منابع غذایی آنتی اکسیدان ها دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان


منابع غذایی مهم آنتی اکسیدان ها

در قسمت قبل ، دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه از اصفهان در مورد آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها صحبت کرد ، در این قسمت به منابع غذایی آنتی اکسیدان ها می پردازیم تا بتوانید تا انتها با ما باشید.

سبزیجات

اکثر سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های مهم موجود در سبزیجات عبارتند از ویتامین C ، ویتامین E ، کاروتنوئیدها و فلاونوئیدها. برخی از سبزیجات بیشتر از میوه ها حاوی آنتی اکسیدان (بتاکاروتن) هستند. به طور کلی ، پخت سبزیجات بر محتوای آنتی اکسیدان تأثیر نمی گذارد. سبزیجات مهم شامل کلم بروکلی ، گل کلم ، تربچه و شلغم است. قسمت های سبز این سبزیجات سرشار از گلوکوزینولات ها هستند ، منبع غنی از آنتی اکسیدان ها در رژیم های غذایی رایج در آسیا. مطالعات متعددی در مورد سیر انجام شده است. با این حال ، خواص آنتی اکسیدانی آن هنوز مورد تردید است. با این حال ، مطالعات اثرات ضد باکتریایی و ضد سرطانی سیر را تأیید کرده اند.

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها |  متخصص تغذیه اصفهان

میوه ها

میوه ها مانند سبزیجات حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان های ضروری در میوه ها شامل ویتامین C و فلاونوئیدها است. زردآلو و هندوانه همچنین حاوی مقادیر زیادی کاروتنوئید هستند. میزان ویتامین C موجود در میوه ها متفاوت است. بیشتر میوه های رنگ روشن حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری هستند ، علاوه بر میوه ها و سبزیجات رنگی ، آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به میوه های دارای پوست رنگی دارند.

نان و غلات

برخی از غلات حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هستند. غلات سبوس دار آنتی اکسیدان بالاتری نسبت به محصولات تصفیه شده دارند. فرآیندهای روی دانه ها می تواند بر میزان آنتی اکسیدان آنها تأثیر بسزایی بگذارد. اما امروزه برخی از غذاها حاوی غلات غنی شده با برخی آنتی اکسیدان های مفید مانند غلات صبحانه هستند. افزودن میوه های خشک مانند کشمش به برخی از غلات صبحانه می تواند میزان آنتی اکسیدان را افزایش دهد. مطالعات نشان می دهد که ذخیره چنین غذاهایی میزان آنتی اکسیدان آنها را کاهش می دهد.

نوشیدنی

قهوه ، کاکائو ، چای سبز و سیاه از منابع مهم آنتی اکسیدان ها هستند. مهمترین آنتی اکسیدان های موجود در این نوشیدنی ها فلاونوئیدها هستند. غنی بودن و سبکی چای و قهوه نیز شاخص های محتوای آنتی اکسیدان است. افزودن شیر محتوای فلاونوئید چای را کاهش نمی دهد. در برخی از نقاط جهان ، از تزریق گیاهان محلی نیز استفاده می شود. برخی از این تزریق ها اغلب حاوی آنتی اکسیدان های ناشناخته هستند. زمان دم کردن چای نیز می تواند بر میزان آنتی اکسیدان آن تأثیر بگذارد.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اولیه تغذیه و میزان و سبک غذا نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و پزشک اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

استراتژی های کنترل گرسنگی

راهنمای سیب شیر

آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها



دیدگاهتان را بنویسید