فشار خون بالا و روشهای درمانی


ارسال شده: 18 سپتامبر 2021

فشار خون بالا

در این مقاله به بررسی تاثیر فشار خون بالا بر بیماری های قلبی ، علائم بیماری های قلبی و راه های کاهش فشار خون می پردازیم.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ، از 4.56 میلیون مرگ در سراسر جهان در سال 2015 ، حدود 15 میلیون نفر به دلیل بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی بوده است. این آمار نشان می دهد که بیماری های قلبی عروقی هنوز اصلی ترین عامل مرگ و میر در جهان است. یکی از مهمترین و شاید م mostثرترین علل ایجاد و پیشرفت بیماریهای قلبی عروقی ، حمله قلبی و سکته ، فشار خون بالا یا به اصطلاح “فشار خون” است. با ما در این مقاله مجله اپل همراه باشید تا بدانید فشار خون چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد.

فشار خون بالا چگونه باعث بیماری های قلبی عروقی می شود؟

قلب انسان بطور متوسط ​​70-75 بار در دقیقه می زند که 4500 بار در ساعت و بیش از صد هزار بار در روز است. با یک محاسبه ساده ، می بینیم که قلب ما تا سن 50 سالگی حدود 1.8 تا 2 میلیارد بار می تپد! یک رقم شگفت انگیز نشان دهنده حجم بالای کار است که عضله قلب باید تحمل کند. با توجه به اینکه قلب معمولاً بدون شکایت تا سن 50 سالگی چنین کار بزرگی را انجام می دهد ، پزشکان قلب انسان را یکی از گرانبها ترین اعضای بدن می دانند ، اما شاید این عامل ما را به نادیده گرفتن شروع مشکلات قلبی سوق می دهد. در واقع ، قلب با مشکلات سازگار می شود و ما زمانی متوجه مشکل می شویم که ممکن است دیر شده باشد.

همچنین بخوانید: روش صحیح اندازه گیری فشار خون با دستگاه دیجیتال

بیماری های قلبی عروقی

همچنین بخوانید: ضربان قلب چیست و چگونه کار می کند؟

فشار خون بالا یکی از عواملی است که معمولاً به تدریج رخ می دهد ، اما به تدریج بر قلب ، عروق خونی بزرگ و کوچک ، کلیه ها ، شبکیه چشم و سایر اندام ها تأثیر مخربی دارد. از آنجا که عملکرد اصلی قلب ارسال خون به ماهیچه ها ، مغز و سایر اندام ها است ، هر عاملی که با این عملکرد تداخل داشته باشد ، کار قلب را افزایش می دهد.
به بیان ساده ، فشار خون بالا اغلب به دلیل افزایش مقاومت بدن در برابر جریان خون ایجاد می شود. مقاومت عروقی چیست؟ به بیان ساده ، این وضعیتی است که باعث انقباض عروق و قلب خون بیشتری پمپاژ می شود و مانند گذشته ، خون کافی به تمام اندام ها می رسد.
بنابراین ، در فشار خون بالا ، مقاومت عروقی افزایش می یابد ، قلب ناگزیر با فشار بیشتر می تپد و فشار خون اندازه گیری شده افزایش می یابد. فشار خون طبیعی (حداکثر) به طور کلی در حدود 12 (سانتی متر جیوه) یا 120 (میلی متر جیوه) است. حال این فشار را برای رسیدن به 16 در نظر بگیرید. این چهار واحد (سانتی متر جیوه) فشار خون را افزایش می دهد که معادل افزایش مقاومت عروقی حداقل 30 درصد است که باید با افزایش 30 درصدی عملکرد و قدرت پمپ قلب جایگزین شود.
اگر تعداد زیاد ضربان قلب در یک سال و این واقعیت که فرد دارای فشار خون بالا است و آن را تا 30 درصد افزایش می دهد ، در نظر بگیریم ، می فهمیم که قلب چقدر کار اضافی باید انجام دهد و چرا فشار خون یک است. این یکی از مهمترین علل بیماری های قلبی عروقی است. فشار خون نه تنها کار قلب را افزایش می دهد ، بلکه بافت قلب را نیز در طولانی مدت تغییر می دهد. ماهیچه قلب نرمی و کشش طبیعی خود را از دست می دهد و به تدریج منقبض می شود.
از این نقطه به بعد ، قلب وارد فاز برگشت ناپذیر آسیب بافتی می شود و به نارسایی قلبی پیشرفت می کند. این بدان معناست که فردی که به مدت دو سال دچار آسیب بافتی به قلب شده است ، حتی در صورت درمان فشار خون بالا ، دیگر نمی تواند آسیب بافتی به عضله قلب را جبران کند.

علائم بیماری قلبی

علائم بیماری های قلبی عروقی ممکن است متفاوت باشد. بسته به نوع بیماری ، علائم بیماری قلبی عبارتند از:

  • حمله قلبی: درد یا ناراحتی قفسه سینه ، درد گردن یا قسمت فوقانی کمر ، سوء هاضمه ، سوزش سر دل ، حالت تهوع یا استفراغ ، خستگی شدید ، ناراحتی بالای بدن ، سرگیجه و تنگی نفس
  • آریتمی قلبی: احساس لرزش در قفسه سینه
  • مشکل قلبی: تنگی نفس ، خستگی یا تورم پاها ، مچ پا ، شکم و گردن

در صورت مشاهده علائم بیماری قلبی ، باید فوراً با مرکز بهداشت تماس بگیرید.

با کاهش فشار خون ، خطر بیماری قلبی را کاهش دهید

خوشبختانه راه حل هایی وجود دارد که می تواند برای درمان یا جلوگیری از فشار خون بالا استفاده شود. در این قسمت به بررسی این راه حل ها می پردازیم.

وزن کم کنید

اضافه وزن یکی از عوامل فشار خون بالا و در نهایت بیماری های قلبی عروقی است. کاهش وزن با خستگی و خستگی مداوم همراه خواهد بود. به طور کلی ، هر کیلوگرم کاهش وزن می تواند فشار خون را تا یک میلی متر جیوه کاهش دهد.
بزرگ بودن بیش از حد در دور کمر می تواند شانس ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. زنان با دور کمر بیش از 89 سانتی متر و مردان با دور کمر بیش از 102 سانتی متر در خطر حمله قلبی هستند.

به طور منظم ورزش کنید و غذاهای سالم بخورید

اگر فشار خون بالا دارید ، ورزش منظم حداقل 150 دقیقه در هفته می تواند فشار خون شما را بین 5 تا 8 میلی لیتر جیوه کاهش دهد. البته ، حفظ ورزش منظم بسیار مهم است ، زیرا اگر ورزش را متوقف کنید ، به احتمال زیاد فشار خون شما به جای اول باز می گردد.
از سوی دیگر ، رعایت رژیم غذایی سالم نیز نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی دارد. سعی کنید غلات کامل ، میوه ها ، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب را در رژیم غذایی خود قرار دهید. تا حد امکان چربی های اشباع و کلسترول بد را محدود کنید. این می تواند فشار خون شما را به 11 میلی لیتر جیوه کاهش دهد.
مصرف زیاد سدیم نیز عاملی است که باعث افزایش فشار خون می شود. اگرچه مصرف سدیم در چشم بسیاری از افراد پنهان است ، اما حذف مقدار کمی از آن از رژیم غذایی ، فشار خون را 5-6 میلی لیتر جیوه کاهش می دهد. به طور کلی ، توصیه می شود کمتر از 2300 میلی گرم سدیم در روز مصرف کنید و کمتر از 1500 میلی گرم ایده آل است.

الکل را محدود کرده و سیگار را ترک کنید

الکل می تواند هم برای فشار خون مفید باشد و هم مضر. نوشیدن یک واحد استاندارد الکل در روز حتی می تواند فشار خون را کاهش دهد ، اما مصرف بیش از این مقدار باعث افزایش فشار خون همراه با سایر آثار روانی می شود.
هر بار که سیگار می کشید ، فشار خون شما برای چند دقیقه بالا می رود. ترک سیگار می تواند فشار خون شما را عادی کرده ، شانس ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش داده و سلامت کلی شما را بهبود بخشد.

همچنین بخوانید: سندرم قلب شکسته چیست؟ اقدامات تشخیصی و درمانی

بیماری قلبی

مراقب کافئین باشید

نقش کافئین در فشار خون بحث برانگیز است. این می تواند باعث فشار خون بالا در برخی از افرادی شود که به آن عادت ندارند. بهتر است فشار خون را تا 30 دقیقه پس از مصرف کافئین اندازه گیری کنید تا ببینید آیا کافئین را افزایش می دهد یا خیر.

استرس خود را کاهش دهید

استرس مزمن یکی از دلایل فشار خون بالا است. سعی کنید با بهبود وضعیت خود عامل استرس خود را تعیین کنید و تا حد امکان از استرس خلاص شوید.

آخرین کلمه

فشار خون یکی از مهمترین عواملی است که خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. فشار خون باعث می شود قلب برای تامین خون به اندام ها بیشتر کار کند ، که می تواند منجر به آسیب قلبی و سایر مشکلات سلامتی شود. شما می توانید با ایجاد تغییراتی در زندگی خود ، مانند ترک سیگار ، تغذیه سالم ، ورزش یا کاهش استرس ، خطر ابتلا به فشار خون را کاهش دهید یا فشار خون را کنترل کنید.

دکتر. فرزاد فهیم طاش

منابع:

mayoclinic.org

cdc.gov

دیدگاهتان را بنویسید