چای یا قهوه! کدام سالم تر است؟ – نکات تغذیه تلفن


چای یا قهوه! کدام سالم تر است؟

قهوه و چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است. اگرچه هر دو مزایای سلامتی مشابهی دارند ، اما تفاوت هایی نیز وجود دارد. این مقاله قهوه را با چای سیاه مقایسه می کند و تصمیم می گیرد که کدام را انتخاب کند.

مقدار کافئین

کافئین به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است و مطالعات نشان داده است که بیشترین تحریک کننده است. امروزه بسیاری از نوشیدنی های محبوب ، از جمله قهوه و چای ، به دلیل تاثیرات مفید آن بر سلامت انسان شناخته شده اند. میزان کافئین موجود در چای یا قهوه بسته به زمان دم کردن ، اندازه و روش تهیه می تواند متفاوت باشد ، اما مقادیر مساوی چای و قهوه حاوی دو برابر کافئین کافئین است. دوز ایمن کافئین برای انسان 400 میلی گرم در روز است. یک فنجان قهوه دم کرده 8 اونسی (240 میلی لیتر) حاوی 95 میلی گرم کافئین در مقایسه با 47 میلی گرم چای سیاه کافئین دار است.

اگرچه دانشمندان بر اثرات قهوه بر قهوه تمرکز کرده اند ، اما هر دو نوشیدنی می توانند علیرغم مقادیر مختلف ماده ، مزایای سلامتی مشابهی را ارائه دهند. مصرف کافئین می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش داده و عملکرد ، خلق و خو و هوشیاری ورزش را افزایش دهد. کافئین به عنوان یک محرک قوی برای سیستم عصبی مرکزی بدن عمل می کند ، بنابراین تقویت کننده ورزش است.

مرور 40 مطالعه نشان داد که مصرف کافئین نتایج تمرینات استقامتی را در مقایسه با دارونما 12 درصد بهبود می بخشد. مطالعات در مورد تأثیر کافئین بر هوشیاری ذهنی نشان می دهد که عملکرد مغز را در کارهای ساده و پیچیده بهبود می بخشد.

در یک مطالعه روی 48 نفر ، به یک گروه نوشیدنی حاوی 75 و 150 میلی گرم کافئین داده شد و گروه نوشیدنی با زمان واکنش ، حافظه و داده های عملکرد با گروه کنترل مقایسه شد.

برخی مطالعات نشان می دهند که قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. مطالعه بر روی نه مطالعه علمی انجام شده توسط 193،473 نفر نشان داد که نوشیدن منظم قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

علاوه بر این ، مصرف کافئین متوسط ​​دارای اثر محافظتی در برابر زوال عقل ، بیماری آلزایمر ، سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب غیر الکلی است.

سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها بدن را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند ، که از برخی بیماری های مزمن جلوگیری می کند. چای و قهوه حاوی آنتی اکسیدان و پلی فنول هستند که برای طعم و سلامتی مفید هستند. چای و قهوه حاوی گروه های پلی فنول زیادی هستند. T-flavin ، T-rubigine و catechins مهمترین اجزای چای سیاه هستند ، در حالی که قهوه سرشار از فلاونوئیدها و اسید کلروژنیک (CGA) است.

یک مطالعه آزمایشگاهی جدید نشان داده است که t-flavins و t-rubigins از رشد سلول های سرطانی ریه و روده جلوگیری کرده و در نهایت آنها را از بین می برند. مطالعات بر روی سلول های لوسمی نتایج مشابهی را نشان داده است و نشان می دهد که چای سیاه ممکن است دارای خواص ضد سرطانی باشد ، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

از سوی دیگر ، مطالعات آزمایشگاهی روی خواص ضد سرطانی قهوه نشان داد که CGA یک مهار کننده قوی رشد سلول های سرطانی است و بدن را در برابر سرطان دستگاه گوارش و کبد محافظت می کند.

مطالعات بلندمدت انسانی و مطالعات مجدد که سایر شواهد را تجزیه و تحلیل می کند نشان داده است که قهوه و چای می تواند بدن را در برابر سایر سرطان ها مانند سرطان سینه ، روده بزرگ و مثانه محافظت کند.

علاوه بر فعالیت آنتی اکسیدانی ، گفته می شود که پلی فنول ها با کاهش بیماری های قلبی مرتبط هستند. آنها می توانند از طریق مکانیسم های مختلف مانند محافظت از عروق خونی به سلامت قلب کمک کنند.

  • گشاد کننده عروق: آنها رگ های خونی را شل می کنند ، که به فشار خون بالا کمک می کند.
  • اثر ضد رگ زایی: آنها از تشکیل عروق خونی جدید که می توانند سلول های سرطانی را تغذیه کنند ، جلوگیری می کنند.
  • اثر ضد آتروژنیک: آنها از تشکیل پلاک در عروق خونی ، خطر حمله قلبی و سکته جلوگیری می کنند.

یک مطالعه 10 ساله بر روی 74،961 فرد سالم نشان داد که نوشیدن 4 فنجان (960 میلی لیتر) یا بیشتر چای سیاه در روز 21 درصد خطر سکته مغزی را در مقایسه با افرادی که چای نمی نوشند کاهش می دهد.

یک مطالعه 10 ساله دیگر بر روی 34670 زن سالم نشان داد که نوشیدن 5 فنجان (1.2 لیتر) یا بیشتر قهوه در روز خطر سکته مغزی را 23 درصد در مقایسه با افرادی که قهوه نمی نوشند کاهش می دهد.

احتمال افزایش سطح انرژی وجود دارد

هم قهوه و هم چای می توانند به شما انرژی بیشتری بدهند ، اما به طرق مختلف.

تاثیر قهوه بر رشد انرژی

کافئین موجود در قهوه سطح انرژی شما را افزایش می دهد. کافئین با افزایش سطح دوپامین و انسداد آدنوزین ، اضطراب را افزایش داده و خستگی را کاهش می دهد. دوپامین یک پیش ماده شیمیایی است که ضربان قلب شما را افزایش می دهد. همچنین بر سیستم پاداش مغز شما تأثیر می گذارد که باعث افزایش خواص اعتیادآور قهوه می شود. آدنوزین دارای خواص خواب آور است. بنابراین ، کافئین با مسدود کردن آن احساس خستگی را کاهش می دهد.

علاوه بر این ، تأثیر قهوه بر سطح انرژی تقریباً فوری است. پس از مصرف ، بدن شما 99 درصد کافئین را در 45 دقیقه جذب می کند ، اما بیشترین غلظت کافئین در خون 15 دقیقه پس از مصرف قابل مشاهده است. به همین دلیل ، بسیاری از مردم هنگام نیاز به افزایش فوری انرژی ، یک فنجان قهوه را ترجیح می دهند.

تاثیر چای بر رشد انرژی

اگرچه چای کافئین کمی دارد ، اما سرشار از L-theanine است ، یک آنتی اکسیدان قوی که مغز را تحریک می کند. بر خلاف کافئین ، L-theanine می تواند با افزایش امواج آلفا در مغز ، که باعث آرامش شما می شود ، با استرس مقابله کند. اثرات تحریک کننده کافئین را خنثی می کند و حالتی آرام اما هیجان انگیز را بدون احساس بی خوابی ایجاد می کند. مطالعات نشان می دهد که مصرف L -theanine همراه با کافئین به عنوان چای به شما کمک می کند تا هوشیار ، هوشیار ، هوشیار و سریع بمانید. این ترکیب به همین دلیل است که چای بیشتر از قهوه انرژی بخش و آرامش بخش است.

فواید احتمالی کاهش وزن

به دلیل غلظت بالای کافئین ، قهوه می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. کافئین می تواند تعداد کالری هایی که می سوزانید را 13 تا 3 درصد افزایش دهد و این اثر را تا 3 ساعت پس از مصرف حفظ کند ، که باعث می شود 150 تا 179 کالری بیشتر بسوزانید.

قهوه همچنین با مهار تولید سلول های چربی با سوزاندن چربی ارتباط دارد. برخی مطالعات این اثر را با اسید کلروژنیک مرتبط کرده اند. مطالعه ای روی 455 نفر گزارش کرد که مصرف منظم قهوه با کاهش چربی بدن مرتبط است. نتایج مشابه از 12 مطالعه نشان می دهد که اسید کلروژنیک باعث کاهش وزن و متابولیسم چربی در موش می شود.

از سوی دیگر ، پلی فنول های چای مانند T-flavin نیز در کاهش وزن نقش دارند. گفته می شود که T-flavins لیپاز پانکراس را مهار می کند ، آنزیمی که نقش مهمی در متابولیسم چربی دارد. مطالعات روی موش ها نشان داده است که پلی فنول های چای می تواند سطح چربی خون را کاهش داده و باعث کاهش وزن شود ، حتی در هنگام خوردن غذاهای پرچرب.

کدام بهتر از دیگری است؟

اگرچه قهوه با تعدادی از عوارض جانبی مانند نارسایی قلبی ، افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا همراه است ، اما مطالعات نشان می دهد که میزان مصرف آن بی خطر است.

اگرچه ترکیبات آنتی اکسیدانی متفاوت هستند ، اما قهوه و چای سیاه منبع عالی این ترکیبات مهم هستند که می توانند در برابر انواع بیماری ها ، از جمله بیماری های قلبی و برخی از سرطان ها محافظت کنند.

ادعاهای دیگر در مورد قهوه شامل محافظت در برابر بیماری پارکینسون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سیروز کبدی است. از سوی دیگر ، چای می تواند بدن را در برابر پوسیدگی دندان ، سنگ کلیه و آرتروز محافظت کند.

قهوه حاوی کافئین بیشتری نسبت به چای است ، که می تواند برای کسانی که می خواهند بلافاصله انرژی خود را افزایش دهند مفید باشد. با این حال ، می تواند باعث ایجاد اضطراب و اختلال در خواب در افراد حساس شود.

علاوه بر این ، به دلیل اثرات کافئین بر مغز ، مصرف بیش از حد قهوه می تواند اعتیادآور یا اعتیاد آور باشد. اگر به کافئین بسیار حساس هستید ، چای ممکن است انتخاب بهتری باشد. چای حاوی L-theanine است که شما را بیدار نگه می دارد.

علاوه بر این ، می توانید به سراغ گزینه های بدون کافئین بروید که حاوی سایر نوشیدنی های طبیعی بدون کافئین و چای های گیاهی هستند. درست است که آنها مزایای یکسانی را ارائه نمی دهند ، اما البته می دهند.

در پایان

قهوه و چای سیاه به کاهش وزن از طریق فرآیندهای متابولیک مختلف کمک می کند و بدن را در برابر برخی بیماری های مزمن محافظت می کند. علاوه بر این ، مقادیر زیاد کافئین موجود در قهوه می تواند باعث افزایش سریع انرژی شود ، در حالی که ترکیب کافئین و ال تیانین در چای سیاه منجر به افزایش تدریجی انرژی می شود. هر دو نوشیدنی نسبتاً بی خطر و سالم هستند ، بنابراین می توانید ترجیحات شخصی یا حساسیت خود را به کافئین کاهش دهید.

مترجم: معصومه کریم نجات

منبع:

www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید