متخصص تغذیه و پیری متخصص تغذیه و رژیم درمانی بالینی


همه چیز در مورد تغذیه و پیری

تغذیه و پیری یکی از موضوعات تغذیه راه حل آن است. با افزایش سن ، تغییرات فیزیولوژیکی در تمام سیستم های بدن به آرامی رخ می دهد. این تغییرات تحت تأثیر عوامل زیادی از جمله حوادث زندگی ، بیماری ها ، ویژگی های ژنتیکی و عوامل اقتصادی اجتماعی است. (متخصص تغذیه تهران)

این تغییرات شامل طعم ، بینایی ، بو و غیره است. در حواس آنها تغییراتی ایجاد می شود که هر یک می تواند بر میزان غذای افراد مسن تأثیر بگذارد. بارزترین این تغییرات طعم و بو است که منجر به کاهش اشتها و اشتها و یا افزایش استفاده از موادی مانند نمک ، قند و چربی می شود.

از دست دادن دندان پدیده دیگری است که جویدن غذا را با مشکل مواجه می کند و مصرف مناسب غذا را کاهش می دهد.

تغذیه و پیری

تغذیه در سالمندان

برای بسیاری از نسل های قبلی ما ، پرخوری نشانه سلامتی است. اگر یک فرد مسن خانواده ، مانند پدربزرگ و مادربزرگ ، وزن کم کند و دیگر نمی خواهد غذا بخورد ، چه می شود؟ در این مورد ، شما باید معیارهای خاصی را رعایت کنید تا از سوء تغذیه و عواقب آن جلوگیری کنید.

هنگامی که از مادربزرگ خود در کودکی دیدن می کردید ، او به تهیه غذاهای باورنکردنی برای مهمانان شهرت داشت. با مهارت آشپزی معروف مادربزرگ ، یک کباب آبدار ، شیرینی های خانگی ، پای سیب خوشمزه و یک کیک شکلاتی منحصر به فرد به شما داده شد. اما اکنون ، در سن خاصی ، به نظر می رسد دیدگاه خود را در مورد غذا تغییر داده است. کسی که دو بار در روز غذا می خورد ، به اندازه یک گنجشک می خورد. چی شد؟

متأسفانه این امر غیر معمول نیست که افراد بالای 70 سال به اندازه کافی غذا نخورند و بنابراین نیازهای غذایی خود را برآورده نکنند. در حقیقت ، با افزایش سن ، متابولیسم بدن ما کند می شود. این بدان معناست که بدن انرژی کمتری برای انجام فعالیت های مختلف مصرف می کند. به همین دلیل ، طبیعی است که فرد اشتهای خود را از دست بدهد. علاوه بر این ، بعد از هر وعده غذایی سریعتر احساس سیری می کنند. در بیشتر موارد ، نیازی به نگرانی نیست. مگر در مواردی که اشتها در حالت عادی باعث سوء تغذیه شود.

نکات تغذیه ای و پیری

استفاده از طعم های مختلف غذایی مانند آب لیمو ، فلفل و ادویه های گیاهی می تواند تا حدی علاقه فرد را به غذا افزایش دهد. تغییرات کلی در دستگاه گوارش مانند کاهش کلی میزان کار و تغییرات ترشحات نیز مستقیم ترین تأثیر را بر تغذیه فرد دارد. مصرف کافی آب و فیبر غذایی می تواند در تنظیم صحیح عملکرد دستگاه گوارش مثر باشد.

برخی تغییرات نیز به طور غیر مستقیم بر وضعیت تغذیه فرد تأثیر می گذارد. با افزایش سن ، توده عضلانی کاهش می یابد و توده چربی افزایش می یابد. از سوی دیگر ، توانایی بدن برای سنتز پروتئین کاهش می یابد. این تغییرات می تواند بر عملکردهای حیاتی بدن تأثیر بگذارد. با این حال ، یکی از مهمترین اثرات کاهش توده عضلانی ، کاهش متابولیسم پایه بدن و حساسیت فرد به افزایش وزن است که می تواند تا حدی با کنترل مصرف غذا و افزایش فعالیت بدنی مقایسه شود.

با افزایش سن ، توده استخوانی از بین می رود و فرد مستعد بیماری هایی مانند پوکی استخوان ، شکستگی استخوان و ناتوانی شدید می شود. تمرینات مقاومتی و مصرف کافی کلسیم راه هایی برای مبارزه با پیشرفت بیماری است. بیماری های دیگر مانند بیماری های تصلب شرایین ، فشار خون بالا ، دیابت و استفاده از داروهای مختلف مرتبط با این بیماری ها نیز بر رژیم غذایی و وضعیت تغذیه فرد تأثیر می گذارد.

بسیاری از داروها بر اشتهای فرد تأثیر می گذارد. برخی دیگر در جذب و استفاده از مواد مغذی در بدن تداخل ایجاد کرده و در بلندمدت باعث کمبودهای تغذیه ای خاصی می شوند.

نیازهای تغذیه ای ویژه و پیری

یکی از جنبه های مهم تغذیه سالمندان کاهش نیاز به انرژی است ، اما نیاز به مواد مغذی مانند ویتامین ها همچنان بالاست. به همین دلیل ، افراد مسن باید غذاهایی بخورند که چگالی بالایی نسبت به انرژی خود دارند. به عنوان مثال ، شیر کم چرب حاوی مواد مغذی مشابه سایر انواع شیر است ، اما به دلیل چربی کمتر ، انرژی کمتری دارد.

به دلیل کاهش جذب پروتئین ها و سنتز کم در بدن ، افراد مسن به پروتئین های با کیفیت بالا مانند تخم مرغ ، گوشت بدون چربی و حبوبات نیاز دارند. کاهش کل چربی در رژیم غذایی افراد مسن منطقی ترین راه برای کاهش مصرف انرژی است و اغلب برای افرادی که از بیماری های مزمن رنج می برند لازم است.

با توجه به اینکه حدود 60 درصد از انرژی مورد نیاز باید توسط کربوهیدرات تامین شود ، استفاده از کمپلکس هایی مانند غلات کامل توصیه می شود. این گروه از مواد غذایی به مدیریت بهتر قند خون کمک می کند و در عین حال مصرف فیبر غذایی را افزایش می دهد. فیبر علاوه بر کمک به عملکرد صحیح سیستم گوارش ، فواید سلامتی دیگری نیز دارد.

کمبود ویتامین در بسیاری از افراد مسن یافت نمی شود. با این حال ، استرس هر بیماری می تواند منجر به از دست دادن منابع و کمبود شود. بدن می تواند ویتامین های محلول در چربی را ذخیره کند و معمولاً هیچ خطر کمبود ویتامین در افراد مسن وجود ندارد. با این حال ، اگر این افراد در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرند ، باید از محصولات غنی شده با ویتامین D استفاده کنند.

تغذیه و پیری

به تغذیه و نیازهای پیری خاص ادامه دهید

برای دریافت آهن کافی ، توصیه می شود از میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین C به همراه غذاهای غنی از آن استفاده کنید. روی یکی از غذاهایی است که در بهبود زخم ها و افزایش اشتها مثر است. منابع شامل گوشت ، تخم مرغ و غذاهای دریایی است. این غذا حاوی ویتامین است جبه ه ..، و فیتوشیمیایی لوتئین ، زآگزانتین و بتا کاروتن AMD ممکن است در پیشگیری یا کند شدن اختلال بینایی یا دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن م effectiveثر باشد.

بهترین راه برای دریافت این مواد مغذی ، به ویژه آنهایی که دارای برگهای سبز تیره ، نارنجی و زرد هستند ، مصرف 5 میوه و سبزیجات است. غذاهایی مانند کلم ، کلم بروکلی ، اسفناج ، نخود فرنگی ، پرتقال و خربزه. ویتامین ه ..نقش بالقوه ای در پیشگیری از بیماری آلزایمر دارد.

نتایج مطالعات این تأثیر ویتامین ها را نشان داده است ه ..روغن های گیاهی ، مغزها و غیره همانطور که با مصرف منابع غذایی غنی مشاهده می شود و استفاده از مکمل ها مثر نیست. کمبود ویتامین B12این بیماری با بیماری های دیگر مانند از دست دادن حافظه و برخی از انواع کم خونی همراه است. به دلیل کاهش جذب این ماده در سنین بالا ، گوشت ، طیور ، ماهی ، تخم مرغ و … مصرف چنین منابع غنی مورد نیاز است.

به تغذیه و نیازهای پیری خاص ادامه دهید

علاوه بر تمام مواد مغذی ذکر شده ، آب یکی از مهمترین آنهاست و دارای بسیاری از عملکردهای مهم مانند کاهش استرس کلیه و یبوست است که کمتر مورد توجه قرار می گیرد. با توجه به کاهش تشنگی با افزایش سن ، مردم باید به مصرف منظم مایعات مختلف مانند آب ، شیر ، آب میوه توجه داشته باشند تا بدن خود را هیدراته نگه دارد.

افراد در هر سنی برای سالم ماندن به مواد مغذی زیادی احتیاج دارند که با افزایش سن اهمیت بیشتری پیدا می کند. از سوی دیگر ، مانند همه گروه های سنی ، برای افراد مسن مهم است که از طیف وسیعی از غذاها لذت ببرند. از آنجا که هیچ ماده غذایی یا مکمل غذایی حاوی تمام مواد مغذی نیست ، برای دریافت این مقدار مواد مغذی به غذاهای متفاوتی نیاز دارید.

در اینجا نکاتی وجود دارد که به شما در رسیدن به این هدف کمک می کند. به عنوان مثال ، یک وعده غذایی خوب باید حداقل دارای سه رنگ مختلف باشد. یا توصیه می شود غذاهایی با بافت متفاوت مانند نان های سبوس دار ، لوبیا پخته و حداقل 5 میوه و سبزیجات بخورید.

تغذیه: علل و خطرات

اغلب ، سوءتغذیه در افراد مسن به دلایل مختلف است. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • بیماری یا مشکل جسمی (مانند سرطان ، عفونت و مشکلات گوارشی)
  • بیماریهای روانی (مانند افسردگی و اضطراب)
  • بیماریهای عصبی (مانند آلزایمر ، پارکینسون ، زوال عقل)
  • عایق کاری
  • وابستگی
  • مشکلات خانوادگی یا بین فردی
  • مشکلات دهان و دندان (دندان مصنوعی نامناسب یا بیماری لثه)
  • درمان و داروهای خاص
  • عمل جراحي

تغذیه و پیری

سوء تغذیه می تواند پیامدهای جدی برای سلامتی و رفاه انسان داشته باشد. این نتایج شامل از دست دادن عضلات ، خستگی ، افزایش خطر زمین خوردن ، حساسیت به عفونت ، تشدید بیماری های مزمن و غیره است. همچنین با کاهش و بدتر شدن کیفیت زندگی و کاهش امید به زندگی سروکار دارد. بنابراین ، درک علل و یافتن راه هایی برای جبران این وضعیت مهم است.

غذاهای اساسی برای افراد مسن

در هر سنی ، ما باید به اندازه ای غذا بخوریم که نیازهای غذایی خود را برآورده کنیم. ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین ها و کربوهیدرات ها نقش دارند ، زیرا همه آنها برای عملکرد مناسب بدن انسان ضروری هستند.

با این حال ، برخی از مواد مغذی با افزایش سن نیاز به نظارت خاصی دارند. زیرا اکثر بزرگسالان آنها را به اندازه کافی مصرف نمی کنند. این غذاها برای حفظ سلامت سالمندان مهم هستند. در اینجا برخی از مهمترین مواد مغذی ذکر شده است:

پروتئین

پروتئین یکی از اجزای اصلی بدن انسان است. چندین نقش مهم در بدن ایفا می کند و در حفظ توده عضلانی مهم است. تخمین زده می شود که 30-50 درصد از بزرگسالانی که در خانه های سالمندان یا مراکز مشابه زندگی می کنند از کمبود پروتئین رنج می برند. لیست غذاهای غنی از پروتئین شامل موارد زیر است:

  1. گوشت و ماهی
  2. تخم مرغ
  3. محصولات لبنی
  4. لوبیا
  5. فندق و دانه ها

افراد بالای 70 سال باید حداقل 0.8 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن (0.8 گرم / کیلوگرم در روز) در روز بخورند.

کلسیم و ویتامین D

کلسیم و ویتامین D مواد مغذی مهم برای استخوان ها هستند. آنها از پوکی استخوان جلوگیری می کنند ، که باعث شکننده شدن استخوان ها و افزایش خطر افتادن تصادفی می شود. کلسیم و ویتامین D در بسیاری از غذاها از جمله محصولات لبنی یافت می شود. بسیاری از مردم به طور روزانه کلسیم و ویتامین D کافی دریافت نمی کنند. مقامات بهداشت عمومی توصیه می کنند افراد بالای 50 سال روزانه 1200 میلی گرم کلسیم و 800-2000 واحد بین المللی ویتامین D مصرف کنند. برای رسیدن به این اهداف از پزشک خود کمک بگیرید. پزشک اغلب به شما توصیه می کند که مکمل مصرف کنید.

مادام العمر

اکثر افراد مسن به طور روزانه فیبر کافی مصرف نمی کنند. فیبر برای سلامتی مفید است. این ماده از یبوست جلوگیری می کند ، از سلامت روده محافظت می کند و سطح کلسترول را کاهش می دهد. بسیاری از غذاها ، مانند نان و غلات سبوس دار ، سبزیجات ، میوه ها و حبوبات ، حاوی فیبر هستند. مردان بالای 70 سال باید 30 گرم فیبر در روز و زنان – 21 گرم فیبر مصرف کنند. در صورت لزوم ، پزشک ممکن است اضافه کردن فیبر روزانه را توصیه کند.

تغذیه و پیری

راهنمای تغذیه برای سالمندان

مزایای غذا خوردن

برای سلامتی ، همه باید با متخصص تغذیه مشورت کنند. پزشک چندین سال مرجع اصلی رفتارهای تغذیه سالم است و میزان و انواع غذاهای توصیه شده را پیشنهاد می کند. پیروی از توصیه های پزشک به شما کمک می کند تا نیاز خود به ویتامین ها ، مواد معدنی و سایر مواد مغذی را برطرف کنید و همچنین خطر برخی مشکلات سلامتی را کاهش دهید.

اشتهایی که اشتها را تحریک می کند

در اینجا نکاتی وجود دارد که افراد مسن می توانند نیازهای تغذیه ای روزانه خود را برآورده کنند:

  1. هر روز انرژی کافی دریافت کنید. رژیم غذایی قدیمی باید حداقل 1500 کالری برای زنان و 2000 کالری برای مردان تامین کند.
  2. اگر از میوه و سبزیجات کافی استفاده نمی کنید ، حتما مکمل های ویتامین و مواد معدنی مصرف کنید.
  3. اگر احساس گرسنگی نمی کنید ، رژیم خود را با افزودن جایگزین به غذای خود تکمیل کنید. مواد مختلفی برای انتخاب وجود دارد ، مانند پودینگ و نوشیدنی های مغذی. برای انتخاب گزینه مناسب با پزشک خود مشورت کنید.
  4. برای مشاوره شخصی با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

در پایان

زیرا تغذیه مناسب پایه و اساس سلامت است. محافظت از آن در تمام مراحل زندگی بسیار مهم است. برای افراد مسن ، تغذیه نامناسب می تواند پیامدهای زیادی داشته باشد. عزیز خود را به رژیم غذایی سالم و متعادل هدایت کنید ، همانطور که در جوانی از شما مراقبت می کرد.

دیدگاهتان را بنویسید