زنان باردار از چه دستگاه های ورزشی میتوانند استفاده کنند؟


ورزش در تمام دوران زندگی برای تمامی آقایان و بانوان بسیار حیاتی است. دراین بین بانوان اما نیاز بیشتری به ورزش مخصوصا در دوران نوجوانی و جوانی دارند زیرا با ورزش کردن در سنین بالا یا در دوران بارداری احتمال بروز بیماری یا مشکلات دیگر بسیار کاهش می‌یابد. ورزش در دوران بارداری اما شامل حساسیت‌هایی نیز هست که شما در صورتی که رعایت نکات ساده اما مهم را در حین تمریناتتان داشته باشید می‌توانید علاوه بر نگه‌داری سلامت جسمی در دوران بارداری در سنین بالاتر نیز بدنی سالم داشته باشید. در این مقاله ما قصد داریم تا درخصوص ورزش برای بانوان مخصوصا در دوران بارداری صحبت کرده و فواید تمرینات ورزشی در این دوران را مرور کنیم و همچنین نکات ساده اما حیاتی جهت داشتن سلامتی در دوران بارداری را بیان کنیم. اگر شماهم مشتاق دانستن این نکات هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دستگاه های ورزشی

دستگاه های ورزشی

دوچرخه ثابت یکی از بهترین دستگاه‌ها برای خانم های باردار

اگر باردار هستید و قصد دارید برای تمرینات ورزشی دستگاهی مناسب را خریداری کنید، خرید دوچرخه ثابت را بعنوان پیشنهاد اول به شما ارائه می‌کنیم. دستگاه دوچرخه ثابت فقط در دوران بارداری مفید نیست بلکه قبل و بعد از آن نیز بسیار مفید است. استفاده از دوچرخه ثابت البته نکاتی نیز دارد. مثلا در ابتدا باید بگوییم که برای بانوان باردار استفاده از مدل دوچرخه ثابت مبلی بهتر از سایر مدل‌ها است. همچنین درحین تمرین تکیه دادن به پشتی صندلی دوچرخه به جهت عدم ایجاد فشار به زیر شکم مهم است. از مزایای استفاده از دوچرخه ثابت می‌توان به ایجاد گردش خون در بدن، کمک به ایجاد شرایط مناسب برای زیمان طبیعی و همچنین ایجاد آرامش روحی و میزان کردن ضربان قلب اشاره کرد.

فواید و مزیت های استفاده از تردمیل برای زنان باردار

پیشنهاد بعدی ما برای بانوان باردار خرید تردمیل است. شما با خرید دستگاه تردمیل می‌توانید پیاده روی درشرایط مناسب را تجربه کنید و این مورد سبب می‌شود تا علاوه بر ایجاد گردش خون و ثابت کردن ضربان قلب شما، به زایمان طبیعی شما کمک زیادی شود و همچنین ازنظر روانی کمک زیادی به شما خواهد کرد. از دیگر مزایای تردمیل می‌توان به غلبه بر حالت تهوع و سرگیجه، جلوگیری از عوارض بارداری و کمک به خواب راحت اشاره کرد.

آیا خانم های باردار می‌توانند از دستگاه بدنسازی استفاده کنند؟

شاید برای خیلی از بانوان این سوال وجود داشته باشد که آیا در دوران بارداری می‌توانیم از دستگاه‌های بدنسازی و تمرینات بدنسازی استفاده کنیم یا خیر؟ در پاسخ به این سوال می‌توانیم بگوییم هم بله و هم خیر. شما در ماه های ابتدایی بارداری مجاز به تمرین تحت شرایط احتیاطی بالا و با مشورت پزشک هستید اما در ماه‌های انتهایی باید حتما تحت نظر پزشک ورزش‌های سبک انجام دهید و تحت هیچ شرایط اجسام سنگین بلند نکنید. تمرین با وزنه اما در مجموع پیشنهاد نمی‌شود و بهتراست دراین دوران از دستگاه‌های بدنسازی که ایمنی بالایی نیز دارند استفاده کنید. در ادامه سه دستگاه مناسب را برای تمرین بدنسازی در دوران بارداری مثال می‌زنیم.

دستگاه سیمکش

استفاده از تمریناتی که با دستگاه‌ سیمکش انجام می‌شود بدلیل ایمنی بالای دستگاه و همچنین دامنه حرکتی مناسب در تمرینات بدنسازی مناسب است اما درنظر داشته باشید که نباید تمریناتی که فشار بالایی به شما می‌آورند را انجام دهید.

دستگاه لت

دستگاه لت نیز دستگاهی است که می‌توانید برای تمرینات استفاده کنید اما تحت هیچ شرایطی به سراغ وزنه سنگین نروید.

دستگاه پرس سینه و پرس بالاسینه

تمرین با این دو دستگاه نیز در شرایط رعایت احتیاط و استفاده از وزنه‌های سبک مجاز است. شما می‌توانید در دوران ابتدایی بارداری با این دستگاه‌ها نیز تمرین کنید.

برنامه ورزشی استفاده از دستگاه های ورزشی برای بانوان باردار

در ادامه قصد داریم یک برنامه ساده و کاربردی را که برای تمرین در دوران بارداری مناسب است بیان کنیم.

  • ۵ الی ۱۰ دقیقه گرم کردن با استفاده از حرکات کششی
  • ۱۵ دقیقه تردمیل با سرعت متوسط
  • پرس بالاسینه ۳ ست ۸ تکراری
  • پرس سینه ۳ ست ۸ تکراری
  • کراس اور سیمکش ۳ ست ۱۰ تکراری
  • جلوبازو سیمکش ۴ ست ۱۰ تکراری
  • جلوبازو تک دست ۳ ست ۸ تکراری
  • جلوبازو دمبل نشسته ۳ ست ۸ تکراری
  • پشت بازو سیمکش ۴ ست ۸ تکراری
  • پشت بازو طناب ۳ ست ۸ تکراری
  • پشت بازو پرس ۳ ست ۸ تکراری
  • مچ و ساعد ۳ ست ۱۵ تکراری
  • ۱۵ دقیقه دوچرخه ثابت
  • ۱۰ دقیقه حرکات کششی برای سرد کرد بدن

خانم‌های باردار درهنگام ورزش با دستگاه ها باید به چه نکاتی توجه کنند؟

  • سرحالی بدن
  • نداشتن سرگیجه، سردرد یا هرنوع گرفتگی عضلانی
  • گرسنه نبود در هنگام تمرین
  • به همراه داشتن خوراکی مفید شیرین برای احتمال بروز کاهش قند خون
  • خودداری از تمرین در هرزمانی که کوچکترین دردی احساس شد
  • تمرین نکردن در روزهایی که خواب کافی نداشته اند

خرید مناسب‌ترین دستگاه ورزشی برای بانوان باردار

دراین مقاله سعی کردیم درخصوص ورزش برای بانوان بارداری صحبت کنیم و علاوه بر بررسی مزایای تمرین با برخی دستگاه‌ها برنامه بدنسازی مناسب برای بانوان باردار را نیز مرور کنیم. البته بعنوان نکته آخر حتما توجه داشته باشید که هرنوع فعالیت ورزشی شما نیازمند مشورت با پزشک است و نباید بدون اطلاع پزشک و دریافت رانمایی های لازم اقدام به انجام تمرینات ورزشی کنید. درانتها قصد معرفی فروشگاه دنیز اسپرت را داریم.

فروشگاه دنیز اسپرت یکی از معتبرترین و بهترین فروشگاه‌های ورزشی کشور با سابقه بیش از ۱۵ ساله در زمینه تولید و عرضه انواع لوازم و تجهیزات باشگاهی و بدنسازی است. شما در دنیز اسپرت علاوه بر امکان بررسی و مقایسه انواع لوازم و تجهیزات ورزشی می‌توانید از مشاوره پیش از خرید رایگان متخصصین ورزشی دنیز اسپرت نیز استفاده کنید و همچنین پس از خرید نیز از خدمات نصب در محل و خدمات پس از فروش دیگر نیز استفاده نمایید. اگر قصد خرید هرنوع دستگاه ورزشی را داشتید حتما به فروشگاه دنیز اسپرت سر بزنید.



Source link