ویژگی های گیلاس و راه های افزایش مصرف رژیم غذایی


گیلاس حاوی مواد مغذی زیادی مانند ویتامین C و آنتی اکسیدان ها است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گیلاس به عنوان یک رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش التهاب ، حفظ سلامت قلب و بهبود خواب کمک کند.

مزایای گیلاس برای سلامتی می تواند به عوامل زیادی بستگی داشته باشد ، از جمله نوع گیلاس ، میزان و دفعات مصرف آن. در این مقاله ، ما شواهد علمی در مورد مزایای گیلاس برای سلامتی ، خواص تغذیه ای آنها و نحوه گنجاندن بیشتر گیلاس در رژیم غذایی آنها را بررسی می کنیم.

مهمترین ویژگی های گیلاس

1- برای التهاب مفید است

التهاب واکنش طبیعی بدن در برابر بیماری یا آسیب است و می تواند در کوتاه مدت مفید باشد ، اما التهاب طولانی مدت باعث بسیاری از بیماری های مزمن می شود. اگرچه رژیم غذایی سرشار از میوه ، سبزیجات و فیبر می تواند به کاهش التهاب کمک کند ، اما وجود گیلاس در رژیم غذایی به ویژه ضد التهاب است.

در سال 2018 ، طبق مطالعه ای روی گیلاس و التهاب ، التهاب در 11 نفر از هر 16 نفری که گیلاس می خورند کاهش می یابد. این کار بر روی انواع گیلاس و میوه های گیلاس ، با استفاده از آب گیلاس و عصاره آنها استفاده شد.

2- برای نقرس مفید است

خواص ضد التهابی گیلاس می تواند برای نقرس نیز مفید باشد. نقرس باعث درد ناگهانی و شدید مفصل می شود. این وضعیت ناشی از سطوح بالای اسید اوریک در خون است. مطالعه ای که در سال 2018 انجام شد ، نشان داد که مصرف گیلاس می تواند سطح اسید اوریک را در بدن متعادل کند.

این مطالعه نشان داد که مصرف عصاره گیلاس یا خوردن گیلاس باعث کاهش 35 درصدی نقرس در 2 روز شد. صرف نظر از جنسیت ، وزن بدن ، مصرف پورین و الکل و داروهای ضد نقرس ، اثرات گیلاس مثبت است.

3- برای سلامت قلب مفید است

به طور کلی ، رژیم غذایی سرشار از میوه ، سبزیجات و چربی های اشباع نشده برای سلامت قلب مفید است ، اما گیلاس می تواند برای قلب سالم بسیار ارزشمند باشد زیرا پتانسیل کاهش فشار خون را دارد.

چندین مطالعه محصولات گیلاس را به عنوان عاملی برای کاهش فشار خون شناسایی کرده اند. یک مطالعه قدیمی بر روی زنان مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف 40 گرم عصاره گیلاس در روز به مدت 6 هفته فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

به

فشار خون بالا یکی از عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی است. به گفته سازمان بهداشت جهانی ، بیماری های قلبی عروقی عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. گیلاس حاوی مواد مغذی زیادی از جمله پلی فنول ها و پتاسیم است که می تواند به تنظیم فشار خون کمک کند.

پلی فنول ها یک آنتی اکسیدان هستند که می توانند از آسیب اکسیداتیو جلوگیری کنند.  یک مطالعه گسترده در سال 2018 نشان داد که افزایش مصرف پلی فنول می تواند فشار خون را کاهش دهد.  صد گرم گیلاس خام حاوی حدود 5 درصد از نیاز روزانه فرد به پتاسیم است.  مصرف کافی پتاسیم برای فشار خون سالم مهم است.

گیلاس و سلامت قلب و عروق

4- برای خواب مفید است

بر اساس یک مطالعه در سال 2013 ، گیلاس منبع غنی و طبیعی ملاتونین است ، یک انتقال دهنده عصبی که بر خواب و خلق و خو تأثیر می گذارد. ملاتونین می تواند برای افرادی که از بی خوابی رنج می برند مفید باشد.

در سال 2013 ، افراد بین 20 تا 85 سال در یک مطالعه شرکت کردند و محققان افرادی را که از محصولات مرتبط با گیلاس استفاده می کردند و کسانی که هنگام خواب از مواد مخدر استفاده می کردند ، بررسی کردند. در میان کسانی که از محصولات مرتبط با گیلاس استفاده می کنند ، خواب و استراحت شبانه به میزان قابل توجهی بهبود یافته است. بهبود خواب شرکت کنندگان مسن حتی چشمگیرتر بود.

همچنین بخوانید: برای خواب راحت در شب چه چیزهایی باید بخورید؟

5- برای ریکاوری بعد از ورزش مفید است

ورزش منظم یک فعالیت مهم برای یک زندگی سالم است. با این حال ، ورزش می تواند باعث درد عضلانی شود یا باعث ایجاد تنش و آسیب عضلانی در فرد شود. در سال 2020 ، مطالعه ای نشان داد که شرکت کنندگان 1.5 ساعت قبل از تمرین عصاره گیلاس را به مدت 7 روز در پودر یا آب مصرف کردند.

نتایج نشان داد که مصرف گیلاس استقامت را در حین ورزش افزایش می دهد. این احتمالاً به دلیل شاخص گلیسمی پایین و خواص ضد التهابی گیلاس و همچنین آنتی اکسیدان ها و تقویت کننده جریان خون است. دانشمندان باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا ببینند آیا گیلاس می تواند زمان بهبود و درد بعد از ورزش را کاهش دهد.

حقایق تغذیه گیلاس

  • طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) ، یک فنجان گیلاس تازه حاوی:
  • کالری: 95
  • پروتئین: 1.6 ق
  • چربی: 0.3 گرم
  • کربوهیدرات: 24 پ
  • فیبر: 3.2 گرم (منبع خوبی از فیبر)
  • شکر: 19.2 گرم
  • کلسیم: 20 میلی گرم
  • آهن: 0.5 میلی گرم
  • منیزیم: 17 میلی گرم
  • پتاسیم: 333 میلی متر مربع

ویتامین C: 10.5 میلی گرم (منبع خوبی از ویتامین C)

چگونه یک گیلاس خوب را تشخیص دهیم

به گفته دانشگاه ایالتی اوهایو ، اگر می خواهید گیلاس تازه بخرید ، باید گیلاس هایی را انتخاب کنید که ظاهری سفت ، روغنی و براق دارند. از خرید گیلاس های نرم ، کرکی و کوچک اجتناب کنید ، زیرا این نشان می دهد که احتمال کمتری دارد.

گیلاس ها را در کاسه ای کم عمق در یخچال نگه دارید تا تازه بمانند و گیلاس های بالایی را فشار دهید تا از خرد شدن گیلاس های پایینی جلوگیری شود. گیلاس ها را بلافاصله قبل از خوردن با آب سرد بشویید.

چگونه گیلاس بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید

  • راه های زیادی برای استفاده بهینه از گیلاس در رژیم غذایی وجود دارد. گیلاس به اشکال مختلف موجود است ، از جمله:
  • میوه خام
  • میوه های خشک
  • کمپوت یا پوره میوه
  • آب میوه
  • عصاره ای که می توان با آب رقیق کرد

گرد و خاک

  • برای افزودن گیلاس به رژیم غذایی سالم ، می توانید موارد زیر را انجام دهید:
  • گیلاس تازه را به سالاد میوه ، اسموتی ، بلغور جو دوسر و ماست اضافه کنید.
  • گیلاس خشک را به مخلوط میوه ها و آجیل ، غلات ، موسلی و گرانول اضافه کنید.

گیلاس را با غذاهای خوشمزه مانند سالاد ، پنیر ، غذاهای دریایی یا گوشت ترکیب کنید.

هنگام استفاده از گیلاس و محصولات گیلاس از افزودن شکر خودداری کنید. برخی از محصولات گیلاس حاوی مقدار زیادی شکر هستند.

آیا می توانیم به گیلاس حساسیت داشته باشیم؟

حساسیت به گیلاس ممکن است مانند سایر حساسیت های غذایی رایج نباشد. حساسیت به گیلاس را می توان به دو دسته اصلی و دوم تقسیم کرد. حساسیت اولیه به گیلاس به این معنی است که شما به خود میوه حساسیت دارید. حساسیت اولیه کمتر از حساسیت ثانویه است. در حساسیت های ثانویه ، شما نیز به گرده یک خانواده میوه خاص حساس هستید.

دیدگاهتان را بنویسید