7 ماده غذایی مفید برای سلامت چشم


این مقاله را لیست کنید

مروری بر این مقاله

حفظ رژیم غذایی متعادل و سالم برای حفظ سلامت چشم مهم است و می تواند به کاهش خطر بیماری های چشمی کمک کند. در صورت مصرف غذاهای غنی از ویتامین ها ، مواد مغذی و مواد معدنی که به عنوان آنتی اکسیدان شناخته می شوند ، می توانید از بیماری های جدی چشم جلوگیری کنید.

در اینجا برخی از بیماری های چشمی که می توانید با رژیم غذایی سالم از آنها جلوگیری کنید ، ذکر شده است:
  • آب مروارید که باعث تاری دید می شود
  • دژنراسیون ماکولا وابسته به سن که می تواند بینایی شما را محدود کند
  • گلوکوم
  • خشکی چشم
  • دید در شب ضعیف است

این آنتی اکسیدان ها اکسیدان هایی را که می توانند بر سلامتی شما تأثیر منفی بگذارند دفع می کنند.

چشمان شما برای سالم ماندن به انواع زیادی آنتی اکسیدان نیاز دارند. این شامل:

بهترین رژیم غذایی با انواع پروتئین ها ، محصولات لبنی ، میوه ها و سبزیجات متعادل است. سعی کنید در طول روز غذاهای رنگارنگ بخورید و غذاهای مختلف را در رنگ های مختلف ترکیب کنید. شما باید مصرف غذاهای ناسالم فرآوری شده ، اشباع ، چرب یا شیرین را محدود کنید.

در اینجا هفت ماده غذایی که برای سلامت چشم شما بهترین هستند آورده شده است. اکثر آنها به طور کلی در تمام طول سال با قیمت مناسب در دسترس هستند. می توانید آنها را به تنهایی یا در دستور العمل های پیچیده تر استفاده کنید.

1- ماهی

ماهی ، به ویژه ماهی قزل آلا ، می تواند یک غذای عالی برای سلامت چشم باشد. ماهی قزل آلا و ماهی های دیگر حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اینها چربی های “سالم” هستند. اسیدهای چرب امگا 3 می توانند به بهبود بینایی و سلامت شبکیه چشم کمک کنند. آنها همچنین می توانند از خشکی چشم جلوگیری کنند.

چند روز در هفته ماهی در رژیم غذایی خود بخورید. هنگام خرید ماهی قزل آلا ، به جای ماهی آزاد ، ماهی های وحشی را انتخاب کنید. این به این دلیل است که ماهی قزل آلا پرورش یافته در مزرعه دارای منبع چربی اشباع شده بیشتر و امگا 3 کمتری نسبت به ماهی آزاد است.

ماهی قزل آلا و بسیاری از ماهی ها را می توان کبابی یا کبابی کرد. آن را با گیاهان تازه ، لیمو ، نمک و فلفل برای یک شام ساده و خوشمزه امتحان کنید.

ماهی برای سلامت چشم
ماهی برای سلامت چشم

خواندن:

خوردن پوست ماهی خوب است یا خیر؟


2 عدد تخم مرغ

تخم مرغ یک غذای عالی برای سلامت چشم است. رنگ زرد حاوی ویتامین A ، لوتئین ، زآگزانتین و روی است که برای سلامت چشم مهم هستند. ویتامین A از قرنیه محافظت می کند. قرنیه سطح چشم است. لوتئین و زآگزانتین احتمال ابتلا به بیماری های جدی چشمی مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید مربوط به سن را کاهش می دهند. روی سلامت شبکیه را تقویت می کند. شبکیه پشت چشم است. روی همچنین به چشم ها در دیدن شب کمک می کند.

تخم مرغ بسیار متنوع است و می تواند برای صبحانه ، ناهار و شام استفاده شود. یک راه آسان برای لذت بردن از تخم مرغ پخت آن است. آنها را روی سالاد و ساندویچ امتحان کنید. حتی می توانید برای میان وعده تخم مرغ آب پز بخورید.

تخم مرغ برای سلامت چشم
تخم مرغ برای سلامت چشم

خواندن:

خواص بی نظیر تخم بلدرچین برای بدن


3- بادام

بادام ، مانند دیگر مغزها و دانه ها ، به طور کلی برای سلامت چشم مفید است. بادام حاوی ویتامین E است. این ویتامین از بافت های سالم در برابر مولکول های ناپایدار محافظت می کند. مصرف منظم ویتامین E می تواند از دژنراسیون ماکولا و آب مروارید ناشی از افزایش سن جلوگیری کند. شما باید حدود 22 واحد بین المللی (IU) یا 15 میلی گرم ویتامین E در روز مصرف کنید. یک وعده بادام حدود 23 آجیل یا 1 فنجان است و حاوی 11 IU است. سایر آجیل ها و دانه ها حاوی ویتامین E هستند ، از جمله تخمه آفتابگردان ، فندق و بادام زمینی.

در هر زمان می توانید از بادام به عنوان میان وعده استفاده کنید. غلات صبحانه ، ماست یا سالاد نیز خوشمزه هستند. به یاد داشته باشید که به اندازه خدمات توجه کنید. بادام کالری بالایی دارد ، بنابراین سعی کنید آن را به یک یا دو وعده در روز محدود کنید.

بادام برای سلامت چشم
بادام برای سلامت چشم

خواندن:


4- محصولات لبنی

محصولات لبنی مانند شیر و ماست می توانند برای چشم مفید باشند. حاوی ویتامین A و روی معدنی ویتامین A از قرنیه محافظت می کند و روی از طریق کبد به چشم ها منتقل می شود. روی در همه طرف چشم ، به ویژه در شبکیه و کوروئید ، که بافت عروقی زیر شبکیه است ، یافت می شود. این ماده معدنی مهم به دید در شب کمک می کند و از آب مروارید جلوگیری می کند. گاوهای تغذیه شده با چمن بیشترین مزایا را دارند.

محصولات لبنی را می توان در طول روز مصرف کرد. می توانید با یک وعده غذا یک لیوان بخورید ، یا می توانید قهوه ، چای یا غلات صبحانه بخورید. ماست یک انتخاب سالم برای صبحانه یا میان وعده است.

محصولات لبنی برای سلامت چشم
محصولات لبنی برای سلامت چشم

5- هویج

هویج برای سلامت چشم مفید است. هویج ، مانند زرده تخم مرغ ، حاوی ویتامین A و بتا کاروتن است. ویتامین A و بتا کاروتن به سطح چشم کمک می کند و از عفونت چشم و سایر بیماری های جدی چشم جلوگیری می کند.

خوردن هویج در سفر آسان است. تمام ژول هویج یا کیسه هویج بچه را برای میان وعده ناهار یا شام آماده نگه دارید. برای تغذیه بیشتر ، آنها را به سالاد و سوپ اضافه کنید یا خرد کنید و به کیک یا خمیر پنکیک اضافه کنید.

هویج برای سلامت چشم
هویج برای سلامت چشم

خواندن:

فواید خوردن هویج برای چشم ها + سایر خواص معجزه آسا

آیا هویج برای دیابت مفید است؟


6- برگ کلم

کلم به عنوان یک غذای فوق العاده شناخته می شود زیرا حاوی بسیاری از ویتامین ها ، مواد مغذی و مواد معدنی مهم است. برای سلامت چشم بسیار مفید است کلم حاوی آنتی اکسیدان های لوتئین و زآگزانتین است که در تخم مرغ و سایر غذاها نیز یافت می شود. این غذاها می توانند از بیماری های جدی چشم مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید ناشی از افزایش سن جلوگیری کنند. از آنجا که لوتئین و زآگزانتین در بدن تشکیل نمی شوند ، باید آنها را در رژیم غذایی خود قرار دهید. 11.4 میلی گرم لوتئین در یک وعده 100 گرم کلم وجود دارد که حدود 1.1 فنجان است و توصیه می شود روزانه 10 میلی گرم مصرف کنید. سایر سبزیجات سرشار از فلفل قرمز ، لوتئین و اسفناج هستند.

برگ کلم را می توان به تنقلات تبدیل کرد. ابتدا برگها را بشویید ، سپس به قطعات کوچک برش دهید. روغن زیتون را بریزید و 20 دقیقه یا بیشتر بپزید تا کلم ترد شود. می توانید کمی نمک روی آنها بپاشید. برای یک غذای جانبی می توانید کلم را سرخ کنید یا در سالاد سرو کنید.

برگ کلم برای سلامت چشم
برگ کلم برای سلامت چشم

7- نارنجی

پرتقال و سایر مرکبات حاوی ویتامین C هستند که برای سلامت چشم کلیدی است. این ویتامین که عمدتا در میوه ها و سبزیجات تازه یافت می شود ، سلامت عروق چشم را تقویت می کند. در ترکیب با آب مروارید و سایر ویتامین ها و مواد مغذی ، می تواند با دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن مبارزه کند.

برای لذت بردن از پرتقال ، می توانید آب پرتقال بنوشید ، آن را به عنوان میان وعده پوست بگیرید و به سالاد میوه اضافه کنید.

نارنجی برای سلامت چشم
نارنجی برای سلامت چشم

نتیجه

رژیم غذایی سالم برای سلامت چشم مهم است. حفظ رژیم غنی از آنتی اکسیدان ها از بیماری های جدی چشم جلوگیری می کند و بهترین عملکرد چشم را فراهم می کند.

سعی کنید روزانه انواع غذاهای فرآوری نشده مصرف کنید. اگر مشکلات چشمی دارید ، با پزشک خود مشورت کنید ، زیرا مداخله زودهنگام می تواند از بیماری های جدی تر جلوگیری کند.

نکاتی برای سلامت چشم

مراقبت منظم از چشم ها برای حفظ سلامت چشم بسیار مهم است. خوردن غذاهای سالم برای چشم تنها راه محافظت از چشم ها نیست. راههای دیگر برای حفظ سلامت چشم عبارتند از:

  • هر دو سال یکبار به چشم پزشک مراجعه کنید
  • در خارج از منزل از عینک آفتابی استفاده کنید
  • سیگار نکش
  • وزن سالم را حفظ کنید
  • هنگام ورزش ، سرگرمی ، پروژه های خانه یا فعالیت های مربوط به کار ، از محافظ چشم استفاده کنید
  • مدیریت قند خون

پرسش و پاسخ

سوال:

من الان عینک می زنم. آیا غذاهایی وجود دارد که بتوانم برای بهبود بینایی خود بخورم و دیگر نیازی به عینک ندارم؟

{بیمار ناشناس}

پاسخ:

بهبود بینایی با مصرف غذا بستگی به وضعیت چشم پایین دارد. دژنراسیون ماکولا و شب کوری نمونه هایی از شرایطی هستند که با خوردن غذاهای غنی از ویتامین A ، آنتی اکسیدان های لوتئین ، زئاتانکسین و اسیدهای چرب امگا 3 بهبود یافته یا کند می شوند. نزدیک بینی و دوربینی خلاف رژیم غذایی سالم نیست. با این حال ، یک رژیم غذایی سالم غنی از مواد مغذی ذکر شده در این مقاله می تواند از چشم ها در برابر از دست دادن زودرس بینایی محافظت کند.


مقالات مرتبط:

قوانین 20-20 چیست و چگونه می توان از خستگی چشم جلوگیری کرد …

تمرینات چشمی: چگونه سلامت و چشم خود را تقویت کنیم

دلایل قرمزی چشم: عوارض و درمان


دیدگاهتان را بنویسید