رژیم کتوژنیک چیست و چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟ (ورود کامل)


رژیم کتوژنیک یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی در جهان است که برای کاهش سریع وزن و بهبود سلامت جسمی مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعات نشان داده است که رژیم کتوژنیک کم کربوهیدرات و چربی زیاد می تواند به کاهش چربی شکم و حتی بهبود برخی بیماریهای مزمن مانند دیابت نوع 2 و اختلال شناختی کمک کند. این مقاله رژیم کتوژنیک را توصیف می کند و نمونه ای از رژیم کتوژنیک هفتگی را ارائه می دهد.

اصول رژیم کتوژنیک

قاعده اصلی این رژیم خوردن کربوهیدرات کم ، چربی زیاد و پروتئین زیاد است. اگر رژیم کتوژنیک را انتخاب کنید ، میزان کربوهیدرات شما کمتر از 50 گرم در روز خواهد بود ، چربی ها جایگزین کربوهیدرات های دفع شده می شوند و حدود 75 درصد کالری شما از چربی ها تامین می شود. پروتئین در رژیم کتوژنیک حدود 20 درصد از انرژی مورد نیاز شما و تنها 5 درصد از کربوهیدرات ها را تأمین می کند.

با توجه به محدودیت کربوهیدرات ها در این رژیم ، بدن چربی را به عنوان منبع اصلی انرژی به جای گلوکز در نظر می گیرد – فرایندی به نام کتوز.

در کتوز ، بدن از کتونها به عنوان منبع سوخت استفاده می کند – کتونها مولکولهای مولکولی هستند که در اثر کاهش چربی در کبد هنگام کاهش قند ایجاد می شوند.

اگرچه اغلب گفته می شود که باید از چربی به دلیل کالری بالای آن اجتناب کنید ، اما مطالعات نشان داده است که رژیم های کتوژنیک در کاهش وزن موثرتر از رژیم های کم چرب هستند. علاوه بر این ، این رژیم گرسنگی را کاهش می دهد و اشتها را کاهش می دهد ، که به کاهش وزن بسیار کمک می کند.

برنامه رژیم کتوژنیک

برنامه رژیم کتوژنیک

رژیم گرفتن ممکن است کاری دلهره آور به نظر برسد ، اما انتخاب رژیم کتوژنیک کار شما را آسان می کند. برای رسیدن به کتوز و ماندن در همان وضعیت ، باید مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید. بدن افراد مختلف است و شما باید مقدار مناسب کربوهیدرات را برای بدن خود پیدا کنید. واقعیت این است که هرچه کربوهیدرات کمتری بخورید ، راحت تر وارد کتوز شده و در آنجا بمانید.

انواع مختلف کتوژنیک

نسخه های مختلفی از این رژیم وجود دارد که در زیر ذکر شده است:

  • رژیم کتوژنیک استاندارد SKD: این نوع رژیم غذایی دارای کربوهیدرات کم ، چربی زیاد و پروتئین متوسط ​​است ، به عبارت دیگر 75 درصد چربی ، 20 درصد پروتئین و تنها 5 درصد در این نوع مصرف می شود. رژیم غذایی.
  • رژیم کتوژنیک چرخه ای CKD: این روش به شما امکان می دهد کربوهیدرات ها را برای مدت کوتاهی بین وعده های غذایی مصرف کنید ، به عنوان مثال ، شما می توانید کربوهیدرات خود را به مدت 2 روز پس از محدودیت 5 روزه افزایش دهید.
  • رژیم کتوژنیک هدف TKD: می توانید در حین ورزش با چنین رژیم غذایی کربوهیدرات مصرف کنید.
  • رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم مشابه نوع استاندارد رژیم غذایی است ، اما پروتئین بیشتری مصرف می کند. در این نوع رژیم غذایی ، درصد پروتئین مصرفی 35 درصد ، چربی 60 درصد و کربوهیدرات ها همان 5 درصد است.

البته مورد دوم و سوم در بین ورزشکاران و بدنسازان محبوب است.

دیدگاهتان را بنویسید