چشم پزشک و ایتومتریست چه تفاوت هایی با هم دارند؟


چشم پزشک و ایتومتریست

چشم پزشک و ایتومتریست

هنگامی که فکر می‌کنید نیاز است تا چشم ‌های شما معاینه شوند، اطمینان داشته باشید که به پزشک متبحری مراجعه می‌‌کنید. تیم‌ های مراقبت‌ های پزشکی شامل چشم‌ پزشک ‌ها و اپتومتریست‌ ها می‌شوند که بیماران به‌ آن‌ ها مراجعه می‌نمایند. چشم‌ پزشک و اپتومتریست در فراهم سازی مراقبت ‌های پزشکی در زمینه بینایی نقش به سزایی دارند؛ اما بسیاری از بیماران در برابر متخصصان دیگر و نقشی که در حفظ سلامت بینایی دارند، کمی سردرگم می‌‌شوند. چشم ‌پزشک‌ و اپتومتریست‌ با یکدیگر تفاوت ‌هایی دارند که در ادامه به شرح آنها می‌پردازیم.

وظایف چشم پزشک

مدت زمان تحصیل و شرکت در دوره های آموزشی برای چشم پزشکی ۱۳ سال است؛ از پشت سر گذاشتن این بازه زمانی به چشم پزشک مجوز طبابت و جراحی داده می‌شود. آموزش های چشم ‌پزشکان نسبت به اپتومتریست ‌ها پیشرفته تر بوده، به همین خاطر می‌توانند دامنه گسترده ای از بیماری‌ ها را به نسبت آن ها ‌تشخیص دهند و درمان نمایند. همچنین آن‌ ها مدرک چهار ساله خود را که پس از ۸ سال آموزش پزشکی دریافت خواهند کرد.

چشم پزشک می‌تواند تمامی بیماری های مربوط به چشم را تشخیص داده و درمان ‌نماید. همچنین در صورت تشخیص چشم را عمل کرده و عینک و لنز را نیز تجویز می‌کند تا تمامی مشکلات بینایی برطرف شوند. بسیاری از چشم پزشکان در پژوهش ‌های علمی در رابطه با علت و درمان بیماری ‌های مربوط به‌ چشم و اختلالات بینایی گرد هم می‌آیند.

چشم پزشکان تمامی خدمات چشم ‌پزشکی را در رابطه با تشخیص بیماری‌ هایی مانند سوختگی‌ های شیمیایی و اریتیس، آب مروارید و گلوکوم، عفونت لایه های چشم، بیماری های شبکیه و عصب های چشم و… را ارائه می‌دهد و در زمینه بیماری‌ های چشمی که بر اثر دیابت و آرتروز به وجود آمده‌اند به درمان می‌پردازد. به‌ طور دقیق و کامل تمامی معاینه ‌های چشم را انجام می‌‌دهد و علل ابتلای چشم به‌ بیماری را تشخیص خواهد داد. بیمار با توجه به ‌نوع بیماری یا اختلال در بینایی خود جهت انجام درمان ‌های متناسب مانند تجویز دارو یا جراحی اقدام می‌کند.

چشم پزشکان برای مراقبت از تمامی مشکلات و بیماری‌ های چشم آموزش های لازم را فرا گرفته‌اند. برخی از آن‌ها در حیطه خاصی همچون چشم پزشکی و جراحی چشم دوره های پیشرفته‌تری را گذرانده‌اند که در نهایت مدرک فوق تخصصی خود را در آن زمینه اخذ می‌نمایند. برای اخذ این مدرک می‌بایست در حدود دو سال در یکی از حیطه ‌های تخصصی ‌تر از جمله جراحی اعصاب، قرنیه، شبکیه و… تحت آموزش قرار گیرند. فرا گرفتن آموزش و دانش مازاد سبب می‌گردد تا چشم پزشک جهت مراقبت از یک بیماری در شاخه خاصی از بیماری های مربوط‌ به‌‌ چشم آماده شود.

وظایف چشم پزشک

وظایف چشم پزشک

وظایف اپتومتریست

اپتومتریست پزشک محسوب نمی‌‌شود؛ آن‌ها تنها افراد ماهری هستند که مدیریت تغییرات بینایی و مراقبت ‌های اولیه بینایی از تست و اصلاح آن تا شناسایی و درمان را بر ‌عهده دارند. اپتومتریست ‌ها پس از پشت سر گذاشتن ۴ سال آموزش در دانشگاه، مدرک اپتومتری خود را اخذ می‌کنند‌. آنها می‌‌توانند تست ‌های بینایی و معاینات چشمی را انجام دهند، همچنین لنز و دارو را برای بیماری ‌های چشمی تجویز نمایند. در برخی از مطب‌ ها چشم پزشکان و اپتومتریست‌ ها بصورت یک تیم با یکدیگر همکاری می ‌کنند‌. از جمله وظایف اپتومتریست ها باید به موارد زیر اشاره کرد.

  • ارزیابی میدان دید
  • تعیین نمره عینک
  • ساخت عینک ‌های طبی
  • درمان تنبلی چشم
  • آغاز معاینه پس از شناسایی مشکل چشم یا نارسایی در بینایی کودک

لازم به ذکر است که اپتومتریست ها هرگز نمی‌توانند جهت درمان بیماری های چشمی دارو تجویز نمایند.

کلینیک اپتومتری روشنا اپتیک با مدیریت شمیلا خلردی در ساری، خیابان قارن، ساختمان قارن کلینیک، طبقه اول، واحد ۶ قرار دارد و با ارائه خدماتی از قبیل؛ معاینه عمومی چشم، تعیین وضعیت انکساری چشم، درمان با عینک، ارائه و تنظیم انواع عینک و درمان کم بینایی توسط وسایل کمک بینایی غیر اپتیکی و اپتیکی ساده نظیر ذره بین می‌تواند شما را در مراحل درمان یاری کند.

دلیل مهم بودن تفاوت اپتومتریست و چشم پزشک

اپتومتریست ‌ها مسئولیت پیشگیری از مشکلات و بیماری‌ های چشمی را دارند و به صورت ابتدایی چشم را درمان می‌کنند. چشم پزشکان به دلیل تخصصی که دارند افراد را با دارو و جراحی درمان خواهند کرد. در برخی از مواقع به علت تکرار در انجام یک کار، تبحر فرد درمانگر روز به ‌روز افزایش می‌یابد؛ به‌ همین علت شناسایی میزان ضعیف بودن چشم و تعیین نمره چشم، بر عهده اپتومتریست‌ ها است. هر زمان که از بیماری چشمی رنج می‌برید و هدف شما معاینه دوره ای چشم بوده به اپتومتریست مراجعه نمایید‌.

اغلب اشخاص بعد از آگاهی از بروز مشکلات چشمی خود، برای برگزیدن چشم پزشک یا بینایی سنج کمی سردرگم می‌‌شوند؛ به ‌دلیل این که تفاوت چشم پزشک و اپتومتریست را نمی‌دانند. در صورت اطلاع از حیطه تخصص هر کدام قادر خواهید بود تا در صورت لزوم با مراجعه به آن ها در کوتاه ترین زمان ممکن نتیجه مطلوب را به دست آورید.

سخن پایانی

چشم پزشکان با پشت سر گذاشتن دوره های پیشرفته تر و طولانی تر می‌توانند تمامی بیماری های چشمی از جمله آب مروارید، گلوکوم، مشکلات مجرای چشمی، عیب انکساری قرنیه و… را تشحیص دهند و جهت درمان آنها از عمل های جراحی یا تجویز دارو کمک بگیرند. برخی از چشم پزشکان با گذراندن دوره ‌ای دو ساله موفق به اخذ مدرک فلوشیپ خود خواهند شد. اپتومتریست ها بعد از ۴ سال تحصیل در دانشگاه می‌توانند به ارزیابی میدان دید بپردازند، نمره عینک را تعیین نمایند، عینک های طبی را تولید کنند و همچنین اجازه تجویز هیچ دارویی را نخواهد داشت. در نظر داشته باشید که میزان مبلغ پرداختی برای ویزیت اپتومتریست کم‌تر از چشم پزشک خواهد بود.

 



Source link