مضرات رژیم بدون کربوهیدرات


آشنایی با خطرات رژیم بدون کربوهیدرات

بدن انسان طوری طراحی شده است که در ترکیبی از غذاهای متعادل و متناسب عمل کند. متأسفانه برخی رژیم ها وجود دارند که سعی می کنند با حذف یک نوع غذا مانند کربوهیدرات ها وزن خود را کاهش دهند. رژیم غذایی محدود در مصرف کربوهیدرات برای بدن مفید نیست و برخی از بیماری ها در زیر فهرست شده است. مضرات رژیم بدون کربوهیدرات:

1- سنگ کلیه

سنگ کلیه هنگامی تشکیل می شود که اسید اوریک و اگزالات کلسیم در کلیه متبلور شده و به مرور زمان سنگ تشکیل می دهند. فیبر نامحلول که فقط در کربوهیدرات ها وجود دارد ، جذب کلسیم را کاهش می دهد ، میزان کلسیم در ادرار را کاهش می دهد و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند. توصیه می شود حداقل 30 گرم فیبر در رژیم غذایی روزانه خود داشته باشید. این امر در رژیم های کم کربوهیدرات امکان پذیر نیست.

2- یبوست و اختلال عملکرد روده

بدن ما حداقل 30 گرم فیبر در روز برای عملکرد مناسب روده ها نیاز دارد. الیاف به دو نوع تقسیم می شوند: دسته اول ، الیاف محلول در آب و دسته دوم ، انواع نامحلول در آب. فیبر نامحلول نقش مهمی در تولید مدفوع و کاهش مدت دفع دارد. رژیم های کم کربوهیدرات حاوی فیبر محلول کمتری هستند که خطر ابتلا به یبوست را افزایش می دهد ، در حالی که یبوست مکرر خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهد. توصیه می شود غلات ، حبوبات ، میوه ها ، سبزیجات و جو را که حاوی فیبرهای محلول و نامحلول هستند ، در رژیم غذایی خود قرار دهید. مصرف فیبر خطر ابتلا به یبوست ، سندرم روده تحریک پذیر ، بواسیر و سرطان روده را کاهش می دهد.

3- افزایش کلسترول

رژیم کم کربوهیدرات و فیبر کم خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. این رژیم ها افراد را تشویق می کند تا پروتئین حیوانی بیشتری بخورند که دارای کلسترول بالا و چربی اشباع است. افزایش مصرف چنین غذاهایی منجر به افزایش میزان کلسترول بد (LDL) می شود که دیواره رگ های خونی را سخت کرده و خطر حمله قلبی را افزایش می دهد. سرشار از فیبر در رژیم های کربوهیدرات ، خطر سفت شدن ، انسداد و لخته شدن عروق خونی را کاهش می دهد ، خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد. یک رژیم غذایی سالم حاوی 15-10٪ پروتئین ، 55-65٪ فیبر کربوهیدرات و 35-25٪ چربی است.

4- پوکی استخوان

پوکی استخوان زمانی اتفاق می افتد که تراکم استخوان کاهش می یابد. به دلیل از دست دادن کلسیم به مدت طولانی رخ می دهد. بسیاری از عوامل غذایی باعث پوکی استخوان می شوند. هنگامی که میزان پروتئین مصرفی در رژیم غذایی روزانه بیش از حد زیاد باشد. کلسیم دفع شده از طریق ادرار نیز افزایش می یابد. مطالعات نشان می دهد که شما از رژیم غذایی پر پروتئین و کم کربوهیدرات برای مدت طولانی پیروی می کنید. خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد. واقعیت این است که کمبود منابع پروتئینی نیز باعث پوکی استخوان می شود. و بنابراین یک رژیم غذایی سالم باید شامل رژیم متعادل همه گروه های غذایی باشد.

معایب رژیم کربوهیدرات متخصص تغذیه اصفهان

از دست دادن توده عضلانی و کاهش متابولیسم

هر رژیمی که کالری مورد نیاز بدن را برای مدت طولانی محروم کند. باعث کاهش توده عضلانی و کاهش متابولیسم می شود. از دست دادن عضلات دلیل اصلی افزایش وزن است. اگر سعی کنیم در مدت کوتاهی وزن خود را کاهش دهیم ، ماهیچه های خود را از دست می دهیم. رژیم هایی که نوید کاهش وزن زیادی را در کوتاه مدت می دهند نتایج مشابهی دارند.

6- کمی تمرین کنید

کربوهیدراتها منبع اصلی انرژی بدن هستند. و منبع تغذیه برای ماهیچه ها و مغز هستند. خوردن رژیم کم کربوهیدرات گلیکوژن کمتری در ماهیچه ها و کبد تولید می کند که باعث کاهش عملکرد ماهیچه ها و ایجاد خستگی و خستگی می شود. ATP منبع اصلی انرژی ماهیچه ها است. وقتی ماهیچه ای حرکت می کند ، یک مکانیسم شیمیایی ATP را تجزیه کرده و از آن انرژی آزاد می کند. مقدار کمی ATP در هر عضله برای مقداری انقباض و انبساط ذخیره می شود. و ماهیچه ها به ATP بیشتری نیاز دارند. کربوهیدراتها منبع اصلی تامین ATP هستند و در غیر این صورت از اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه استفاده می شود.

این منابع چندان م effectiveثر نیستند و بنابراین احساس خستگی می کنید. و نمی توانید ورزش کنید و نمی توانید فعالیت بدنی کافی برای کاهش وزن داشته باشید. کربوهیدرات هایی که فیبر بالایی دارند و قند خون را به آرامی بالا می برند. آنها منابع انرژی خوبی هستند. این به شما انرژی لازم برای ورزش را می دهد.
بنابراین ، رژیم های کاهش وزن بر اساس مصرف کربوهیدرات کم است. آنها به دلیل کمبود انرژی برای عضلات و مغز و احساس ضعف و خستگی و عدم توانایی در ورزش ، انتخاب مناسبی برای کاهش وزن نیستند. رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن این است که از همه گروه های غذایی کافی استفاده کنید و احساس ضعف ، خستگی و گرسنگی نکنید.


دکتر. رزا آتمینانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اولیه تغذیه و میزان و سبک غذا نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و پزشک اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

استراتژی های کنترل گرسنگی

راهنمای سیب شیر

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها

رابطه بین تغذیه و خلق و خو



دیدگاهتان را بنویسید