شاخص قند خون چیست؟ چه غذاهایی در آن طبقه بندی شده است؟


شاخص قند خون

شاخص قند خون یا شاخص قند خون این یک نکته مهم برای بیماران دیابتی و حتی افرادی است که از رژیم خاصی پیروی می کنند. نوع غذای مصرفی می تواند در افزایش قند خون بسیار مثر باشد ، اما با توجه به اینکه رژیم غذایی روزانه ما به سرعت هضم می شود و قند خون را کاهش می دهد ، باید در انتخاب آنها دقت بیشتری داشته باشیم. متن را دنبال کنید تا به آنها بگویید چه چیزی در این زمینه برای شما مهم است.

شاخص قند خون چیست؟

شاخص قند خون ، که به عنوان شاخص قند خون نیز شناخته می شود ، از 0 تا 100 متغیر است. این شکل محدوده را نشان می دهد میزان هضم کربوهیدرات ها در بدن و میزان افزایش قند خون را به دلیل مصرف غذا نشان می دهد. به عنوان مثال ، قند مصرفی با چای دارای شاخص گلیسمی 100 است که به سرعت جذب جریان خون می شود.

به بیان ساده ، شاخص قند خون ، با توجه به رتبه 0 تا 100 پس از مصرف کربوهیدرات یا سایر غذاها ، بدین معناست که اگر قند موجود در غذای مصرفی بلافاصله در بدن آزاد شود ، این عدد 100 خواهد بود. با این حال ، مصرف بسیاری از غذاها با شاخص گلیسمی بالا می تواند خطرات جدی مانند دیابت را به همراه داشته باشد.

به گفته متخصصان تغذیه ، برای اطمینان از سلامت بدن ، مصرف غذاهای دارای شاخص گلیسمی زیر 50 ضروری است. زمان بیشتری برای آن هضم و جذب بدن به آن نیاز دارد و انرژی بیشتری برای این دوره مصرف می شود.

علاوه بر این ، کربوهیدراتهای مصرفی روزانه به دو گروه تقسیم می شوند پیشرفته و ساده آنها تقسیم شده اند. کربوهیدراتهای ساده مانند قند بلافاصله جذب بدن می شوند و منابع کربوهیدراتهای پیچیده مانند غلات و حبوبات مدت زمان بیشتری طول می کشد تا در بدن هضم و جذب شود.

شاخص قند خون چه کاربردی دارد؟

این یک ابزار بسیار خوب برای شاخص قند خون است پیشگیری از دیابت، آثار چاقی را از بین می برد و از اضافه وزن جلوگیری می کند. متخصصان تغذیه اغلب به این شاخص توجه می کنند تا رژیم غذایی خود را برای کاهش وزن یا مدیریت بیماری تنظیم کنند و رژیم غذایی را با توجه به نیاز بدن تنظیم کنند.

بنابراین ، لازم است منابع غذایی با شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین را بدانید. ما آنها را به طور کامل در زیر ارائه می دهیم.

طبقه بندی شاخص گلیسمی بالا و پایین

همانطور که گفته شد میزان جذب قند در بدن از 0 تا 100 رتبه خوبی است.به گفته پزشکان ، برای حفظ سلامت بدن ، مصرف غذاهای با شاخص گلیسمی پایین ضروری است. 50

  • در این طبقه بندی ، غذاهایی با شاخص قند خون زیر 55 ، غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین نامیده می شوند.
  • غذاهایی با شاخص قند خون 56 تا 69 شاخص گلیسمی متوسط ​​نامیده می شود.
  • غذاهایی که شاخص قند خون آنها بیش از 70 باشد ، غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا نامیده می شوند.

در هر کدام از این گروه های غذایی چه غذاهایی وجود دارد؟

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین

غذاهای دارای قند پایین

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین زیر 55 جذب بالایی دارند و در نتیجه مصرف آنها می تواند مصرف انرژی را نیز افزایش دهد. این بدان معناست که فردی که از این گروه غذایی استفاده می کند احساس گرسنگی کمتری می کند. اما یک فرد می تواند وزن خود را بهتر کاهش دهد و حتی دیابت را کنترل کند.

به طور کلی برای دستیابی به نتیجه مطلوب برای سلامت بدن ، استفاده از این گروه از غذاها در رژیم غذایی سالم باید بیشتر از سایر گروه ها باشد. نمونه هایی از این گروه عبارتند از:

  • میوه هایی مانند سیب ، پرتقال ، زردآلو و گلابی
  • سبزیجاتی مانند اسفناج ، تره فرنگی ، پیاز ، کلم و فلفل
  • فندق مانند بادام ، بادام زمینی و فندق و…
  • قارچ
  • حبوبات ، نخود فرنگی ، لوبیا ، عدس ، لوبیا و…
  • غلات کامل مانند جو دوسر ، ماکارونی گندم کامل ، نان گندم کامل
  • محصولات لبنی ، از جمله ماست و شیر

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط

غذاهایی با شاخص قند خون متوسط ​​بین 56 تا 69 در دستگاه گوارش جذب متوسطی خواهند داشت. این گروه از غذاها باید در مقادیر کم به طور مکرر مصرف شوند و مصرف زیاد روزانه توصیه نمی شود. این گروه از مواد غذایی شامل:

  • بیسکویت جو
  • ذرت و آرد ذرت
  • غذاهایی مانند آرد برنج ، برنج ، برنج قهوه ای و فرنی که با آنها تهیه می شود
  • ظروف ساخته شده از آرد سفید ، مانند پاستا با آرد سفید
  • میوه هایی مانند خرما ، انجیر ، انگور ، کیوی
  • سبزیجاتی مانند چغندر و سیب زمینی

غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا

غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالای 70 انرژی زیادی را در خون مصرف می کنند. این گروه از غذاها به سرعت جذب جریان خون می شوند و اغلب سطح قند خون را بالا می برند. اینها همچنین ترشح انسولین را افزایش داده و باعث عدم تعادل هورمونی و چربی سوزی در طول زمان می شوند. علاوه بر این ، انرژی به دست آمده از این گروه از غذاها بسیار زیاد است که برای سوزاندن آنها نیاز به فعالیت بدنی بالایی دارد.

علاوه بر این ، متخصصان تغذیه برای جلوگیری از چاقی و افزایش وزن ، قند خون بالا و دیابت ، خوردن غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا را توصیه می کنند. این گروه از مواد غذایی شامل:

  • گلوکز ، شکر
  • میوه های خشک ، از جمله انگور و خرما خشک
  • سیب زمینی پخته و سیب زمینی پوره شده
  • میوه هایی مانند آناناس و هندوانه
  • انواع شیرینی ، کیک و کلوچه ، به ویژه کیک هایی که از آرد برنج تهیه شده اند
  • غلات ساخته شده با غلات عمده یا جو

چرا غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین می خورید؟

مصرف غذاهایی با شاخص قند پایین آثار مثبت متعددی دارد. پیشگیری از دیابت ، کاهش کلسترول بالا و کلسترول بد ، جلوگیری از گرسنگی ، افزایش حساسیت بدن به انسولین ، پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی ، کنترل وزن و پیشگیری از چاقی شامل غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین است.

نتیجه

یک پاشنه پا و چند نکته اساسی در مورد نحوه استفاده از آن. با توجه به موارد فوق ، همیشه تاکید می شود که غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین باید بیشتر در رژیم غذایی و غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا کمتر مصرف شوند و حتی از رژیم غذایی حذف شوند.

دیدگاهتان را بنویسید