چگونه از سرماخوردگی جلوگیری کنیم؟


ارسال شده: 07 اکتبر 1400

از سرماخوردگی جلوگیری می کند

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی عفونی است که می تواند از طریق تماس مستقیم با فرد حامل ویروس ، استنشاق هوای حاوی ویروس یا لمس تجهیزات آلوده با ترشحات ویروسی به فرد سالم منتقل شود. ویروس های سرماخوردگی همچنین می توانند برای مدتی در دستگاه تنفسی خاموش بمانند و هنگامی که فرد در اثر عوامل مانند سرماخوردگی ، استرس و خستگی ضعیف می شود ، باعث بیماری شوند. مطمئن شوید که برای سرماخوردگی به دنبال حامل در اطراف خود نیستید. به دلیل شیوع بالای این بیماری در فصول سرد ، مجله پزشکی اپل روشهای ساده و کاربردی برای جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه را ذکر کرده است.

از سرماخوردگی جلوگیری می کند

برای جلوگیری از سرماخوردگی ، باید رعایت بهداشت و برخی نکات در سبک زندگی خود را رعایت کنید. رعایت آنها می تواند از سرماخوردگی به ویژه در فصل سرما جلوگیری کند.

از بروز سرماخوردگی جلوگیری کنید

همچنین بخوانید: کرونا بدون سرماخوردگی

برای پیشگیری از سرماخوردگی بهداشت را رعایت کنید

به طور کلی بهداشت شامل موارد زیادی است که می تواند به شما کمک کند. در اینجا چند توصیه بهداشتی برای جلوگیری از مراحل اولیه سرماخوردگی وجود دارد:

دست هایتان را بشویید

همیشه دستان خود را بشویید. اولین و بهترین راه پیشگیری از سرماخوردگی شستن مرتب دستان شماست. افرادی که ویروس را منتقل می کنند ، این ویروس را از طریق عطسه یا سرفه به اجسام منتقل می کنند ، که می تواند روزها یا هفته ها طول بکشد و پس از انتقال به بدن ما باعث بیماری شود. شستن مرتب با آب و صابون این ویروس ها را از دست شما پاک می کند. وسایلی که معمولاً شسته نمی شوند مانند موبایل و صفحه کلید کامپیوتر بسیار کثیف هستند و بهتر است بعد از لمس آنها را بشویید. برای جلوگیری از عفونت دیگران ، از سرماخوردگی و اوریون خودداری کنید و توضیح دهید که چرا نباید دیگران را لمس کنید. مالیدن و تکان دادن خطر سرماخوردگی را کاهش می دهد.

از سرماخوردگی جلوگیری می کند

s

بهداشت دست

با دستان کثیف صورت خود را لمس نکنید. چشم ها ، دهان و بینی مهم ترین راه هایی هستند که ویروس ها می توانند وارد بدن شوند این یکی از مهمترین نکات برای جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه است.بنابراین با دست های آلوده به صورت خود دست نزنید. لمس یا بوسیدن صورت کودکان یکی از مهمترین راههای انتقال سرماخوردگی یا برعکس ، سرماخوردگی به والدین است. هنگام عطسه یا سرفه صورت خود را با دستان خود نپوشانید. تمیز نگه داشتن دست ها می تواند از بروز سرماخوردگی جلوگیری کند.

شیوه زندگی مناسب

به اندازه کافی بخوابید و از استرس دوری کنید. خستگی ، استرس و بی خوابی می توانند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و شانس بیماری را افزایش دهند. کاهش استرس و خواب کافی می تواند نقش مهمی در جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی داشته باشد.

خارج از

بسیاری از مردم در پاییز سرما می خورند. یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از سرماخوردگی در پاییز ، بیرون رفتن است. در صورت امکان در فضای باز استفاده کنید. بسیاری از مردم برای محافظت از خود در برابر سرما ، جریان هوای آزاد را در خانه و محل کار در فصل سرما مسدود می کنند. تنفس بسته تعداد ویروس ها را در هوا افزایش می دهد و احتمال ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد. تا آنجا که ممکن است از تنفس در هوای آزاد با فردی که سرما خورده است خودداری کنید و اگر نمی توانید از آن جلوگیری کنید ، حداقل تهویه مناسب انجام دهید.

در مراحل اولیه از سرماخوردگی خودداری کنید

سیگار کشیدن

سیگار نکش. رطوبت در مخاط بینی و مجاری تنفسی مهمترین عامل در به دام انداختن ویروسها و باکتریها و جلوگیری از سرایت آنها به مجاری تنفسی تحتانی و ریه ها ، همراه با حرکت بیرونی موهای ریز در مجاری تنفسی (مژکهای تنفسی) است. اگر این سیستم به درستی کار نکند ، احتمال ابتلا به سرماخوردگی کاهش می یابد. استعمال دخانیات باعث خشک شدن مجاری تنفسی و فلج موقت مژه ها می شود و این امر باعث می شود که ویروس ها از طریق سیستم ایمنی بدن راحت تر دچار بیماری شوند. سیگار کشیدن مژه های تنفسی را بیش از نیم ساعت فلج می کند و می تواند در طولانی مدت باعث آسیب دائمی به مژه ها شود.

ورزش ها

ورزش را به خاطر بسپارید. ورزش منظم هفتگی ، به ویژه ورزش های هوازی ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، تهویه ریوی را افزایش می دهد و احتمال وجود و گسترش ویروس ها در ریه ها را کاهش می دهد. ورزش باعث افزایش جریان خون در عروق و کلیه ها شده و از بروز سرماخوردگی جلوگیری می کند. با کمک ورزش می توانید از سرماخوردگی در مراحل اولیه جلوگیری کنید.

تغذیه مناسب برای جلوگیری از سرماخوردگی پاییزی

مایعات بنوشید. نوشیدن مقدار مناسب مایعات میکروب های بدن را از بین می برد. چای سبک معمولی با چای سبز یا آب ساده بهترین انتخاب برای فصول سرد است. آب لیمو شیرین و پرتقال طبیعی حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که برای جلوگیری از سرماخوردگی بسیار مفید است. اگر آب میوه طبیعی ندارید ، می توانید پودرهای ویتامین C و قرص های جوشان را جایگزین کنید.

همچنین بخوانید: سرماخوردگی ویروس کرونا

رژیم غذایی سالم

تغذیه مناسب به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند. در فصول سرد سال ، بدن نیاز به کالری بیشتری برای تولید گرما دارد. شروع رژیم غذایی بیش از حد ، مانند نوشیدن آب یا کاهو ، می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و احتمال سرماخوردگی را افزایش دهد.

مصرف مایعات و مرکبات

میوه و سبزیجات را فراموش نکنید. میوه هایی مانند توت فرنگی ، کیوی و همه مرکبات سرشار از ویتامین C هستند. سبزیجاتی مانند فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی نیز حاوی ویتامین C هستند. ماست و باکتری های مفید به ضدعفونی کردن دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. این میوه ها و سبزیجات از بروز سرماخوردگی جلوگیری می کنند.

منابع:

وب سایت رسمی Healthline
سایت وبمد

دیدگاهتان را بنویسید