چرا بدون دلیل وزن اضافه می کنیم؟


علت چاقی روزانه چیست؟

چاقی فقط ناشی از پرخوری نیست و عوامل زیادی بر افزایش وزن شما تأثیر می گذارد که ممکن است از آنها بی خبر باشید. در این مقاله علل این چاقی را بررسی می کنیم.

چاقی یک بیماری خطرناک است که می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. اما نکته مهم این است که تقریباً همه افراد علت افزایش وزن و چاقی را نمی دانند و فکر می کنند همه کارها را درست انجام می دهند و بدون دلیل چاق هستند. بنابراین ، در این مقاله از مجله پزشکی Apple Health ، ما سعی کردیم علل احتمالی کاهش وزن را بررسی کنیم ، اما با استفاده از آخرین اطلاعات پزشکی ، شما از آن بی اطلاع هستید. با ما بمان.

چرا بدون دلیل وزن اضافه می کنیم؟

اول از همه ، باید بگوییم که هیچ چاقی بدون علت نیست و اگر فکر می کنید که علت چاقی شما یک مشکل ماوراء طبیعی است ، بسیار در اشتباه هستید. دلیل چاقی شما مربوط به شیوه زندگی یا شرایط سلامتی شماست.در واقع شما تنها دلیل افزایش وزن خود را نمی دانید. برخی از افراد نیز تصور می کنند که غذای کم و مناسبی خورده اند و به دنبال دلیلی برای افزایش وزن بدون خوردن زیاد غذا هستند ، اما این مسئله مشکل را از بین می برد و کمکی به شما نمی کند.

موارد زیر احتمالاً یکی از عوامل افزایش وزن و چاقی است ، یا شما از آنها بی اطلاع هستید.

کم تحرک باشید

عدم تحرک در طول روز و به اصطلاح عدم تحرک ، عامل م inثری در کاهش وزن و بیماریهای مزمن است. کار روی میز ، تماشای تلویزیون ، رانندگی با ماشین ، استفاده از رایانه و تلفن همراه همه از فعالیت های کم تحرک هستند.

عدم تحرک و چاقی

مطالعه بر روی 464 فرد چاق و دارای اضافه وزن نشان داد که زمان نشستن روزانه آنها 6.2 ساعت در هفته و 6 ساعت در روزهای غیر کاری است. تماشای تلویزیون بیشترین نقش را در بین افرادی که در این کار نشسته بودند ایفا کرد.

چند شیوه زندگی ساده ، مانند ورزش کمتر و نشستن کمتر ، می تواند تفاوت زیادی در جلوگیری از بی تحرکی و چاقی ایجاد کند. به عنوان مثال ، یک مطالعه سه ماهه بر روی 317 کارگر نشان داد که نشستن تنها یک ساعت در روز در طول روز کاری باعث کاهش کل چربی بدن ، کاهش اندازه دور کمر و افزایش توده عضلانی بدون چربی می شود.

مطالعات نشان می دهد که گذراندن زمان زیاد پشت صفحه می تواند به طور قابل توجهی به شما در افزایش وزن ناخواسته کمک کند.

حتی تغییرات کوچک مانند پیاده روی ، ورزش یا استراحت بعد از شام ، استفاده از میز تحریر یا دوچرخه سواری به جای تماشای تلویزیون بعد از غذا ، می تواند از افزایش وزن شما جلوگیری کند.

مقدار زیادی شکر و شیرینی بخورید

مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های شیرین مانند شیرینی ، کیک ، نوشابه ، نوشیدنی های ورزشی ، بستنی ، چای سرد و انواع قهوه های شیرین می تواند به تجمع چربی بیشتر در بدن شما کمک کند. مصرف زیاد قند و شیرینی یکی از دلایل چاقی بدون خوردن زیاد است ، اما همچنین می تواند شانس ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را افزایش دهد.

نوشیدنی های قندی بزرگترین منبع قند در ایالات متحده هستند و ارتباط تنگاتنگی با افزایش وزن دارند. به عنوان مثال ، 30 مطالعه روی 242،352 کودک و بزرگسال نشان داد که نوشیدنی های شیرین با افزایش وزن و چاقی ارتباط دارند.

مطالعه دیگری بر روی 11218 زن نشان داد که نوشیدن یک نوشیدنی شیرین در روز باعث افزایش وزن دو کیلویی در دو سال می شود.

اگرچه مصرف زیاد قند و شیرینی برای سلامتی بسیار مضر است ، قطع ناگهانی مصرف قند توصیه نمی شود و می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. به همین دلیل بهتر است مصرف قند و شیرینی را به تدریج کاهش دهید.

غذاهای فراوری شده

غذاهای فرآوری شده یکی از بزرگترین دلایل چاقی بدون خوردن غذای زیاد است و بسیاری از مردم نمی دانند که علت چاقی مصرف غذاهای فرآوری شده است. غذاهای بسیار فرآوری شده مانند غلات شیرین ، فست فودها و غذاهای مایکروویو حاوی قند ، مواد نگهدارنده و ترکیباتی هستند که قطعاً برای سلامتی شما مضر هستند و باعث چاقی می شوند.

علت چاقی

به عنوان مثال ، مطالعه روی 19،363 بزرگسال کانادایی در سال 2019 نشان داد افرادی که غذاهای فرآوری شده می خوردند 32 درصد بیشتر از افرادی که غذاهای فرآوری شده مصرف می کردند ، چاق بودند.

غذاهای بسیار فرآوری شده به طور کلی کالری بالایی دارند ، اما فاقد مواد مغذی اولیه مانند پروتئین و فیبر هستند که می تواند احساس سیری در شما ایجاد کند ، که به راحتی می تواند منجر به کاهش وزن و چاقی شود.

نداشتن خواب کافی

خواب برای سلامتی و ورزش مهم است. خواب ناکافی در کنار سایر آثار منفی می تواند منجر به افزایش وزن شود.

مطالعه روی 92 زن نشان داد کسانی که کمتر از 6 ساعت در روز می خوابند دارای شاخص توده بدنی (BMI) و ویسفاتین (پروتئین ترشح شده از سلول های چربی) نسبت به زنانی هستند که 6 ساعت در روز می خوابند.

بنابراین ، افزایش مدت زمان خواب می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خوابیدن 7 ساعت یا بیشتر در شب با کاهش 33 درصدی کاهش وزن در مقایسه با خواب کمتر از 7 ساعت همراه است.

اگر کیفیت خواب ضعیفی دارید ، می توانید با کاهش زمان استفاده از انواع مانیتور (کامپیوتر ، تلفن همراه یا تلویزیون) قبل از خواب ، میزان مصرف کافئین و خوابیدن در زمان مشخص را کاهش دهید.

به اندازه کافی غذاهای کامل و سالم نخورید

عدم خوردن غذاهای کامل و سالم ، مانند خوردن غذاهای ناسالم و فرآوری شده ، می تواند به سلامتی شما آسیب برساند و منجر به افزایش وزن شود. در حقیقت ، وقتی صحبت از غذاهای سالم می شود ، خوردن بهتر از خوردن است که می تواند بدون خوردن زیاد منجر به چاقی شود.

یک مطالعه 609 بزرگسال دارای اضافه وزن را به دو گروه تقسیم کرد که رژیم کم چربی یا کم کربوهیدرات را به مدت 12 ماه دنبال کردند.

به هر دو گروه آموزش داده شد که میزان مصرف سبزیجات خود را به حداکثر برسانند ، میزان مصرف قند اضافه ، چربی های ترانس و کربوهیدرات های تصفیه شده را محدود کنند ، همه غذاها را با حداقل و غذاهای غنی از مواد مغذی بخورند و بیشترین وعده های غذایی را در خانه تهیه کنند.

این مطالعه نشان داد که افراد در هر دو گروه رژیم غذایی مقدار مشابهی را از دست دادند-12 پوند (5.4 کیلوگرم) برای گروه کم چرب و 13 پوند (5.9 کیلوگرم) برای گروه کم کربوهیدرات. چنین نتیجه ای نشان می دهد که کیفیت مواد موجود در رژیم غذایی مهمترین عامل در کاهش وزن است.

گنجاندن همه غذاها در رژیم غذایی شما کار سختی نیست. سعی کنید به تدریج غذاهای کامل و مغذی مانند سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا ، تخم مرغ ، آجیل و دانه ها را به وعده ها و میان وعده های خود اضافه کنید.

فشار

استرس مزمن یک مشکل بسیار شایع در زندگی امروز است که می تواند باعث چاقی شود. سطوح بالای هورمون استرس کورتیزول گرسنگی و اشتهای غذاهای پرکالری را افزایش می دهد که می تواند منجر به کاهش وزن شود. علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد که افراد چاق میزان کورتیزول بالاتری نسبت به افراد غیر چاق دارند.

افزایش وزن بدون پرخوری

جالب اینجاست که مدیریت استرس می تواند منجر به کاهش وزن شود. در یک مطالعه 8 هفته ای بر روی 45 فرد بزرگسال چاق ، افرادی که از تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق استفاده می کردند ، نسبت به افرادی که فقط توصیه های استاندارد رژیم غذایی را دریافت کردند ، کاهش وزن بیشتری را تجربه کردند.

برای کاهش استرس ، سعی کنید تکنیک های آرام سازی مانند یوگا ، گذراندن وقت در طبیعت و معاشرت با دوستان خود را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

شما از بیماری های خاصی رنج می برید

اگرچه علت چاقی به طور کلی به شیوه زندگی نادرست و نکاتی که ذکر کردیم برمی گردد ، اما برخی بیماری های بهداشتی نیز می توانند باعث چاقی شوند. در واقع دلیل افزایش وزن بدون خوردن زیاد غذا و حتی بدون فعالیت بدنی زیاد ممکن است به این موضوع مربوط باشد و هر چقدر هم که برای بهبود سبک زندگی خود تلاش کنید باز هم با تجمع چربی اضافی در بدن خود روبرو خواهید شد. به از جمله بیماری هایی که می توانند باعث چاقی در بدن شوند:

  • کم کاری تیروئید: این وضعیت که بر فعالیت غده تیروئید شما تأثیر می گذارد ، می تواند منجر به چاقی شود و کاهش وزن یا کاهش وزن را دشوار کند.
  • افسردگی: این شرایط روانی عمومی با افزایش وزن و چاقی همراه است.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند با اختلال در تعادل هورمونی ، افزایش وزن و کاهش وزن را برای زنان در سنین باروری دشوار کند.
  • اختلال پرخوری (BED): BED می تواند عوارض زیادی برای سلامتی ایجاد کند ، از جمله پرخوری مکرر و افزایش وزن.

سایر شرایط مانند دیابت و سندرم کوشینگ نیز با افزایش وزن ارتباط دارند ، بنابراین برای تشخیص صحیح مراجعه به پزشک بسیار مهم است.

علاوه بر این ، برخی از داروها ، از جمله داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد روان پریشی ، می توانند باعث کاهش وزن شوند. اگر فکر می کنید به دلیل مصرف دارو در حال افزایش وزن هستید ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

آخرین کلمه

عوامل زیادی می توانند در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشند. بی خوابی ، بی تحرکی و خوردن زیاد غذاهای فرآوری شده یا شیرین تنها برخی از عاداتی است که می تواند خطر افزایش وزن شما را افزایش دهد. با این حال ، پس از مشخص شدن علت چاقی ، چند تغییر ساده مانند تغذیه مناسب ، ورزش و تمرکز بر غذاهای سالم می تواند به شما در دستیابی به تناسب اندام و بهبود سلامت کمک کند.

healthline.com

ncbi.nlm.nih.gov

nhs.uk

دیدگاهتان را بنویسید