ویتامین C ، مزایا و مقدار مورد نیاز


اگر ویتامین C کافی از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید ، مکمل های ویتامین C می تواند در بیماری هایی مانند زوال عقل مفید باشد. با این حال ، تحقیقات بیشتری در مورد انسان ها لازم است تا تأثیر مکمل های ویتامین C بر سلامت سیستم عصبی را درک کنند.

ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C

اگرچه ویتامین C دارای مزایای علمی بسیاری است ، اما ادعاهای بی دلیل زیادی وجود دارد که با شواهد ضعیف یا هیچ شواهدی پشتیبانی نمی شود. برخی ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C:
از سرماخوردگی جلوگیری می کند
اگرچه به نظر می رسد ویتامین C شدت و زمان بهبود سرماخوردگی را در بزرگسالان 8 درصد و در کودکان 14 درصد کاهش می دهد ، اما از آن جلوگیری نمی کند.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد
چندین مطالعه نشان داده است که مصرف ویتامین C خطر ابتلا به سرطان های متعدد را کاهش می دهد. با این حال ، اکثر مطالعات نشان داده اند که ویتامین C بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر نمی گذارد.
در برابر بیماریهای چشمی محافظت می کند
ویتامین C خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را افزایش می دهد. با این حال ، مکمل های ویتامین C هیچ تاثیری در روند این بیماری ها ندارند و حتی می توانند مضر باشند.

می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند
اگرچه افراد مبتلا به مسمومیت با سرب دارای سطح پایینی از ویتامین C هستند ، اما شواهد قوی از مطالعات انسانی مبنی بر اینکه ویتامین C می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند ، وجود ندارد.

به طور کلی ، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که باید از رژیم غذایی یا مکمل ها استفاده شود. افزایش سطح آنتی اکسیدان با بسیاری از مزایای مهم سلامتی مانند کاهش فشار خون ، محافظت در برابر حملات نقرس ، بهبود جذب آهن ، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر بیماری های قلبی و زوال عقل مرتبط است.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی دارد؟

ویتامین C یک ماده غذایی بسیار مهم است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می شود. مصرف کافی این ویتامین برای محافظت از سیستم ایمنی بسیار مهم است. همچنین نقش مهمی در ترمیم زخم ، استحکام استخوان ها و عملکرد مغز دارد. جالب است که برخی ادعا می کنند که مکمل های ویتامین C مفیدتر از مصرف این ویتامین از غذا هستند. این یکی از شایع ترین علل کمبود ویتامین C در انسان است.

مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C در روز می تواند باعث ناراحتی های گوارشی از جمله علائمی مانند اسهال و حالت تهوع شود.

از آنجا که ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد ، مصرف زیاد آن به طور طبیعی می تواند برای افرادی که سطح آهن بالایی دارند مشکل ساز شود.

مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند میزان اگزالات در کلیه ها را افزایش دهد که می تواند منجر به سنگ کلیه شود.

چقدر ویتامین C کافی است؟
مصرف زیاد ویتامین C به ندرت برای بدن مشکلی ایجاد می کند زیرا در آب محلول است و پس از چند ساعت در بدن به مقدار زیاد دفع می شود. در حقیقت ، تقریبا غیرممکن است که ویتامین C به مشکلی در رژیم غذایی تبدیل شود. ویتامین C اضافی ، که بیش از حد توصیه شده روزانه در افراد سالم مصرف می شود ، به راحتی از بدن دفع می شود. به عبارت دیگر ، باید 29 پرتقال یا 13 عدد فلفل دلمه ای بخورید تا به حداکثر مجاز برسید.
با این حال ، افراد در هنگام مصرف مکمل ها در معرض مصرف بیش از حد ویتامین C هستند و در برخی موارد ، مصرف بیش از حد ویتامین C امکان پذیر است.

تمام عوارض جانبی ویتامین C ، از جمله سوء هاضمه و سنگ کلیه ، زمانی رخ می دهد که افراد دوزهای بالاتر از 2000 میلی گرم مصرف کنند. بنابراین ، مکمل های ویتامین C را فقط در صورت تجویز پزشک مصرف کنید.

خلاصه
ویتامین C به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است. به خصوص اگر به جای مکمل ها استفاده شود. افرادی که از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند بیشتر در معرض مصرف بیش از حد هستند و شایع ترین آنها علائم گوارشی است. با این حال ، با مصرف زیاد ویتامین C ، عواقب جدی تری مانند اضافه بار آهن و سنگ کلیه نیز ممکن است رخ دهد.

مژده رحمانیان ، عضو انجمن غذای ایران
کلینیک زیبایی و کاهش وزن آرمونی

دیدگاهتان را بنویسید