علل گرسنگی مزمن و راههای پیشگیری از آن


احساس گرسنگی یک واکنش طبیعی است که نشان می دهد بدن به خوردن بیشتر نیاز دارد. وقتی گرسنه هستیم ، معده ما می تواند سر و صدا کند و ما احساس می کنیم که کاملا خالی هستیم. گاهی این گرسنگی با سردرد ، عصبانیت ، بی حالی و عدم تمرکز همراه است. اکثر مردم می توانند چندین ساعت بین وعده های غذایی خود بدون احساس گرسنگی وقت بگذارند. اما این برای همه صادق نیست. دلایل متفاوتی وجود دارد که باعث می شود احساس ضعف و گرسنگی دائمی داشته باشیم و در زیر به آنها می پردازیم.

احساس گرسنگی

علل گرسنگی و ضعف مداوم:

1. عدم مصرف پروتئین کافی باعث می شود احساس گرسنگی و ضعف کنید

دریافت پروتئین کافی برای کنترل اشتها بسیار مهم است. پروتئین گرسنگی را کاهش می دهد و به بدن کمک می کند کالری کمتری در طول روز دریافت کند ، در نتیجه تولید هورمون هایی که باعث احساس سیری می شوند ، افزایش می یابد. در نتیجه ، اگر رژیم غذایی شما حاوی پروتئین کافی نباشد ، قبل از وعده غذایی بعدی احساس گرسنگی خواهید کرد.

کدام غذاها حاوی پروتئین هستند؟

غذاهای مختلف حاوی پروتئین هستند ، بنابراین گنجاندن آن در رژیم غذایی کار دشواری نیست. محصولاتی مانند گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی و تخم مرغ سرشار از پروتئین هستند. برخی از محصولات لبنی مانند شیر و ماست ، آجیل و غلات نیز حاوی پروتئین هستند.

2. کم خوابی بر احساس گرسنگی تأثیر می گذارد!

خواب کافی برای سلامت کلی بدن و عملکرد مناسب مغز و سیستم ایمنی بسیار مهم است. خواب کافی از بیماری های خطرناک و مزمن جلوگیری می کند. خواب باعث کاهش اشتها می شود زیرا بر هورمون تحریک کننده اشتها تأثیر می گذارد. کمبود خواب باعث افزایش سطح این هورمون ها می شود و باعث احساس گرسنگی در فرد می شود. برای حفظ سلامت بدن و اشتها ، 8 ساعت بدون وقفه شب بخوابید.

3. کربوهیدرات زیاد مصرف کنید

کربوهیدرات های تصفیه شده و فرآوری شده بیشتر مواد معدنی و ویتامین های خود را از دست می دهند. یکی از محبوب ترین این مواد آرد سفید است که در پخت و پاستا استفاده می شود. از سوی دیگر ، این کربوهیدرات ها حاوی فیبر نیستند و بدن آنها را به سرعت هضم می کند. غذاهای حاوی کربوهیدرات تصفیه شده نیز باعث کاهش قند خون می شوند. در نتیجه می توان از جایگزین ها به میزان کم استفاده کرد. به عنوان مثال ، سبزیجات ، میوه ها ، حبوبات و غلات کامل حاوی فیبر و همچنین کربوهیدرات برای کنترل گرسنگی هستند.

احساس گرسنگی

4. نقش چربی در گرسنگی

چربی نقش مهمی در سیری بدن دارد. در دستگاه گوارش ، هضم چربی ها بیشتر طول می کشد و در معده باقی می مانند ، بنابراین احساس گرسنگی دیرتر ایجاد می شود. کسانی که سعی می کنند چربی را در رژیم غذایی خود کاهش دهند ، اشتهای بیشتری برای قند و کربوهیدرات دارند. منابع غذایی پرچرب ، غنی و مغذی شامل ماهی آزاد ، ماهی تن ، ساردین ، ​​گردو ، روغن زیتون ، روغن نارگیل ، تخم مرغ ، ماست پرچرب ، دانه کتان و آووکادو است.

5. ما به اندازه کافی آب نمی نوشیم

نوشیدن آب نه تنها سلامت مغز و قلب را بهبود می بخشد ، بلکه عملکرد بدن را نیز به طور کلی بهبود می بخشد. سلامت پوست و دستگاه گوارش به طور مستقیم به میزان آبی که می نوشیم بستگی دارد. نوشیدن یک لیوان آب معده شما را سیر کرده و احساس سیری می کند. اگر حدود 20 دقیقه قبل از غذا آب بنوشید ، اشتهای شما کاهش می یابد. مطالعات نشان می دهد که نوشیدن آب قبل از غذا نیز کالری دریافتی را کاهش می دهد. گاهی احساس تشنگی با گرسنگی مخلوط می شود در این حالت ابتدا سعی کنید یک لیوان آب بنوشید.

6. هنگام غذا خوردن حواس ما پرت می شود

اگر شیوه زندگی شلوغی دارید و هنگام غذا خوردن کارهای دیگری انجام می دهید ، آسیب های مختلفی نیز به بدن و سلامتی خود وارد می کنید. این نوع غذا خوردن در نهایت باعث افزایش کالری دریافتی و افزایش وزن می شود. حواس پرتی باعث کاهش آگاهی از میزان مصرف غذا می شود ، بنابراین بدن احساس سیری ایجاد می کند.

7. استرس و اضطراب زیادی داریم

استرس در برخی افراد اشتها را افزایش می دهد. این به دلیل افزایش هورمون کورتیزول است که سیگنال گرسنگی را به مغز می فرستد. اگر سبک زندگی استرس زایی دارید ، به احتمال زیاد همیشه احساس گرسنگی می کنید.

8. عوارض جانبی برخی از داروهایی که مصرف می کنیم

چندین گروه از داروها مانند داروهای ضد افسردگی ، داروهای دیابت ، داروهای ضد بارداری ، ضد تشنج و این عوارض جانبی وجود دارد. گاهی اوقات برای جایگزینی برخی از داروها می توان با پزشک مشورت کرد ، اما در برخی موارد فقط موارد قبلی باید رعایت شود تا اثر این عارضه کاهش یابد.

9. رابطه بین وضعیت کلی سلامت بدن و احساس گرسنگی

در نهایت ، سلامت عمومی بدن باید بررسی شود. از آنجا که ضعف و گرسنگی و افزایش اشتها می تواند نشانه مشکل در بدن باشد ، به عنوان مثال ، پرکاری تیروئید این وضعیت را در بدن تشدید می کند. به همین دلیل ، برای جلوگیری از ایجاد مشکلات داخلی ، هر بار به بررسی کامل بدن نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید