افزایش باروری زنان با ریز مغذی ها


افزایش باروری زنان برای افراد نابارور بسیار مهم است. وقتی با ناباروری روبرو می شوید ، عوامل زیادی وجود دارد که نمی توانید آنها را کنترل کنید ، مانند ژنتیک ، سن ، چرخه قاعدگی غیرقابل پیش بینی و غیره. اما یک گزینه وجود دارد که شانس شما را برای داشتن فرزندی نسبتاً ساده و غیر تهاجمی افزایش می دهد. رژیم غذایی و به ویژه ریز مغذی هایی که از طریق غذا یا مکمل دریافت می کنید می تواند در درمان ناباروری موثر باشد.

نقش ریز مغذی ها در افزایش باروری زنان

از آنجا که بهره وری یک معادله پیچیده است و بدن هر فرد متفاوت است ، علم ریز مغذی ها و معنای آنها هنوز در ابتدای راه است. با این وجود ، برخی از مطالعات امیدوار کننده برای روشن شدن نقش ویتامین ها در باروری شروع شده است. ویتامین ها نقش مهمی در سلامت زنان دارند. عادت و تخمک گذاری برای بسیاری از عملکردها از جمله عملکرد تیروئید ، تولید انرژی ، ایمنی و کیفیت و بلوغ تخمک مهم است. بنابراین ، دریافت ویتامین و مواد معدنی کافی در حین تلاش برای ایجاد محیط مناسب برای بارداری بسیار مهم است. برخی از غذاها حتی می توانند علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را که علت شایع ناباروری است ، کاهش دهند.

فولاد ال کارنیتین

این مکمل نوعی اسید آمینه L-carnitine است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و به تبدیل چربی به انرژی کمک می کند. ALC و LC گاهی اوقات برای افزایش باروری در زنان استفاده می شود. حاوی آنتی اکسیدان هایی است که سیستم تولید مثل زنان را تقویت می کند. یک نظرسنجی در سال 2018 نشان داد که در حالی که LC برای باروری زنان مفید است ، ALC دارای آنتی اکسیدان های قوی تری است. تصور می شود که استیل ال کارنیتین تغییرات مربوط به سن را در سیستم تولید مثل زنان کند می کند. این مطالعه همچنین نشان داد که مکمل های LC و ALC علائم PCOS ، اندومتریوز و آمنوره را بهبود می بخشد.

ویتامین های گروه ب غیر از اسید فولیک

آنها به تقویت سلامت تخمک و جلوگیری از ناباروری ناشی از اختلالات تخمک گذاری کمک می کنند. شاید شنیده باشید که اسید فولیک قبل و در دوران بارداری مهم است ، اما سایر ویتامین های B نیز در باروری نقش دارند. در یک مطالعه ، دریافت بیشتر ویتامین های B1 ، B2 ، B3 ، B6 و B12 با کاهش خطر ناباروری به دلیل اختلالات تخمک گذاری همراه بود. برخی مطالعات ویتامین B12 را با ناباروری زنان مرتبط دانسته اند. علاوه بر این ، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که سطوح بالاتر B12 و فولات می تواند باروری را در زنانی که تحت درمان ناباروری قرار گرفته اند افزایش دهد.

افزایش بهره وری زنان

کلسیم

هیچ مطالعه قطعی در مورد اینکه آیا کلسیم اضافی شانس باروری را افزایش می دهد یا خیر وجود ندارد. با این حال ، برای مردان و زنان مهم است که از این ماده معدنی به اندازه کافی برای جلوگیری از کمبودها استفاده کنند. RDA کلسیم برای زنان بالغ 1000 میلی گرم در روز است. بهتر است کلسیم مورد نیاز خود را از منابع غذایی مانند ماست یا سایر محصولات لبنی دریافت کنید ، در غیر این صورت از مکمل ها کمک بگیرید.

کوآنزیم Q10

بدن کوآنزیم Q10 تولید می کند ، اما افزایش مقدار آن در خون می تواند برای باروری مفید باشد ، به ویژه اگر از IVF استفاده می کنید. مطالعه ای که در سال 2018 تأیید شد نشان داد که مکمل CoQ10 پاسخ تخمدان را در زنانی که تحت IVF قرار گرفته اند ، بهبود می بخشد. اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

ویتامین دی.

برخی مطالعات کمبود ویتامین D را با ناباروری در زنان مرتبط دانسته اند. مطالعه انجام شده در سال 2019 نشان داد که زنان مبتلا به ناباروری به دلیل سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای سطح پایینی از ویتامین D هستند. ویتامین D نقش مهمی در عملکرد باروری مردان و زنان دارد. مطالعات نشان داده اند که کمبود ویتامین D می تواند با ناباروری در مردان و زنان ارتباط داشته باشد ، بنابراین آزمایش کمبود ویتامین D بسیار مهم است.

اسید فولیک

یکی از راه های افزایش باروری زنان مصرف اسید فولیک است. دریافت مقدار کافی اسید فولیک در دوران بارداری تنها انتخاب عاقلانه نیست. مصرف فولات قبل از بارداری با افزایش احتمال بارداری ، افزایش باروری و کاهش خطر نقص لوله عصبی در نوزاد همراه است. RDA برای اسید فولیک برای زنان باردار 600 میکروگرم است. علاوه بر این ، به زنانی که قصد باردار شدن دارند یا قصد دارند باردار شوند توصیه می شود حداقل یک ماه قبل از بارداری روزانه 400-800 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنند.

اهن

ناباروری ناشی از اختلال عملکرد تخمدان (یکی از موانع باروری) می تواند ناشی از کمبود آهن باشد. مطالعه ای در سال 2006 بر روی بیش از 18000 زن نشان داد که مصرف آهن خطر این نوع ناباروری را کاهش می دهد. اگر می دانید که اختلال تخمک گذاری دارید ، در مورد نحوه افزودن مکمل آهن یا آهن مناسب به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

بیایید آشنا شویم: قرص Iron Plus Health Brest

امگا 3

سلامت بارداری را در 35 سال افزایش می دهد. هنگام تحقیق در مورد الگوهای غذایی ، خوردن غذاهای دریایی به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم با بهره وری بیشتر همراه است. اگر به طور مرتب غذاهای دریایی غنی از امگا 3 نمی خورید ، ممکن است هنگام باردار شدن از مکمل ها استفاده کنید.

سلنیوم

اگرچه سلنیوم چندان قابل توجه نیست ، اما یک ماده معدنی مهم است که در سیستم تولید مثل نقش دارد. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که کمبود سلنیوم می تواند عاملی برای کاهش باشد. بر اساس یک مطالعه معتبر در سال 2019 ، سلنیوم همچنین می تواند به حفظ سلامت مایع فولیکولی در اطراف تخمک زنان کمک کند. RDA برای سلنیوم 55 میکروگرم در روز برای بزرگسالان است.

آیا می توانم مولتی ویتامین مصرف کنم؟

از آنجا که بسیاری از ریزمغذی ها بر بهره وری تأثیر می گذارند ، ممکن است استفاده از مولتی ویتامین های با کیفیت بالا به جای مکمل ها آسان تر باشد. برای زنان توصیه می شود به دنبال محصولاتی باشید که حاوی موارد زیر هستند:
حداقل 400 میکروگرم فولات
حداقل 300 میلی گرم کولین
150 میکروگرم ید
18 میلی گرم آهن
حداقل 600 واحد ویتامین D

نویسنده: طیبه رفیعی
منبع: healthline

دیدگاهتان را بنویسید