رژیم غذایی ناشتایی متوسط ​​یا روزه داری چیست و چگونه کار می کند؟


برنامه های روزه داری متوسط

قبل از شروع یک روزه متوسط ​​حتما با مشاور و متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

به طور روزانه ، وعده های غذایی به شش تا هشت ساعت در روز محدود می شود. به عنوان مثال ، می توانید 8/16 روز امتحان کنید: هشت ساعت غذا بخورید و 16 ساعت ناشتا باشید.

روش دیگری که به روش 2: 5 معروف است ، یک وعده غذایی معمولی پنج روز در هفته است. در دو روز آینده ، مصرف انرژی محدود به یک وعده غذایی با 500-600 کالری است. به عنوان مثال ، شما در هر روز از هفته به طور معمول غذا می خورید و فقط یک وعده غذایی در روزهای دوشنبه و پنجشنبه می خورید.

روزه گرفتن به مدت 24 ، 36 ، 48 و 72 ساعت می تواند خطرناک باشد. کشش زیاد بدون غذا در واقع بدن را تشویق می کند تا در پاسخ به گرسنگی چربی بیشتری جمع کند.

فواید روزه داری موقت

مطالعات نشان می دهد که روزه داری متناوب به بدن کمک می کند چربی ها را بهتر بسوزاند.

برخی از فواید روزه داری متوسط ​​که تحقیقات نشان داده است عبارتند از:

اندیشه و حافظه. مطالعات نشان می دهد که روزه داری متناوب باعث افزایش حافظه فعال در حیوانات و حافظه کلامی در بزرگسالان می شود.

سلامت قلب. روزه داری متناوب فشار خون و نبض استراحت و سایر اقدامات مربوط به قلب را بهبود می بخشد.

عملکرد فیزیکی. مردان جوان که 16 ساعت روزه داشتند در حالی که توده عضلانی خود را حفظ کردند ، کاهش چربی را نشان دادند. موش هایی که در روزهای متناوب تغذیه می شدند ، هنگام دویدن استقامت بهتری از خود نشان دادند.

دیابت و چاقی: در مطالعات حیوانی ، روزه داری متوسط ​​از چاقی جلوگیری کرد و در شش مطالعه کوتاه ، افراد بزرگسال چاق از طریق ناشتایی متناوب وزن خود را کاهش دادند.

سلامت بافت: در حیوانات ، روزه داری متناوب آسیب بافت را در حین عمل جراحی کاهش می دهد و نتایج را بهبود می بخشد.

آیا روزه میانی بی خطر است؟

برخی افراد از این روش برای کنترل وزن خود استفاده می کنند ، در حالی که برخی دیگر از آن برای درمان بیماری های مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر ، کلسترول بالا یا آرتروز استفاده می کنند. با این حال ، همه آنقدر خوش شانس نیستند که به طور متناوب روزه بگیرند.

مهم است که قبل از اقدام به یک روزه متوسط ​​(یا هر رژیم غذایی دیگر) با یک متخصص تغذیه صحبت کنید. روزه داری متوسط ​​برای افراد زیر مناسب نیست:

کودکان و نوجوانان زیر 18 سال

زنان باردار یا شیرده

افراد مبتلا به دیابت یا مشکلات قند خون

برای کسانی که اختلالات خوردن دارند

به یاد داشته باشید که روزه داری متناوب می تواند افراد مختلف را متفاوت تحت تأثیر قرار دهد. اگر پس از شروع روزه داری متناوب احساس ناراحتی ، سردرد ، حالت تهوع یا سایر علائم را تجربه کردید ، با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

برای دریافت رژیم غذایی ناشتا با ما تماس بگیرید

مژده رحمانیان مشاور ویژه تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران است.

04133310081

www.armooni.ir

دیدگاهتان را بنویسید