزشکاران استقامتی، گذار به رژیم کتوژنیک ممکن است زمان ریکاوری بعد از تمرین را کاهش دهد اما برای ورزشکاران معمولی، انتقال به رژیم کتوژنیک ممکن است در ابتدا پایبندی به روال تناسب اندام شما را به یک چالش تبدیل کند. دکتر سهراب یکی از عللی که باعث اقبال عمومی بالا نسبت به این نوع رژیم شده است را عدم وجود کالری شماری برشمرد که در آن اجباری نیست کالری مورد مصرف فرد دایما شمارش شود.

همچنین در هفته های اول کاهش وزن بیشتری نسبت به رژیم های معمولی تجربه می کنند که این موضوع نیز برایشان خوشایند است. دکتر گلبن سهراب متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه با بیان اینکه رژیم کتوژنیک (Ketogenic Diet) یا کتون زا نوعی رژیم غذایی خاص با چربی زیاد است، گفت: رژیم کتوژنیک برای فردی تجویز می شود که قبلا با رژیم مقداری کاهش وزن را تجربه کرده اما در حال حاضر با رژیم های معمولی نمیتواند وزن خود را کاهش دهد. افزایش کتون در بدن کسانی که دیابت، بهخصوص دیابت نوع 1 دارند میتواند باعث بدتر شدن حال آنها شود. این رژیم بهخصوص برای کسانی که دچار چاقی هستند به دلیل احتمال وجود بیماریهای دیگر مثل دیابت، بیماریهای قلبی و فشار خون ممکن است عوارضی داشته باشد. تحمل تغییرات شدید هنگام شروع این رژیم یا اتمام آن ممکن است برای کلیه برخی افراد بهشدت سخت باشد.

در 500 سال قبل از

میلاد، اطبا آن زمان برای درمان بیماری صرع از روزه داری که یک روش قدرتمند بود استفاده میکردند ولی این روش درمانی برای کودکان و یا اشخاصی که شرایط بهداشتی خاصی داشتند مناسب نبود. آیا رب گوجه هم مانند گوجه فرنگی برای این رژیم مناسب است؟ رژیم کتوژنیک چیزی نیست که مناسب هرکسی باشد و حتماً باید تحتنظر متخصص تغذیه یا پزشک انجام شود. پس از انجام این مراحل، مشخصات ریسک فرد ترسیم و توصیه های لازم ارائه میشود. پس از طی این زمان بدن استراتژی خود را تغییر داده و شکستن پروتئین و چربی برای تأمین انرژی را آغاز میکند. کربوهیدرات در آغاز محدود به ۱۰ گرم در روز در کودکان و ۲۰ گرم در روز در بالغین است و بر حسب میزان کنترل تشنجها، تحملپذیری بیمار و محدودیتهای دیگر، ظرف یکماه تا ۲۰ تا ۳۰ گرم در روز افزایش داده میشود. در رژیم های لاغری و غذایی کلاسیک تمام تمرکز بر کاهش کالری های ورودی به بدن است که از این طریق متابولیسم یا سوخت و ساز پایه بدن ما بطور موقتی به گرفتن کالری کم عادت کند، درست مثل فشردن یک فنر.

فواید و مضرات رژیم کتوژنیک

درواقع چربی اضافی بدن شما به عنوان سوخت مصرف میشود که در نتیجه کاهش وزن خواهید داشت. این رژیم به دلیل افزایش نرخ سوخت و ذخیره چربی باعث افزایش فشار بر کلیهها میشود. غلات یا نشاسته ها: محصولات مبتنی بر گندم ، برنج ، ماکارونی ، غلات و غیره. گاهی ممکن است رژیم کم کربوهیدرات باعث ایجاد سنگ کلیه یا اسیدی شدن خون گردد. اگرچه رژیم کتوژنیک به بهبود عملکرد ورزشکاران کمک میکند ولی ممکن است نسبت به رژیمهای اختصاصی دیگری که ورزشکاران میگیرند کم اثرتر باشد! به نظر میرسد این رژیم توانایی کاهش بیشتر وزن نسبت به رژیمهای دیگر دارد. این کاهش وزن بیشتر ممکن است به علت مصرف بیشتر انرژی برای شکستن چربی و تبدیل آن به انرژی به نسبت تبدیل کربوهیدرات به انرژی قابل استفاده باشد. یک آلو حدود 6.5 گرم کربوهیدرات دارد، بنابراین ممکن است بتوانید گهگاهی آلو را در برنامه غذایی خود قرار دهید. بهعلاوه در این رژیم نیازی به شمارش کالری نیست و محدودیتی از این نظر ندارد؛ بنابراین راحتتر میتوانید آن را رعایت کنید و به وزن ایده آل برسید. از آن جا که در رژیم کتوژنیک بدن بهسرعت کربوهیدرات و چربیها را میسوزاند، نیاز کمتری به ذخیره آنها و در نتیجه ترشح انسولین پیدا میکند.

انواع صبحانه کتوژنیک

آیا شما آن را توصیه می کنید؟ آنها پنج روز در هفته “رژیم اتکینز” اصلاح شده را(که دارای کربوهیدرات کم و سرشار از چربی بود) دنبال میکردند و دو روز در هفته نیز تنها ۲۰ درصد از مقدار کالری توصیه شده برای مصرف روزانه را مصرف میکردند. در طول سه هفته یعنی در پایان روز ۲۱ چنان تغییری در بدتان احساس می کنید که دیگر حاضر نیستید سراغ غذاهای غیر سالم بروید. همچنین ممکن است مصرف غذاهای پروتئینی و چرب باعث احساس سیری سریعتر در فرد شده و کاهش دریافت کالری را به همراه داشته باشد، که البته این نظریه هنوز اثبات نشده است. رژیم کتوژنیک حتی ممکن است خطر ابتلا به دیابت، سرطان، صرع و بیماری آلزایمر را کاهش دهد. برخی از آنها حتی قبل از شروع درمان، رژیم غذایی را دنبال میکردند. در این لیست کوتاه تقریبا همه ی غذاهای مورد علاقه شما که حاوی کربوهیدرات هستند مانند غلات ، برنج ، لوبیا ، سیب زمینی ، شیرینی ، شیر، میوه ها و حتی برخی سبزیجات حذف می شود.

شایع ترین و جزئی ترین عوارض جانبی کوتاه مدت رژیم کتوژنیک شامل مجموعه ای از علائم مانند حالت تهوع، استفراغ، سردرد، خستگی، سرگیجه، بی خوابی، مشکل در تحمل ورزش و یبوست است که گاهی اوقات به عنوان آنفولانزای کتو شناخته می شود. به گفته این متخصص تغذیه در موارد پیش دیابتی، مقاومت به انسولین و تخمدان پلی کیستیک تجویز رژیم کتوژنیک برای یک دوره کوتاه مدت می تواند مفید باشد. از آن جا که شکستن چربی باعث تولید کتون میشود، بدن در این فاز مملوء از کتون شده که اصطلاحاً به آن کتون زدگی گفته میشود. به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه در این رژِیم به دلیل این که بدن وارد فاز کتوزیس می شود، روزهای اول فرد یک کاهش وزن زیادی را تجربه می کند که دلیل آن از دست دادن مقدار زیادی از آب بدن است. از دست دادن آب بدن : شواهدی وجود دارد که رژیم های حاوی مقادیر پروتئینی بالا مانند رژیم کتو باعث کاهش وزن می شوند ، به این دلیل که چربی و پروتئین خاصیت سیرکنندگی بالایی دارند و شما کمتر احساس گرسنگی و میل به غذا خوردن خواهید داشت ، همچنین این کاهش وزن میتواند به دلیل کاهش ذخایر گلیکوژن صورت گیرد. Content w᠎as g᠎ener at᠎ed ᠎with t​he  help ​of G SA Content G enerator Demoversi on !

کتوژنیک رژیم مواد غذایی چیست

این نوع نوسانات وزنی می تواند منجر به بی نظمی در خوردن شود ، یا می تواند کیفیت غذا خوردن را بدتر سازد. دکتر گلبن سهراب عدم تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن و افزایش خطر بروز کمبود آنها را مهمترین عارضه رژیمهای کتوژنیک عنوان کرد. این توزیع درشت مغذی ها با میزان عمومی توصیه شده که شامل 20 تا 35 درصد پروتئین ، 45 تا 65 درصد کربوهیدرات و 10 تا 35 درصد چربی است بسیار متفاوت است. نکته بسیار مهم در مورد رژیم کتوژنیک آن است که این رژیم فقط در بازههای زمانی کوتاه باید مورد استفاده قرار بگیرد. مشورت با پزشک بهخصوص در مورد بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 فوقالعاده مهم است. وقتی رژیم کتوژنیک را دنبال می کنید، مهم است که غذاهای سالم را انتخاب کنید. وی کتوزیس را یک فرآیند طبیعی متابولیک در بدن عنوان کرد که در این فرایند به جای کربوهیدارت و گلوکز برای تامین انرژی چربی های اشباع شده و ذخیره شده در اجزای بدن سوزانده می شود. وی یبوست شدید را از دیگر عوارض این نوع رژیم برشمرد که به دلیل حذف یکسری مواد مغذی ایجاد میشود. از اثرات جانبی احتمالی دیگر این رژیم ایجاد احساس خستگی، سردرد، بوی بد دهان و ضعف است که اصطلاحاً به آن «آنفولانزای کتو» میگویند.