هورمون های شادی و 5 راه برای افزایش ترشح در بدن


هورمون های شادی هورمون های شاد محصول ترشحات شیمیایی در مغز است که تأثیر بسزایی در بهبود کیفیت زندگی افراد دارد.

فواید هورمون های شادی

آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا برخی از افراد و تجربیات ما را آرام ، شاد و شاد می کنند؟ یکی از عناصر کلیدی این امر این است که روابط مثبت ما و تجربیات ما از ترس و شادی باعث ایجاد واکنش شیمیایی در مغز ما می شود.

این واکنش از طریق پیام رسان های شیمیایی در مغز ما رخ می دهد ، که بیشتر به عنوان هورمون شناخته می شود. چهار هورمون اصلی مسئول تولید این احساسات خوشایند هستند.

این هورمون ها احساس آرامش ما را تعدیل می کنند. ترشح این هورمون ها تحت تأثیر سطح استرس ، مراقبت از خود و انتخاب شیوه زندگی است.

در این مقاله با مهم ترین هورمون های شادی در بدن آشنا می شوید و راه های افزایش این هورمون ها در بدن را توضیح می دهید:

اندورفین در درجه اول به فرد کمک می کند تا با استرس کنار بیاید و درد را کاهش دهد.

تثبیت کننده سروتونین باعث آرامش و شادی می شود.

دوپامین یک هورمون لذت است و نقش محرکی در سیستم پاداش مغز دارد.

هورمون اکسی توسین برای عشق و اعتماد ترشح می شود.

دوپامین

این هورمون شیمی پاداش را در مغز شما هدایت می کند. وقتی کاری زیبا انجام می دهید مخفی می شود. این هورمون می تواند در حین خوردن یک وعده غذایی عالی ، گوش دادن به موسیقی الهام بخش ، ماساژ دادن یا تکمیل ورزش ترشح شود.

فرد از ترشح دوپامین احساس خوشحالی می کند و این انگیزه برای جستجوی چیزهایی که از آن لذت می برد و به خوبی انجام می دهد ایجاد می شود.

ترشح هورمون های شادی

سروتونین

سروتونین خلق و خوی خوب ، شادی و شادی ما را تثبیت می کند. علاوه بر این ، به کاهش اضطراب و استرس ما کمک می کند و با یادگیری و حافظه ارتباط دارد.

سروتونین به طور طبیعی در نتیجه فعالیت های منظمی که می توانیم هر روز انجام دهیم تولید می شود – پیاده روی در زیر نور خورشید ، خواب خوب ، گذراندن وقت در طبیعت یا فعالیت های مراقبتی که سطح استرس را کاهش می دهد.

اندورفین ها

اندورفین ها توسط سیستم عصبی مرکزی تولید می شوند تا به ما کمک کنند تا با درد جسمی کنار بیاییم. آنها در پاسخ به درد یا استرس و همچنین در فعالیت های دیگر مانند غذا خوردن ، ورزش کردن یا رابطه جنسی آزاد می شوند.

اندورفین ها هورمونی کوتاه مدت ترشح می کنند که درد را پنهان می کند. ورزشکاران اغلب در مورد “اندورفین بالا” صحبت می کنند که هنگام رسیدن به نقطه اضطراب یا درد واقعی دریافت می کنند.

اکسی توسین

اکسی توسین اغلب “هورمون عشق” نامیده می شود. مطالعات گسترده ترشح اکسی توسین را با رضایت از زندگی مرتبط کرده است.

به نظر می رسد این هورمون نقش بیشتری در فیزیولوژی و شادی زنان نسبت به مردان دارد. اکسی توسین عمدتا با محبت و صمیمیت همراه است. این هورمون سروتونین و دوپامین را تحریک می کند و اضطراب را کاهش می دهد. اکسی توسین یکی از قوی ترین هورمون های شادی است و اثرات متعددی دارد.

هورمون های شادی را تقویت کنید

5 راه برای افزایش هورمون های شادی

فعالیت مغز با تجربه ارتباط دارد. با افزایش مواد شیمیایی عصبی در بدن ، نورون های مرتبط با موضوع مسیرهای عصبی را تشکیل می دهند.

تجربه به مغز می آموزد که مانند گذشته مواد شیمیایی ترشح کند.مغز در سنین جوانی به راحتی مسیرهای عصبی جدیدی ایجاد می کند ، اما با افزایش سن ساختن مسیرهای عصبی جدید آسان نیست.

ایجاد طرح های جدید نیاز به تکرار زیاد دارد. بنابراین یک عادت جدید را انتخاب کنید و آن را بارها و بارها تکرار کنید تا اینکه عادت جدید شما مانند عادات قدیمی شما طبیعی به نظر برسد و از احساس خوشبختی لذت ببرید.

روش تقویت دوپامین

ما می دانیم که وقتی شما کاری را درست انجام می دهید ، دوپامین تحریک می شود. مطمئن شوید که از زندگی خود لذت می برید و کارهای خوب انجام می دهید.

دستیابی به هدف یا انجام کاری مهم همگی باعث آزاد شدن دوپامین می شود و به مغز شما می گوید که کار خوبی را انجام می دهید.

راه دیگر این است که به کسی نیکی کنید. داوطلب شدن منظم همچنین دوپامین طبیعی آزاد می کند که به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید.

تثبیت هورمون های شادی

روش تقویت سروتونین

به طور طبیعی ، چندین روش برای افزایش سطح سروتونین وجود دارد. بیرون آمدن از خانه و راه رفتن زیر نور آفتاب راه موثری است. در یک روز آفتابی ، همه احساس بهتری دارند.

سعی کنید باور خود را نسبت به ارزش های زندگی خود تقویت کنید. این درست است که همه می توانند پیروزی و شکست را در زندگی تجربه کنند.

اگر به ضررهای خود توجه کنید ، سروتونین بدن شما کاهش می یابد. همیشه یاد بگیرید که با تمرکز بر پیروزی های خود – بزرگ یا کوچک – ذهن خود را مثبت نگه دارید.

ورزش راه دیگری برای افزایش سروتونین و هورمون های شادی است. پیاده روی سریع 10 دقیقه ای برای روحیه شما معجزه می کند ، پس چرا پیاده روی طولانی تری انجام ندهید؟ بیست تا چهل دقیقه مزایای باورنکردنی برای سلامت قلب و جسم به همراه خواهد داشت.

مطالعات همچنین نشان داده است که غذاهای حاوی تریپتوفان باعث افزایش سروتونین می شود. غذاهای غنی از تریپتوفان شامل مرغ ، تخم مرغ ، پنیر ، ماهی ، بادام زمینی ، کدو ، دانه کنجد ، شیر و بوقلمون است.

روش تقویت اندورفین

ورزش روشی بسیار م toثر برای ترشح اندورفین است.

افزایش هورمون های شادی

روش تقویت اکسی توسین

اکسی توسین با دادن و دریافت انواع عشق آزاد می شود. با گوش دادن به کلاس جامع یوگا ، ماساژ ، مدیتیشن یا موسیقی ، میزان این هورمون را در بدن خود بررسی کنید.

یکی دیگر از مواردی که باعث افزایش ترشح اکسی توسین می شود ، گفتگوی معنادار با خانواده یا دوستان یا آشپزی برای افرادی است که به آنها اهمیت می دهید. می توانید حیوان خانگی خود را در آغوش بگیرید یا به شخص خاصی نزدیک شوید.

کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید و لذت زندگی خود را افزایش دهید.

شادی درونی در بهبود کیفیت زندگی ما بسیار مهم است و در شرایطی که احساس شادی در زندگی شما کاهش می یابد ، می توانید انتخاب هایی را انجام دهید که به شما کمک می کند زندگی روشن تر و شادتری داشته باشید.

اولین مرکز پرستاری سلامت با کادر مجرب و متخصص خود که دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت و تجربه ارائه خدمات مراقبت در منزل و خدمات پرستاری است ، آماده خدمات رسانی شبانه روزی به شهروندان گرانقدر خود می باشد.

پرسنل مجرب مرکز ، در قالب پرستاران سالمند ، پرستاران بیمار و پرستاران اطفال ، خدمات را با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای مراقبت و خدمات پزشکی ارائه کردند و آسایش و امنیت شما عزیزان را در اولویت اول قرار دادند.

برای کسب اطلاعات بیشتر ، کافیست با متخصصین این مرکز تماس بگیرید و از مشاوره رایگان برخوردار شوید.
هشدار! این مقاله فقط برای اهداف آموزشی است و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید.
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید