کم کاری تیروئید و غیره [ باید/ نباید] بیا بخوریم


با لب های افتاده ، من از ترازوی دیجیتالی پایین آمدم که یکی از دوستانم در روز تولدم برایم آورد.

من از این مقیاس خیلی خوب استفاده نکردم تا اینکه مدتی احساس کردم حجم من در حال افزایش است و احساس سنگینی خاصی کردم.

و بدترین لباسم مناسب نبود

از طرفی روح و جسمم رنج می برد خستگی مداوم خودشه. حتی وقتی صبح از خواب بیدار می شوم انگار یک کامیون 18 چرخ از رم عبور کرده بود یا انگار تا صبح روی زمین بودم.

رویارویی با تمام زندگی ام جالب بود و نمی دانستم چرا اینقدر بی حال و بی حوصله هستم. یک روز خواهرم پیشنهاد داد که به دکتر بروم و تیروئید او را بررسی کنم. البته باید خشکی ، تورم و سردی بدنم را نیز به علائم خود اضافه کنم.

خواهرم بلافاصله از روی آب حدس زد.

مشکل این پروانه کوچک است که جلوی گردن ما نشسته است. فریب کوچکی شعله را ندهید که آنقدر می سوزد تا احساس سلامتی و طراوت کنید یا از این احساسات دلپذیر محروم شوید.

اگر دائماً احساس کسالت و کمبود انرژی می کنید و با تمام احساسات متناقض دیگر دست و پنجه نرم می کنید ، باید توجه بیشتری به این پروانه کوچک یا غده تیروئید داشته باشید.

با اختلال عملکرد تیروئید آشنا شوید

مهم است بدانید که غده تیروئید تعدادی هورمون ترشح می کند. هورمون های یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) محصولات این غده هستند که نقش مهمی در سلامتی ما دارند.

متابولیسم و ​​تعادل واکنش های شیمیایی بدن ما به شدت تحت تأثیر این هورمون ها قرار دارد. از طرف دیگر ، آنها همچنین تأثیر زیادی در مدیریت عملکردهای حیاتی مانند دمای بدن و ضربان قلب دارند. گویی به ما فرمان زندگی می دهند و تسلیم اعضای بدن خود نمی شویم (1).

اما زمان هایی وجود دارد این پارچه کند است و نمی تواند به اندازه کافی T3 و T4 تولید کند. قرار گرفتن در معرض بیماریهای خودایمنی (سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی تولید می کند که به غده تیروئید حمله می کنند) ، پرتودرمانی ، داروهای خاص و درمان پرکاری تیروئید (اغلب با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید. هدف آنها عادی سازی عملکرد تیروئید است) می تواند منجر به هورمون تیروئید شود. جراحی تیروئید که تمام یا قسمتی از غده را برمی دارد و بارداری از جمله شرایطی است که غده تیروئید را تضعیف می کند (2). ما فقط می خواهیم آرامش داشته باشیم.

اما نترسید.

درست است که هیچ درمان خاصی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد ، اما این پروانه کوچک به یک هیولای خطرناک تبدیل نخواهد شد. این یک بیماری کاملاً کنترل شده است و زندگی مسالمت آمیز با آن بسیار آسان است. کافی است بدانید چگونه با آن برخورد کنید و چه چیزی بخورید و چه چیزی نخورید.

چگونه می توان کم کاری تیروئید را با رژیم غذایی جبران کرد؟

خستگی را کنار بگذارید و به شما بگویید غذاهای تیروئید وستون باید چه کارهایی را انجام دهد و چه کارهایی را نباید انجام دهد. دانستن و رعایت آنها می تواند شما را حتی از مصرف هورمون ها و داروهای غیرطبیعی نجات دهد.

  • ابتدا آب تمیز را روی دستان خود بریزید هیچ رژیم ثابت برای اختلال عملکرد تیروئید وجود ندارد. برای به حداقل رساندن عوارض جانبی ، داشتن رژیم غذایی متعادل کافی است. این رژیم متعادل نه تنها مواد مغذی ضروری بدن را تامین می کند ، بلکه از کمبودهای ناشی از کمبود مواد معدنی نیز جلوگیری می کند و سلامت ما را تضمین می کند (3).
  • کالری مورد نیاز بدن خود را هوشمندانه مدیریت کنید. لازم نیست وزن کم کنید. اما مدیریت وزن و کالری بسیار مهم است (4). زیرا همه می دانیم که اضافه وزن یک بیماری تیروئید است که هورمون های مورد نیاز بدن ما را مانند قبل تولید نمی کند.
  • ممکن است لازم باشد میزان کالری دریافتی خود را با استفاده از یک دفترچه یادداشت یا یک برنامه کاربردی ثبت کنید.
  • اگر فکر می کنید افزایش وزن شما بسیار کند است و لاک پشت در حال پیشرفت است ، بهتر است 250 کالری در روز کاهش دهید. اما اگر متوجه شدید که سریعتر و واضح تر وزن خود را افزایش می دهید ، این کاهش کالری را به 500 کالری در روز افزایش دهید.
  • پروتئین بدون چربی بخورید. برای داشتن رژیم غذایی متعادل ، باید از میزان پروتئین مصرفی روزانه خود آگاه باشید. پروتئین ها عناصر ضروری و حیاتی را برای بسیاری از عملکردهای بدن فراهم می کنند (5). به همین دلیل است که من می گویم پروتئین بدون چربی بخورید زیرا کالری کمتری دارد و به شما کمک می کند کالری مورد نیاز خود را به راحتی مدیریت کنید (6).
  • کارشناسان پروتئین هایی مانند ماهی ، صدف ، مرغ ، تخم مرغ ، شیر کم چرب و حبوبات را توصیه می کنند.
  • میوه ها و سبزیجات اجزای اصلی یک رژیم متعادل هستند. اطمینان از وجود آن در وعده های غذایی شما به شما کمک می کند کالری کمتری دریافت کنید در حالی که سایر مواد مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر را تأمین می کنید.
  • غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید برای اطمینان از متعادل بودن آن. غلات کامل 100٪ کامل و مغذی برای عادات غذایی شما هستند. از آنجا که حاوی تمام اجزای غلات کامل است ، از نظر فیبر ، پروتئین و بسیاری از مواد مغذی دیگر بهتر از غلات تصفیه شده عمل می کند (7).
  • غذاهایی مانند ارزن ، جو ، نان سبوس دار و برنج قهوه ای غلات کامل محسوب می شوند.
  • میزان مصرف سویا را کاهش دهید.

صحبت های زیادی در مورد مصرف سویا در دوران کم کاری تیروئید وجود دارد. با این حال ، هنوز هیچ دلیل قانع کننده ای برای حذف کامل این افراد از رژیم غذایی آنها وجود ندارد (8). سویا اغلب به عنوان یک پروتئین جایگزین در نظر گرفته می شود ، بنابراین حذف آن دشوار است (9). غذاهایی که حاوی مقدار زیادی سویا هستند و باید با احتیاط مصرف شوند عبارتند از: برش مرغ ، سوسیس ، شیر سویا ، ماست سویا ، سس سویا و آجیل سویا (10).

  • مواد معدنی زیادی در رژیم غذایی شما وجود دارد که باید از آنها مطمئن باشید. آرهبه سلنیوم و روی سه عنصر مهم برای عملکرد صحیح غده تیروئید مورد نیاز است.

یید (من) : این ماده معدنی ارزشمند نقش مهمی در تولید هورمون های تیروئید دارد. به طور طبیعی ، کمبود آن می تواند منجر به تنبلی و کم کاری تیروئید شود. یا غذاهای غنی از ید را در رژیم غذایی خود بگنجانید. غذاهایی مانند غذاهای دریایی (ماهی آزاد ، ماهی تن و میگو) ، شیر و تخم مرغ (12).

سلنیوم (Se) این عنصر همچنین باعث فعال شدن هورمون های تیروئید می شود. یکی دیگر از ویژگی های فوق العاده این ماده معدنی ، خواص آنتی اکسیدانی آن است که از غده تیروئید ما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. فندق ، ماهی تن ، ساردین ، ​​تخم مرغ و لوبیای برزیل همه غذاهای غنی از سلنیوم هستند.

روی (روی) عملکرد روی مشابه سلنیوم است فعال سازی هورمون های تیروئید همچنین روی نشان داده شده است که نقش مهمی در تنظیم TSH دارد. TSH هورمونی است که به تیروئید دستور می دهد هورمون های خود را آزاد کند (13).

صدف ، گوشت گاو و مرغ سرشار از روی هستند و هرگز این غذاها را در رژیم غذایی روزانه خود حذف نکنید (14).

نتیجه می گیریم که ترکیب تخم مرغ (بهتر است از کل استفاده شود. ید زرد ، سلنیوم و سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین هستند) ، مرغ ، گوشت گاو و ماهی ، اکثر میوه ها (انواع توت ها ، موز ، پرتقال و گوجه فرنگی (سبزیجات و اسفناج ، بیشتر محدود) و پخته) ، غلات ، محصولات لبنی و نوشیدنی های بدون کافئین می توانند یک رژیم غذایی کامل و متعادل را ارائه دهند.

به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد این سه ماده معدنی می تواند منجر به مسمومیت و حتی آسیب بیشتر به غده تیروئید شود. بنابراین ، از این مکمل های معدنی بدون نسخه پزشک استفاده نکنید. زیرا می توانید روی بوم بیفتید.

  • کاتروژن ها ترکیباتی هستند که به ماهیچه های خسته به غده تیروئید آسیب می رسانند. در واقع ، گیتروژن ها عملکرد طبیعی غده تیروئید را مختل می کنند.

جالب است بدانید که نام این ترکیبات از گواتر گرفته شده است. همانطور که احتمالاً می دانید ، گواتر بزرگ شدن غده تیروئید است. می توان گفت یکی از عوارض کم کاری تیروئید است (15).

غذاهای حاوی این ترکیب عبارتند از:

  • سبزیجات خاص مانند کلم ، کلم بروکلی ، کلم ، کلم و اسفناج.
  • میوه ها و سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین ، هلو و توت فرنگی وجود دارد.
  • غذاهای حاوی سویا

خوب است بدانید که پخت این غذاها ترکیبات گواتر را خنثی می کند (16). اما در هر صورت ، باید مصرف این مواد را محدود کنید.

  • لطفاً با غذاهای فرآوری شده خداحافظی کنید. زیرا آنها برای مدت طولانی از لیست غذای شما حذف خواهند شد. همه ما می دانیم که این غذاها کالری بسیار بالایی دارند و افزایش وزن شما را افزایش می دهند.

4 نکته مهم برای کم کاری تیروئید :

  • به یاد داشته باشید که به اندازه کافی استراحت کنید. زیرا خواب کمتر از 7-8 ساعت با افزایش چربی شکمی همراه است.
  • آگاهانه غذا بخورید. این بدان معناست که به آنچه می خورید توجه زیادی داشته باشید. این به شما در کاهش وزن به دلیل مشکلات تیروئید کمک می کند.
  • با یوگا و مدیتیشن استرس را از خود دور کنید. استرس را کاهش می دهد ، وزن شما را ثابت و سالم نگه می دارد.
  • می توانید میزان کربوهیدرات خود را تا حد متوسط ​​کاهش دهید. اما به هیچ وجه رژیم کتوژنیک کربوهیدرات خیلی کمی به رژیم غذایی خود اضافه نکنید. زیرا کمبود کربوهیدرات منجر به کاهش سطح هورمون تیروئید می شود.

من تمام تلاش خود را کردم تا همه اطلاعات و دانش خود را در مورد نحوه زندگی مسالمت آمیز با کم کاری تیروئید با شما به اشتراک بگذارم. اگر تجربه یا اطلاعاتی دارید ، خوشحال می شوم در اینجا به شما اطلاع دهم تا از یکدیگر بیشتر بدانید.

دیدگاهتان را بنویسید