چگونه دندان کامپوزیت شده را سفید کنیم؟


چگونه دندان کامپوزیت شده را سفید کنیم؟

چگونه دندان کامپوزیت شده را سفید کنیم؟

سفید کردن دندان ها و سفید کردن ها یکی از دغدغه های افرادی است دندان هایشان را کامپوزیت کرده اند. دندان‌های کامپوزیت شده بعد از مدتی زرد شده و یا جرم می گیرند. کامپوزیت ونیر بسته به میزان مراقبت های فرد بعد از چند ماه یا چند سال زرد شده و جرم میگیرند. ساده ترین کار برای یافتن را ه حل سفید کردن کامپوزیت دندان، جست و جو در اینترنت است. اما با توجه به هزینه بالای کامپوزیت دندان هر روشی قابل اعتماد نیست. در این مطلب خانم دکتر هدی صالحی دندانپزشک ترمیمی و زیبایی و متخصص کامپوزیت دندان در اصفهان به چند سوال مهم در رابطه با سفید کردن کامپوزیت و محصولات سفید کننده کامپوزیت که در دارو خانه ها موجود هستند پاسخ داده اند.

چگونه کامپوزیت دندان را سفید کنیم؟

اگر شدت تغییر رنگ کامپوزیت جزیی باشد و لکه های ایجاد شده روی ان سطحی باشند، با روش های درمانی دندانپزشکی می توان انها را مجددا سفید نمود. پولیش کامپوزیت یک راه حل ایمن، ساده و کم هزینه است که با آن جرم تشکیل شده بر روی سطح کامپوزیت را برطرف می کنند و دندان ها ظاهر سفید تری به خود می‌گیرند.

کامپوزیت هایی که بسیار تیره شده اند و لکه سیاه و قهوه ایی بزرگی روی انها تشکیل شده است نیاز به تعویض وترمیم دارند. هر دو حالت ونیر کامپوزیت و ونیرسرامیکی امکان پولیش وتعویض لمینت دندان برای سفیدتر شدن را دارد.

رفع زردی کامپوزیت دندان در خانه

رفع زردی کامپوزیت دندان در خانه

رفع زردی کامپوزیت دندان در خانه

هیچ راه‌حل مطمئن و ثابت‌شده‌ای برای رفع زردی کامپوزیت دندان در خانه مورد تائید دندان‌پزشکان زیبایی نمی‌باشد. با جست‌وجوی این عبارت دستورالعمل‌های زیادی را پیدا خواهید کرد که با کمک مواد اولیه موجود در خانه وعده سفید شدن کامپوزیت‌های زرد را می‌دهند. استفاده از برخی مواد برای رفع زردی کامپوزیت در خانه نه تنها کمکی به سفید شدن دندان ها نمی‌کند بلکه باعث اسیب دیدن کامپوزیت دندان و کاهش طول عمر ان نیز می شود.

تنها اقدام مثبتی که میتوان در خانه برای سفیدی کامپوزیت دندان در خانه انجام داد رعایت بهداشت دندان ها است.

براق‌کننده کامپوزیت دندان

مایع گیلز کامپوزیت محصولی است که یکی از خواص آن براق‌کننده سطح کامپوزیت است. این مایع از جنس رزین بوده و هنگام ترمیم دندان استفاده می‌شود. دندان‌پزشک زیبایی با کمک مایع گیلز سطح ناصاف و خش‌دار ونیر کامپوزیت را جلا می‌دهد و منافذ آن را برای ورود باکتری میکروب و رنگ‌دانه‌های مواد غذایی پر می‌کند. این محصول برای براق کردن کامپوزیت در خانه نیست و باید به دندان‌پزشک مراجعه کرد. مایع گیلز کامپوزیت، اثری بر روی رنگ کامپوزیت ندارد و صرفاً برای شفافیت و براقی سطح روکش‌ها و کامپوزیت‌ها استفاده می‌شود.

خمیر دندان پولیش دار برای کامپوزیت

خمیر دندان پولیش دار برای کامپوزیت دندان‌ها مناسب نیستند و توسط هیچ دندانپزشکی به زیبا جو توصیه نمی‌شوند. خمیردندان‌های حاوی ذرات پولیش نوعی خمیردندان سفیدکننده هستند که بیشتر برای دندان‌های طبیعی بدون کامپوزیت مناسب‌اند. این نوع از خمیر دندان‌ها به دلیل ذرات ساینده سطح کامپوزیت را مورد تهاجم قرار می‌دهند. خش خوردن سطح کامپوزیت با خمیر دندان پولیش دار باعث می‌شود که رنگ‌دانه‌های غذا روی سطح کامپوزیت رسوخ کنند و پس از مدتی کاملاً رنگ کامپوزیت تغییر کند.

پودر سفیدکننده دندان برای کامپوزیت

پودر سفیدکننده دندان که در داروخانه‌ها موجود اصلاً برای سفید کردن کامپوزیت دندان مناسب نیستند. سطح کامپوزیت دندان‌ها نسبت به مواد سفیدکننده مانند پودرهای سفیدکننده بسیار حساس و آسیب‌پذیر است. پودرهای سفید کننده دندان نه تنها اثری بر زردی کامپوزیت ندارند بلکه موجب خراشیدن سطح ان و کاهش ماندگاری کامپوزیت دندان نیز می‌شوند. هیچ دندان‌پزشک باوجدانی استفاده از پودرهای سفیدکننده دندان را به زیبا جویان پیشنهاد نمی‌کنند. پودرهای سفیدکننده با واکنش ایمنی با جرم‌های روی دندان‌های اصلی می‌دهند و موجب رفع زردی دندان‌های دائمی می‌شوند.

سفید کردن کامپوزیت با جوش‌شیرین

جوش‌شیرین نیز مانند پودرهای سفید کننده دندان برای سفید کردن کامپوزیت توصیه نمی‌شوند. حتی افرادی که دندان‌هایشان را کامپوزیت می‌کنند نیز نباید از خمیردندان‌های حاوی جوش‌شیرین استفاده کنند. جوش‌شیرین علاوه بر آسیب زدن به کامپوزیت دندان باعث تضعیف پیوند مینای دندان با کامپوزیت می‌شود.

خمیردندان مخصوص کامپوزیت

بهترین خمیردندان برای دندان کامپوزیت شده خمیردندان‌هایی هستند که فاقد ذرات ساینده و سفیدکننده باشند. به همین منظور انواعی از خمیردندان‌های مخصوص کامپوزیت در داروخانه موجود هستند. خمیردندان‌های ژل غیر ساینده برای کامپوزیت دندان‌ها هیچ عوارضی ندارند و در درازمدت به آن‌ها آسیبی نمی‌زنند. خمیردندان‌های مخصوص کامپوزیت فاقد مواد شیمیایی مانند هیدروژن پراکسید، سدیم کربنات و جوش‌شیرین هستند.

خمیردندان‌های حاوی فلوراید نیز برای دندان‌های کامپوزیت شده مناسب‌اند زیرا از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کنند و باعث جذب مواد معدنی مانند کلسیم در دندان‌ها می‌شود. خانم دکتر هدی صالحی در مصاحبه ای در خصوص پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت بسیاری از سوالات متداول در این خصوص را پاسخ داده اند.

آیا رنگ کامپوزیت را می توان تغییر داد؟

خیر، نمی‌توان رنگ کامپوزیت دندان را از آنچه که در پالت رنگی ونیر کامپوزیت است سفید تر یا تیره تر کرد. برخی افراد پس ازاتمام درمان زیبایی متوجه می شوند که رنگ کامپوزیت دندان شان نسبت به رنگ پوست صورتشان بسیار سفیدتر است و می خواهند ان را تیره تر کنند. اما متاسفانه رنگ کامپوزیت ثابت است ونمی‌توان ان را تیر ه تر یا سفید تر کرد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم برای انتخاب رنگ کامپوزیت دندان به جنبه های مختلفی دقت کنید و حتما از مشاوره های دکتر لمینت خود استفاده کنید.

برخی از مراجعه کنندگان مطب دکتر هدی صالحی از زرد شدن و تغیر رنگ کامپوزیت دندان هایشان شکایت می کنند و می خواهند بدانند ایا رنگ کامپوزیت هایشان به حالت اول برمیگردد؟ بله با انجام پولیش و راهکارهای مطرح شده می توان زردی و تغییر رنگ کامپوزیت ها را به حالت اولیه برگرداند. با انجام مدوام مراقبت از دندان ها و پرهیز از کارهایی که موجب تغییر رنگ کامپوزیت می شوند تا سالیان سال می توانید از سفیدی کامپوزیت خود لذت ببرید.

چگونه از تغییر رنگ کامپوزیت دندان جلوگیری کنیم؟

کامپوزیت دندان همانند دندان های اصلی نیاز به مراقبت و رعایت بهداشت دارند. کامپوزیت ونیر مانند دندان های دائمی مستعد جرم گرفتن و زرد شدن هستند. رعایت نکات زیر به سفید ماندن و عدم تغییر رنگ کامپوزیت دندان کمک می کند:

  • ترک استعمال سیگار و دوخانیات
  • مسواک زدن و شستن دندان ها بعد از نوشیدن چای و قهوه
  • مصرف کمتر ادویه های رنگی مانند زردچوبه
  • مسواک زدن پس از هر وعده غذایی
  • مسواک با مسواک نرم و به شیوه صحیح
  • استفاده از خمیر دندان مناسب کامپوزیت
  • مراجعه منظم به دندان پزشکی برای معاینه عمومی دندان ها

سفید ماندن کامپوزیت و عدم تغییر رنگ آن علاوه بر مراقبت و رعایت بهداشت، به کیفیت برند کامپوزیت (یهترین مارک کامپوزیت) کارشده نیز بستگی دارد. مقاومت در برابر رنگ‌پذیری از ویژگی‌های مهم یک کامپوزیت درجه ‌یک است. با مراجعه به یک دکتر خوب کامپوزیت دندان قبل از هر چیز باید از کیفیت مواد کامپوزیتی استفاده ‌شده اطمینان حاصل کنید.



Source link