کاهش وزن پیچیده است – در اینجا چیزی است که باید بدانید


بیایید در این مورد صادق باشیم – چاقی و احساس گناه اغلب دست به دست هم می دهند. یک لحظه شما مشتاقانه منتظر آن پیتزای داغ بودید. لحظه بعد، به دلیل عدم کنترل خود از خود انتقاد می کنید.

در این لحظات، افکار شروع به سرازیر شدن در ذهن شما می کنند – آیا نمی دانید که چرا در وهله اول اجازه می دهید وزن خود از کنترل خارج شود؟ چه کاری می توانستید متفاوت انجام دهید؟

شما با انگشت به سمت خود نشانه می روید و خود را به خاطر هر چیزی که در بدن شما اشتباه است سرزنش می کنید. این احساسات آزاردهنده به سرعت تبدیل به ناامیدی و ناامیدی می شود و شما احساس درماندگی می کنید.

دست از این کار بردارید!
چاقی تقصیر شما نیست! در واقع، این پیچیده تر از آن چیزی است که شما ممکن است تصور کنید. عوامل مختلفی وجود دارند که به افزایش وزن یا جلوگیری از کاهش وزن کمک می کنند. مقاومت لپتین ممکن است یکی از آنها باشد.

به هر حال لپتین چیست؟
لپتین هورمونی است که توسط سلول های چربی ترشح می شود. این عمدتا در مغز شما کار می کند. این به بدن شما می گوید که چه زمانی سیر هستید، بنابراین از پرخوری جلوگیری می کنید. مصرف غذا و انرژی مصرفی شما در طول روز را متعادل می کند.۱

این هورمون اساساً مانند مربی شخصی شماست. با ارسال سیگنال هایی به مغز برای توقف غذا خوردن، اشتها را کنترل می کند. همچنین به مغز شما کمک می کند تا میزان انرژی که بدن شما در طول روز می سوزاند را تنظیم کند.

اما ارتباط لپتین با چاقی چگونه است؟
مصرف غذا و متابولیسم توسط هورمون هایی در بدن مانند لپتین تنظیم می شود. سطح این هورمون ها باید بسیار دقیق تنظیم شود و در PwO (افراد چاق) این سطوح اغلب تغییر می کند.

از آنجایی که لپتین کمتری به مغز می رسد، سیگنال های کمتری وجود دارد که به مغز شما می گوید که چه زمانی غذا را متوقف کند. این می تواند منجر به پرخوری و چاقی شود.۲

علاوه بر این، این هورمون ها با عبور از سد خونی مغزی با کمک برخی از ناقلان به مغز می رسند. این ناقل ها نقش مهمی در تنظیم متابولیسم دارند. تغییر در سطح گردش این هورمون ها مانند لپتین بر فعالیت و تنظیم این ناقل ها تأثیر می گذارد.

علاوه بر این، چاقی می تواند باعث تغییراتی در یکپارچگی سلولی خود سد خونی مغزی شود و بر عملکرد سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارد.

لپتین – شمشیر دو لبه
بنابراین، در حالی که قبلاً اشاره کردیم که لپتین به عنوان مربی شخصی شما عمل می کند، برای جلوگیری از پرخوری، هنگامی که در تلاش برای کاهش وزن هستید مانند شیطان روی شانه شما عمل می کند.

هنگام روزه داری، سطح لپتین به سرعت کاهش می یابد و به مسیری منجر می شود که شما را به پرخوری سوق می دهد و همچنین میزان انرژی مصرف شده را کاهش می دهد.۳

حقیقت جالب
سازگاری متابولیک سطوح لپتین به عنوان یک مکانیسم محافظتی در برابر خطر گرسنگی، با کاهش میزان مصرف انرژی و حفظ ذخیره انرژی ایجاد شده است. اما در محیط مدرن که غذا فراوان است و مصرف انرژی کاهش یافته است، چنین کارایی متابولیکی منجر به چاقی می شود.۳

بنابراین چگونه می توانم حساسیت به لپتین را بهبود بخشم؟
حساسیت به لپتین را می توان با پیروی از یک برنامه غذایی توصیه شده، انجام تمرینات کالری سوز و جستجوی مداخلات پزشکی مناسب بهبود بخشید. این باید برای هر فرد چاق سفارشی شود و باید در طول زمان با گنجاندن آن در سبک زندگی شما حفظ شود. ۴،۵ گنجاندن این تغییرات در برنامه روزانه می تواند به شما کمک کند چاقی را به روشی علمی و برنامه ریزی شده شکست دهید.

برای درک نحوه معکوس کردن مقاومت لپتین و اطمینان از اینکه برای شما کار می کند، به متخصص چاقی مراجعه کنید.

منابع:

  1. Dornbusch S، Aeddula NR. فیزیولوژی، لپتین. [Updated 2021 Apr 20]. در: StatPearls [Internet]. جزیره گنج (فلوریدا): انتشارات StatPearls; ژانویه ۲۰۲۱-. موجود در: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK537038/
  2. Izquierdo AG، Crujeiras AB، Casanueva FF، Carreira MC. مقاومت به لپتین، چاقی و لپتین: ۲۵ سال دیگر کجا هستیم؟ مواد مغذی ۸ نوامبر ۲۰۱۹; ۱۱ (۱۱): ۲۷۰۴. doi: 10.3390/nu11112704. PMID: 31717265; PMCID: PMC6893721.
  3. آهیما ر.س. بررسی مجدد نقش لپتین در چاقی و کاهش وزن. جی کلین سرمایه گذاری. ژوئیه ۲۰۰۸; ۱۱۸ (۷): ۲۳۸۰-۳. doi: 10.1172/JCI36284. PMID: 185680883; PMCID: PMC2430504.
  4. Shapiro A، Tümer N، Gao Y، Cheng KY، Scarpace PJ. پیشگیری و معکوس کردن مقاومت لپتین ناشی از رژیم غذایی با پیروی از یک رژیم غذایی پرچرب و بدون قند. برادر جی نوتر. اوت ۲۰۱۱; ۱۰۶ (۳): ۳۹۰-۷. doi: 10.1017/S000711451100033X. Epub 2011 22 مارس. PMID: 21418711.
  5. ایزدی وی، صراف بانک س، آزادبخت لیلا. دریافت‌های غذایی و غلظت لپتین. آریا آترواسکلر. سپتامبر ۲۰۱۴; ۱۰ (۵): ۲۶۶-۷۲. PMID: 25477984; PMCID: PMC4251481.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر