محاسبه ارزش دندان به کمک مشاوره حقوقی


محاسبه ارزش دندان به کمک مشاوره حقوقی

محاسبه ارزش دندان به کمک مشاوره حقوقی

دیه دندان با توجه به آنکه کدام یک از دندان‌ها از بین رفته یا شکسته باشد متفاوت است.

در بسیاری از موارد مطابق توافق قربانی و مرتکب جرم ممکن است مجازات قصاص اجرا نشده و به جای آن مجازات دیه اعمال شود. دیه مبلغ تعیین شده در قانون است که باید در مهلت پرداختی به قربانی پرداخت گردد در غیر این صورت می‌توان اموال مسئول پرداخت دیه را توقیف کرد.

هر یک از اعضای بدن با توجه به آسیبی که به آنها وارد شود دیه متفاوتی دارد؛ بنابراین با توجه به انواع آسیب‌های وارده به بدن مثل آسیب به چشم، دندان، بینی و غیره مقادیر دیه مخصوص به آنها در قانون تعیین شده است.

از جمله اعضای مهمی که در قانون برای آن دیه تعیین شده است دندان است که با توجه به آن که کدام یک از دندان‌ها آسیب دیده یا از بین رفته باشد مقدار دیه و محاسبه آن توسط مشاوره حقوقی متفاوت خواهد بود.

بررسی دیه دندان در سال ۱۴۰۳

بررسی دیه دندان در سال ۱۴۰۳

بررسی دیه دندان در سال ۱۴۰۳

دیه مطابق ماده ۴۵۰ قانون مجازات اسلامی در جنایت شبه عمدی خطای محض و جنایت عمدی که قصاص در آن جایز یا ممکن نیست در صورت درخواست مجنی علیه یا ولی دم پرداخت می‌شود.

بر اساس این ماده موارد تعلق دیه در قانون مشخص شده و به درخواست فرد آسیب دیده یا اولیای دم او پرداخت می‌شود.

دندان از جمله اعضای مهم بدن است که ممکن است بر اثر تصادف یا در ضرب و جرح عمدی یا غیر عمدی آسیب ببیند مطابق ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی زمانی که همه دندان‌ها از بین رفته باشند دیه دندان دیه کامل است که بر اساس جدول دیه تعیین شده برابر با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می‌باشد.

عموما آسیب‌هایی که به صورت افراد وارد می‌شود خفیف بوده و به صورت آسیب‌های جزئی می‌باشند اما در برخی موارد نیز وجود دارد که این آسیب‌ها شدیدتر بوده و منجر به از بین رفتن تمامی دندان‌های فرد شود.

در خصوص دیه شکستگی دندان‌های جلو در سال ۱۴۰۳ بر اساس جدول تعیین شده دیه در این سال میزان دیه دندان در خصوص از بین رفتن دندان جلو و شکستگی دندان جلو مطابق تبصره الف ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی تعیین می‌شود.

بر اساس این تبصره دندان‌های جلو عبارتند از پیش، چهارتایی و نیش که از هر کدام دو عدد در بالا و دو عدد در پایین می‌روید و جمعا ۱۲ عدد است. میزان دیه دندان در خصوص از بین رفتن هر یک از دندان‌های جلو یک بیستم دیه کامل است و بر اساس نرخ دیه برابر با ۶۰ میلیون تومان می‌باشد.

چنانچه پیش از این نیز توضیح دادیم هر یک از اعضای بدن، دیه منحصر به خود را دارد به عنوان مثال شکستگی سر یا بینی و سایر اعضا دیه منحصر به خود را دارد؛ بنابراین دندان نیز شامل این مورد می‌شود.

انواع دیه دندان

یکی از موارد تعلق دیه دندان از بین رفتن دندان عقب و دیه شکستگی دندان عقب است که در بند ب ماده ۶۱۶ به آن اشاره شده است.

بر اساس این بند از ماده ۶۱۶ قانون مجازات اسلامی دندان عقب شامل دندان‌های آسیاب یا کرسی و دندان ضاحک یا همان دندان خنده که به هنگام خندیدن دیده می‌شود و بین دندان نیش و آسیاب کوچک قرار دارد، می‌باشد.

تعداد دندان‌های عقب در هر گوشه از دهان برابر است یعنی در هر سمت دهان یک دندان ضاحک و سه دندان آسیاب وجود دارد بنابراین تعداد دندان‌های عقب به طور کلی ۱۶ عدد است و دیه شکستگی دندان عقب و از بین رفتن آن یک چهلم دیه کامل است و بنابراین بر اساس جدول دیه شکستن دندان در سال ۱۴۰۳ و نرخ دیه برابر با ۳۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

در خصوص سیاه شدن دندان‌ها در اثر آسیب وارده به نحوی که همچنان درون دهان دندان باقی بماند و کنده نشود مبلغی که به عنوان دیه دندان در نظر گرفته می‌شود برابر با دو سوم دیه همان دندان خواهد بود و بنابراین می‌توان با در نظر گرفتن مبلغی که برای از بین بردن دندان‌های جلویی و پشتی تعیین شده است میزان دیه سیاه شدن دندان را محاسبه کرد.

در رابطه با دندانی که از قبل سیاه شده اما همچنان در دهان فرد باقی مانده است اما در نتیجه آسیب از بین برود برای محاسبه دیه باید یک سوم دیه کامل همان دندان در نظر گرفته شود. بنابراین مبلغی که برای دیه از بین بردن دندان از قبل سیاه شده در نظر گرفته می‌شود یک سوم دیه دندان کامل است.

در برخی از موارد صدمه‌ای که به دندان وارد می‌شود منجر به تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود اما این تغییر رنگ باعث از بین رفتن منفعت دندان یا سیاه شدن آن نمی‌شود در قانون مجازات اسلامی برای تغییر رنگ دندان دیه در نظر گرفته نشده است و بنابراین برای تعیین دیه و خسارت بر اساس حد ارش و توسط قاضی مشخص خواهد شد.

در حالتی که دندان در اثر حادثه عمدی یا غیر عمدی دچار تغییر رنگ شود و فردی که آسیب را وارد کرده است دندان را از جا بکند مبلغی که برای آن دندان تغییر رنگ داده شده در نظر گرفته می‌شود مساوی با دیه کامل همان دندان است زیرا دندان دیگر منفعتی نداشته و کاملاً از بین رفته است.

همچنین در رابطه با ترک خوردن یا لق شدن دندان‌های جلو که با هدف از بین بردن آن دندان‌ها صورت گرفته باشد دیه کامل همان دندان در نظر گرفته خواهد شد و اگر چند دندان دچار آسیب دیدگی شکستگی و یا لق شدگی شوند در محاسبه دیه مجموع آن دندان‌ها در نظر گرفته می‌شود اما در صورتی که لق شدن یا ترک خوردن دندان‌های جلو با نیت از بین بردن آن ها نباشد مبلغ دیه به عنوان ارش و با نظر قاضی تعیین خواهد شد.

همچنین ترک خوردن یا لق کردن دندان‌های عقب بدون هدف از بین بردن آن‌ها دارای ارش است که توسط قاضی و بعد از تنظیم شکایت تعیین می‌شود.

در خصوص دندان ترک خورده‌ای که همچنان مورد استفاده بوده و منفعت آن باقی باشد مبلغی که به عنوان دیه کندن این دندان در نظر گرفته شده است مساوی دیه دندان کامل است بنابراین اگر دندانی ترک خورده باشد اما قابل استفاده بوده و در حادثه از بین برود فرد مرتکب باید دیه دندان کامل را پرداخت کند.

و اگر دندانی که ترک خورده بدون منفعت بوده دیه از بین بردن این دندان ترک خورده بدون منفعت، به صورت ارش توسط قاضی تعیین خواهد شد.

چنانچه آسیبی که به دندان وارد می‌شود منجر به از بین رفتن نمای دندان شود و ریشه آن همچنان باقی باشد مبلغی که به عنوان دیه تعیین می‌شود برابر با دیه دندان کامل است.

همچنین در حالتی که بخشی از دندان در اثر عارضه‌ای قبلی از بین رفته باشد دیه‌ای که برای دندان ناقص در نظر گرفته می‌شود با کسر میزان دیه عارضه قبلی تعیین خواهد شد یعنی در ابتدا دیه دندان کامل مشخص می‌شود و سپس دیه عارضه قبلی از آن کسر شده و باقیمانده به عنوان دیه تعیین می‌شود.



Source link