متخصص تغذیه اصفهان بوی بد دهان را با رژیم غذایی از بین ببرید


با رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید

به یاد داشته باشید که بوی بد دهان برخی از غذاها با خوردن غذاهای دیگر برطرف می شود. در این قسمت از وب سایت دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان با ما همراه باشید تا علل این مشکل و چگونگی رفع بوی بد دهان با رژیم غذایی را بشناسید.

دلایل اصلی بوی بد دهان

عوامل متعددی می توانند باعث بوی بد دهان شوند. پلاک های باکتریایی در دهان و مصرف برخی غذاها شایع ترین علل این مشکل هستند:

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی بد دهان را از بین می برد.

پلاک دندان

دهان یکی از مکان هایی است که میکروب های زیادی در بدن وجود دارد. پلاک دندان لایه ای از باکتری ها در حفره دهان است. عدم مراقبت از دندان ها ، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن ، خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین می تواند باعث ایجاد پلاک باکتریایی شود. این پلاک ها روی دندان ها می نشینند و بسیار چسبناک می شوند. با مسواک زدن صحیح و استفاده از نخ دندان می توانید از تشکیل پلاک جلوگیری کنید. متأسفانه ، اگر تعادل باکتری ها در دهان به هم بخورد ، پلاک می تواند سولفات های زنجیره ای کوتاه ، دی آمین ها یا اسیدهای چرب ایجاد کند که می تواند باعث بوی بد دهان شود.
برخی غذاها را مصرف کنید

چندین ماده غذایی وجود دارد که می توانند باعث بوی بد دهان شوند ، در زیر ذکر شده است:

سیر و پیاز

سیر و پیاز سرشار از ترکیبات گوگردی هستند و هنگام بلعیدن و دفع توسط ریه ها می توانند باعث بوی بد دهان شوند.

متخصص تغذیه اصفهان بوی بد دهان را با رژیم غذایی از بین ببرید

محصولات لبنی

بسیاری از باکتری های موجود در دهان می توانند اسیدهای آمینه موجود در محصولات لبنی را تخمیر کرده و بقایایی به نام کاداورین یا پوترسیدین ایجاد کنند. نتیجه آن بوی بد است.

کنسرو ماهی

بوی ماهی پوسیده چیزی نیست که نادیده گرفته شود. در طول کنسرو ماهی ، این غذا به تجزیه و تولید “آمین های بیوژنیک” مرتبط با تولید بوی بدن ادامه می دهد.

کربوهیدراتهای تخمیر سریع

این نوع کربوهیدرات ها حاوی نوعی مولکول کربوهیدرات هستند که به راحتی توسط باکتری های طبیعی در دهان و روده تخمیر می شوند و باعث ایجاد گاز ، نفخ ، مشکلات روده و البته بوی بد دهان می شوند.

دخانیات و مشروبات الکلی

مصرف مشروبات الکلی شدت بوی بد دهان را افزایش می دهد ، زیرا اتانول یکی از عوامل کم آبی بدن است ، یعنی بدن را کم آب کرده و در عین حال باعث فرار محصولات باکتریایی می شود. سیگار کشیدن همچنین در افزایش اثرات الکل نقش دارد.

چکار باید بکنیم

برای از بین بردن بوی بد دهان با غذا ، باید از خوردن برخی از غذاهایی که در زیر مورد بحث قرار گرفته است ، خودداری کنید. البته به خاطر داشته باشید که نیازی به حذف کامل این غذاها از رژیم غذایی خود ندارید. با این حال ، کاهش مصرف در جلوگیری از بوی بد دهان مثر خواهد بود.
با تغذیه مناسب با بوی بد دهان مبارزه کنید

گاهی اوقات برای از بین بردن بوی بد دهان ، تغییر عادات غذایی و افزایش مصرف آب کافی است. اما باید به خاطر داشته باشید که برای رعایت بهداشت دهان و دندان باید به پزشک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که نوشیدن آب زیاد برای بدن بسیار مفید و مفید است.

ابتدا دلیل آن را بیابید

اولین قدم برای مقابله با بوی بد دهان شروع درمان علت است. این مشکل فقط با خوردن غذاهایی مانند سیر و پیاز حل می شود که با جلوگیری از مشکل شما حل می شود. این مشکل حتی ممکن است به دلیل مصرف ناکافی آب باشد. در نتیجه می توانید با نوشیدن آب بیشتر از شر خشکی دهان و بوی بد دهان خلاص شوید. گاهی اوقات این مشکل ناشی از مشکلات دندان یا لثه است. در نتیجه ، ابتدا باید ریشه مشکل را پیدا کنید.

از مصرف الکل و دخانیات دوری کنید

همانطور که گفته شد ، سیگار کشیدن و الکل علائم بوی بد دهان را تشدید می کند. اگر سیگار می کشید ، باید عادت داشته باشید که گامی مهم برای سلامتی خود بردارید و همچنین بوی بد دهان را از بین ببرید.

بیش از 3 بار در روز غذا نخورید

هرچه بیشتر غذا بخورید ، تعادل pH بیشتر در دهان مختل می شود. در نتیجه ، زمان بیشتری برای تغذیه باکتری ها در نظر گرفته می شود و احتمال تجمع بقایای غذا در لبه دندان و گوشه دهان افزایش می یابد. علاوه بر این ، بیشتر میان وعده ها شیرین و البته اشتها آور برای باکتری های موجود در دهان هستند. بنابراین ، همیشه توصیه می شود از عادت خوردن تنقلات در دهان خود اجتناب کنید.

بهداشت دهان را رعایت کنید و دهان خود را با روغن نارگیل بشویید

نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که مسواک زدن برای تنفس معطر بسیار مهم است. علاوه بر این ، توصیه می شود بعد از مسواک زدن هر روز دهان خود را با روغن نارگیل مسواک بزنید. روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک است. این ترکیب در برابر عوامل بیماری زا مختلف دهان اثر مفیدی دارد. برای انجام این کار ، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 5-10 دقیقه پس از مسواک زدن بشویید و دهان خود را بشویید. حتی اگر صبور باشید ، می توانید این روغن را به مدت 20 دقیقه در دهان خود قرار دهید و در نهایت آن را تف کنید.
به دنبال سبزیجات باشید

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی کاکائو بوی بد را از بین می برد.

مکمل هایی برای مقابله با بوی بد دهان

فلز روی: نتایج چندین مطالعه نشان داده است که افزودن روی ترکیبات سولفات را به گازهای بی بو تبدیل می کند.

پروبیوتیک: به طور کلی ، باکتری Streptococcus salivarius باید در دهان افراد سالم غالب باشد. با این حال ، افرادی که از بوی بد دهان رنج می برند سطوح پایینی از این باکتری دارند و برخی حتی آن را ندارند. به همین دلیل ، پروبیوتیک ها در از بین بردن و کاهش بوی بد دهان مثر هستند.


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اولیه تغذیه و میزان و سبک غذا نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و پزشک اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای دودی پرخطر

اهمیت غذاهای سرد و گرم

6 راه برای دریافت امگا 3

گوشت بخورید یا نخورید



دیدگاهتان را بنویسید