علل کلی و روشهای پیشگیری و درمان


کمردرد یکی از شایع ترین دلایلی است که افراد به پزشک مراجعه می کنند یا از کار یا مدرسه دوری می کنند و علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان است.

علائم کمردرد

خوشبختانه می توانید برای پیشگیری یا کاهش کمردرد بیشتر اقداماتی انجام دهید. در مورد کمردرد ، داروهای ساده خانگی و فعالیت بدنی مناسب اغلب باعث بهبود کمردرد و حفظ عملکرد برای چند هفته می شود. برای درمان کمردرد به ندرت به جراحی نیاز است.

علائم کمردرد

کمردرد می تواند از درد ماهیچه ای گرفته تا احساس سوزش و فرو رفتن باشد. علاوه بر این ، درد ممکن است به پا گسترش یابد یا با خم شدن ، چرخاندن ، بلند کردن ، ایستادن یا راه رفتن تشدید شود.

زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده است

عموماً کمردردها طی چند هفته با درمان خانگی و مراقبت از خود به تدریج بهبود می یابد. در صورت داشتن کمردرد و علائم زیر با پزشک خود مشورت کنید:

کمردرد در چند هفته گذشته ادامه داشته است

درد شدید است و با استراحت بهبود نمی یابد

درد یک یا هر دو پا را درگیر می کند ، به ویژه اگر درد زیر زانو گسترش یابد

کمردرد باعث ضعف ، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در یک یا هر دو پا می شود

کمردرد با کاهش وزن بدون دلیل همراه است

در موارد نادر ، کمردرد می تواند نشانه یک مشکل جدی پزشکی باشد.

در صورت بروز کمردرد با علائم زیر ، بلافاصله با آمبولانس تماس بگیرید:

کمردرد باعث ایجاد مشکل در روده یا مثانه می شود

کمردرد با تب همراه است

کمردرد بعد از زمین خوردن ، آسیب کمر یا سایر آسیب ها رخ می دهد

علل کمردرد

کمردرد و آسیب نخاعی.

کمردرد بدون هیچ دلیلی ایجاد می شود که پزشک می تواند با آزمایش یا تصویربرداری تشخیص دهد.

تشخیص کمردرد

دلایل اصلی کمردرد عبارتند از:

کشش ماهیچه یا رباط.

بلند کردن وزنه های سنگین یا حرکات ناگهانی ناخوشایند می تواند بر عضلات و رباط های کمر فشار وارد کند. اگر از نظر جسمی ضعیف هستید ، فشار مداوم بر پشت می تواند باعث اسپاسم دردناک عضلات شود.

دیسک های دررفته یا پاره شده.

دیسک ها به عنوان یک بالشتک بین مهره های ستون فقرات عمل می کنند. مواد نرم داخل دیسک ممکن است برآمده یا پاره شده و به عصب فشار وارد کنند.

اما می توانید بدون درد کمر دچار برآمدگی یا پارگی دیسک شوید. هنگامی که ستون فقرات به دلایل دیگر دیده می شود ، بیماری دیسک اغلب به طور تصادفی مشاهده می شود.

آرتروز.

آرتروز می تواند ناحیه کمری را درگیر کند. در برخی موارد ، آرتریت در ستون فقرات می تواند باعث تنگ شدن فضای اطراف نخاع شود که به آن تنگی نخاعی می گویند.

پوکی استخوان.

اگر استخوان ها متخلخل و شکننده باشند ، شکستگی های دردناکی در مهره های ستون فقرات ایجاد می شود.

بررسی کمردرد

عوامل خطر

همه می توانند کمردرد داشته باشند ، حتی کودکان و نوجوانان. این عوامل می تواند فرد را در معرض خطر کمردرد قرار دهد:

سن. کمردرد بیشتر با افزایش سن بین 30 تا 40 سالگی رخ می دهد.

عدم آموزشبه ماهیچه های ضعیف و بلااستفاده در ناحیه کمر و شکم می توانند باعث کمردرد شوند.

اضافه وزنبه وزن اضافی بدن فشار بیشتری به کمر وارد می کند.

بیماریها برخی از انواع آرتروز و سرطان می توانند به کمردرد کمک کنند.

بلند کردن نادرست استفاده از عضلات پشت به جای عضلات ساق پا می تواند باعث کمردرد شود.

شرایط روانی. افرادی که مستعد افسردگی و اضطراب هستند بیشتر مستعد کمردرد هستند.

سیگار کشیدن. افراد سیگاری بیشتر به کمردرد مبتلا می شوند. این به این دلیل است که سیگار کشیدن باعث سرفه بیشتر می شود و می تواند باعث فتق دیسک شود.

سیگار کشیدن همچنین می تواند جریان خون در ستون فقرات را کاهش داده و خطر پوکی استخوان را افزایش دهد.

جلوگیری از کمردرد

با بهبود وضعیت جسمانی و یادگیری حرکات و تمرینات مناسب بدن ، می توانید از عود کمر جلوگیری کرده یا از آن جلوگیری کنید.

اقدامات م toثر برای سالم و قوی نگه داشتن کمر:

ورزش ها.

ورزش منظم هوازی با فشار کم و افرادی که به کمر فشار نمی آورند یا کمر خود را بیش از حد تکان نمی دهند – می توانند قدرت و استقامت کمر را افزایش داده و عملکرد ماهیچه ها را بهبود بخشند.

پیاده روی و شنا انتخاب های خوبی هستند. در مورد چکار باید با پزشک خود صحبت کنید.

قدرت و انعطاف پذیری عضلات را توسعه دهید.

تمرینات عضلات شکم و کمر که ماهیچه های پشت را تقویت می کند به این ماهیچه ها کمک می کند تا به عنوان یک کمربند طبیعی برای عضلات پشت عمل کنند.

وزن متعادل خود را حفظ کنید.

اضافه وزن به ماهیچه های پشت فشار وارد می کند. اگر اضافه وزن دارید ، کاهش وزن می تواند از کمردرد جلوگیری کند.

ورزش برای کمردرد

ترک سیگار.

سیگار کشیدن خطر کمردرد را افزایش می دهد. این خطر با تعداد سیگارهای کشیده شده در روز افزایش می یابد ، بنابراین ترک آن باید به کاهش این خطر کمک کند.

از خم شدن یا فشار دادن کمر خودداری کنید. از بدن خود به درستی استفاده کنید:

باهوش باش و موقعیت لگن را خنثی نگه دارید. اگر مجبورید برای مدت طولانی بایستید ، یک پا را روی ساق پای خود بگذارید تا بخشی از بار کمر شما برطرف شود. وضعیت صحیح می تواند فشار بر عضلات پشت را کاهش دهد.

هوشمندانه بنشینید. یک صندلی با صندلی مناسب برای پشت ، زیر بغل و پاهای دوار انتخاب کنید.

قرار دادن یک بالش یا حوله نورد در پشت می تواند از منحنی طبیعی محافظت کند. زانوها و باسن خود را در سطح یکنواخت نگه دارید.

حداقل هر نیم ساعت موقعیت خود را تغییر دهید. در صورت امکان از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

اولین مرکز پزشکی سلامت با کادر مجرب و متخصص خود که دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت و تجربه ارائه خدمات مراقبت در منزل و خدمات پرستاری است ، آماده خدمات رسانی شبانه روزی به شهروندان گرانقدر خود می باشد.

در قالب پرستاران سالمند ، پرستاران بیمار و پرستاران اطفال ، پرسنل مجرب این مرکز با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای مراقبت و خدمات پزشکی خدمات ارائه کرده و آسایش و امنیت شما عزیزان را در اولویت اول قرار دادند.

برای کسب اطلاعات بیشتر ، کافیست با متخصصین این مرکز تماس بگیرید و از مشاوره رایگان برخوردار شوید.
هشدار! این مقاله فقط برای اهداف آموزشی است و برای استفاده باید با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید.
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید