رژیم های مختلف برای کاهش وزن


بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی درمانی است که شامل اصلاح رژیم غذایی ، تغییرات فعالیت بدنی و درمان رفتاری نیز می شود. به طور کلی ، در تغذیه درمانی چاقی ، علاوه بر دستیابی به کاهش وزن موفق و حفظ سلامتی ، باید به کاهش وزن نیز توجه کنید. اولین هدف این است که 5-7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی برنامه های رژیم غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • رژیم های غذایی با جایگزین های غذایی
  • رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی

رژیم های کم مصرف: رایج ترین نوع رژیم غذایی کاهش وزن است. معمولاً با 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز و اغلب 1800-800 کیلوکالری (55 درصد کربوهیدرات ، 30 درصد چربی و حدود 15 درصد پروتئین) تهیه می شود. این رژیم های غذایی به طور کلی با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته همراه است. علاوه بر تأمین درشت مغذی ها مانند پروتئین ، کربوهیدرات و اسیدهای چرب ، یک رژیم غذایی سالم باید بتواند نیاز بدن به ریزمغذی ها مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند.

رژیم های بسیار کم انرژی: انرژی روزانه این رژیم ها کمتر از 800 کیلوکالری است. به طور معمول ، این رژیم حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. توجه به این نکته ضروری است که این گروه از رژیم ها باید تحت نظارت دقیق متخصصان تغذیه قرار گرفته و حداکثر برای 3-6 ماه یا 12 تا 16 هفته تنظیم شوند.

رژیم هایی که رژیم های بسیار کم انرژی و هم کالری را ترکیب می کنند: این رژیم غذایی ناشتایی متوسط ​​است[1] به طور روزانه ، گفته می شود بین رژیم غذایی بسیار کم کالری (معمولاً 25 درصد از نیازهای انرژی مورد نیاز فرد کمتر از 800 کیلوکالری در روز) و رژیم ایزو کالری (معادل نیازهای انرژی برآورد شده یک فرد) است. به این برنامه با استقامت بیشتر ، حفظ توده عضلانی و کاهش خطر کاهش وزن در برخی بیماران در مقایسه با رژیم بسیار کم انرژی همراه است.

رژیم های غذایی با جایگزین های غذایی: یکی از راه های کنترل اندازه وعده غذایی استفاده از غذاهای آماده به جای وعده اصلی است. این روش هم در مرحله کاهش وزن و هم در مرحله کاهش وزن می تواند بسیار مثر باشد ، زیرا میزان کالری و ترکیبات دریافتی را به طور دقیق تنظیم می کند.

رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی: این نوع رژیم ها معمولاً 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز دارند. این رژیم ها شامل رژیم های کم چرب ، کم پروتئین ، پروتئین بالا و شاخص گلیسمی پایین است. از بین تمام رژیم های این گروه ، “رژیم کم کربوهیدرات با افزایش پروتئین و شاخص گلایسمیک پایین” بیشترین تأثیر را بر حفاظت از کاهش وزن داشت. طرفداران رژیم های کم کربوهیدرات می گویند که یکی از دلایل شیوع روزافزون چاقی البته استفاده از رژیم های کم چرب و پر کربوهیدرات است که بستگی به نوع کربوهیدرات مصرفی دارد.

قابل ذکر است که هیچ یک از روشهای فوق بر یکدیگر برتری ندارند. هنگام طراحی رژیم غذایی ، نیازها و اولویت های فرد و حتی نوع شخصیت او باید در نظر گرفته شود.

  • شدت چاقی: هر چه شدت چاقی و عوارض مرتبط بیشتر باشد ، محدودیت انرژی در رژیم غذایی بیشتر و شدیدتر می شود.
  • علائم بالینی برای کاهش وزن (مانند نارسایی تنفسی و بیماری های قلبی عروقی)
  • تلاش های مکرر برای کاهش وزن در گذشته: هرچه رژیم متعادل تر و میزان کاهش وزن کمتر باشد ، مطلوب تر است.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی-اجتماعی فرد: احتمال اختلالات خوردن روانی در فرد باید بررسی شود.

[1]

روزه جایگزین روز

دیدگاهتان را بنویسید