طرز تهیه ارده تازه بتین


اول از همه، ارده خمیری است که از دانه های کنجد آسیاب شده تهیه می شود .یعنی به طور طبیعی گیاهخوار است. ارده دارای طعم آجیلی است، اگرچه به اندازه کره بادام زمینی یا سایر انواع کره های آجیل مشخص نیست.

ارده که زمانی دست نیافتنی بود و تنها برای چند آشپز آمریکایی شناخته شده بود، به یک ماده اصلی تبدیل شده است.

خمیر کنجد خامه ای و آسیاب شده (ارده) یکی از اصلی ترین غذاهای مدیترانه ای یا خاورمیانه ای است. شما اغلب آن را در غذاهای سنتی آسیایی و آفریقایی خواهید یافت.

دلیل جوابدهی دستور ارده

سالم تر با ساختن ارده خود کنترل کیفیت کاملی دارید. شما این قدرت را دارید که روغن، نمک یا مواد نگهدارنده اضافه شده را که ممکن است در شیشه پنهان شده در پشت کمد پنهان شده اند، از بین ببرید.

خوشمزه تر ارده تازه که از دانه‌های کنجد برشته شده و پوست گرفته تهیه می‌شود، طعمی تند و آجیلی دارد.

اقتصاد ارده با کیفیت بالا بدون روغن اضافه (اگر بتوانید آن را در فروشگاه مواد غذایی پیدا کنید) گران است. البته برای اقتصادی شدن اینکار شما میتوانید با خرید دستگاه ارده گیر به راحتی ارده موردنظر خود را تهیه نمایید.

طرز تهیه ارده

طرز تهیه ارده

آیا ارده باید در یخچال بماند؟

حتی ارده بدون روغن اضافه حاوی روغن کنجد طبیعی است، بنابراین باید همیشه آن را در یخچال نگهداری کنید. نگهداری در یخچال ارده را برای مدت طولانی تری تازه نگه می دارد.

چه چیزی می توانم به عنوان جایگزین ارده استفاده کنم؟

ارده یک کره تخمه است، بنابراین بسته به کاربرد مورد نظر، از کره تخمه آفتابگردان یا کره آجیل مانند کره بادام زمینی طبیعی(تولید شده با دستگاه کره گیر)، کره بادام یا کره بادام هندی استفاده کنید. اگر سس یا سس سالاد درست می‌کنید، می‌توانید آکوافابا (آب نخود) را به عنوان جایگزین در نظر بگیرید.

آیا ارده سالم است؟

ارده که فقط با دانه های کنجد تهیه می شود، منبع چربی های سالمی است که همه ما به آن نیاز داریم. همچنین ارزش غذایی قابل توجهی را ارائه می دهد. سرشار از فیبر، پروتئین، کلسیم، سلنیوم و مس است. این بدان معنی است که کمی ارده دارای خواص ضد التهابی است و می تواند به جذب آهن و تنظیم فشار خون در بدن کمک کند.

چرا روغن زیتون را به دانه های کنجد اضافه می کنید؟

بله، ارده تجاری معمولاً از ۱۰۰ درصد دانه های کنجد تهیه می شود که به طور طبیعی دارای روغن بالایی هستند. روغن اضافی اضافه نمی شود. مشکل این است که روغن دانه‌های کنجد را نمی‌توان بدون تجهیزات مناسب استخراج کرد – و اکثر آشپزهای خانگی به ماشین‌آلات استخراجی که تولیدکنندگان تجاری دارند دسترسی ندارند. اگر یک دسته دانه کنجد را در یک مخلوط کن معمولی بریزید، یک دانه کنجد خشک انبوه به دست خواهید آورد.

به همین دلیل روغن زیتون اضافه می شود.  میزان روغن اضافه کردن به عامل دیگری نیز بستگی دارد: متأسفانه بیشتر دانه‌های کنجد موجود در فروشگاه خیلی تازه نیستند، به این معنی که به اندازه دانه‌های کنجد تازه روغن ندارند.

بنابراین بین نداشتن تجهیزات تجاری برای استخراج صحیح روغن از دانه‌های کنجد و عدم دسترسی به تازه‌ترین دانه‌های کنجد ممکن است، لازم است آشپزهای خانگی برای ایجاد خمیر روغن اضافی اضافه کنند. اگر به دنبال دستگاهی برای تهیه ارده تازه می باشید از جمله فروشندگان معتبر در این زمینه میتوان به گروه بکردانه ، ویترین نت ، اویل ست ، اصفهان صنعت و بتین میتوان اشاره کرد.

دستور تهیه ارده خانگی

یک تابه چدنی تمیز و خشک یا ماهیتابه سنگین را روی حرارت متوسط ​​گرم کنید و دانه های کنجد را اضافه کنید. مرتب هم بزنید تا قهوه ای طلایی شوند و سپس مدام هم بزنید. مراقب باشید، کنجد خیلی راحت می سوزد.

مطمئناً دانه‌های کنجد سوخته را نمی‌خواهید (طعم افتضاحی دارند!)، اما می‌خواهید آن‌ها را سخاوتمندانه قهوه‌ای طلایی برای طعم مطلوب داشته باشید.

پس از برشته شدن، اجازه دهید چند دقیقه خنک شوند سپس به غذاساز اضافه کنید.

با اضافه کردن ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون شروع کنید. مخلوط را به شکل خمیر درآورید و کناره ها را بتراشید. روغن زیتون بیشتری اضافه کنید تا به قوام دلخواه برسید. اگر از آن برای تهیه حمص استفاده می کنید، خمیر باید نسبتاً غلیظ “ریختنی” باشد.

چگونه یک بافت کامل به دست آوریم

کیفیت دانه کنجد و چربی وارد شده به خمیر کنجد در بافت و ظاهر ارده نقش اساسی دارد. در واقع، برخی از دستور العمل ها حاوی چند قاشق غذاخوری روغن هستند و بافت فشرده ای دارند. دستور العمل های دیگر تا نصف فنجان روغن خنثی (دانه انگور) یا روغن زیتون برای قوام خامه تر اضافه می کنند.

علاوه بر این، ارده را می توان بدون روغن اضافه کرد. در این صورت آسیاب کنجد بیشتر طول می کشد. همچنین ارده ظاهری نامنظم خواهد داشت.

در بسیاری از دستور العمل های ارده خواسته شده است که دانه های کنجد و روغن را همزمان آسیاب کنید. اما برای به دست آوردن بافت نرم تر، توصیه می شود دانه های کنجد را با ارده گیر آسیاب کرده و روغن را به تدریج وارد آن کنید.

دستور العمل سریع

  • با تفت دادن دانه های کنجد در تابه یا در فر با دمای ۳۵۰ فارنهایت (۱۸۰ درجه سانتیگراد) به مدت حدود ۵ دقیقه شروع کنید و مرتباً هم بزنید.
  • دانه های کنجد را در هاون ریخته و با استفاده از پاستیل آن ها را له کنید تا خمیر بسیار غلیظ و شکننده ای به دست آید.
  • همچنین می توان از غذاساز نیز استفاده کرد.
  • روغن را اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا خمیر غلیظ و یکدستی به دست آید.
  • برای به دست آوردن خمیر نرم تر، می توان ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری روغن اضافه کرد تا بافت مورد نظر به دست آید.
  • کمی نمک اضافه کنید و برای آخرین بار مخلوط کنید.
  • ارده را به ظرف شیشه ای منتقل کنید و در آن را محکم ببندید و تا یک ماه در یخچال نگهداری کنید.

 



Source link