راهنمای متخصص تغذیه برای تغذیه برای بیماری سلیاک


اگر به بیماری سلیاک مبتلا شده اید ، احتمالاً س lotالات زیادی در مورد آنچه می توانید در حال حاضر بخورید دارید. یک نمای کلی از تغذیه برای بیماری سلیاک را از یک متخصص تغذیه ثبت شده بخوانید – این مقاله حاوی نکاتی در مورد نحوه پیروی از رژیم غذایی بدون گلوتن است تا بتوانید بلافاصله یک مسیر درمانی را شروع کنید.

پس از بیش از یک دهه تجربه به عنوان یک متخصص تغذیه ، من می دانم که تشخیص بیماری مزمن مدتی طول می کشد تا سر خود را بچرخانید. هنگامی که شما به بیماری مانند سلیاک مبتلا هستید که واقعاً نیاز به تغییر در رژیم غذایی شما دارد ، می تواند تعدیل بزرگتری باشد.

بنابراین بیایید با یک نفس عمیق شروع کنیم. من دارم. این را با کمک تیم مراقبت خود درک خواهید کرد.

اگر پزشک شما هنوز شما را به متخصص تغذیه ارجاع نداده است ، من اکیداً توصیه می کنم که یکبار سفارش دهید ، زیرا احتمالاً س questionsالات زیادی دارید که توسط یک متخصص حقوقی بهتر پاسخ داده می شود ، نه دکتر گوگل.

اما در حالی که منتظر ملاقات با یک متخصص تغذیه بودم ، می خواستم این راهنمای مبتدی در زمینه تغذیه برای بیماری سلیاک را ارائه کنم تا بتوانید از همین حالا شروع به یادگیری کنید و با اعتماد به نفس پیش بروید.

بیماری سلیاک چیست؟

بیماری سلیاک یک حساسیت به گلوتن یا عدم تحمل غذایی ساده نیست. این یک بیماری خود ایمنی است که با وجود گلوتن در رژیم غذایی پس از فعال شدن در بدن ایجاد می شود. حتی کوچکترین خرده گلوتن – برای مثال ، با قرار دادن یک تکه نان تست در سرخ کن خانواده – برای محافظت از آبشار خود ایمنی کافی است ، بنابراین برای فرد مبتلا به بیماری سلیاک ، باید آن را به طور جدی حذف کرد.

بیماری سلیاک در حدود 1 of از جمعیت رخ می دهد و مانند سایر بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس و کولیت اولسروز شایع است.

گلوتن چیست؟

گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در گندم ، جو و چاودار و در غلات کامل + کوسکوس ، غلات یا ماکارونی یافت می شود.

این خاصیت کشسانی به خمیر می دهد و اجازه می دهد تا نان بالا بیاید. گلوتن یک پروتئین گیاهی ارزشمند است که معمولاً نامیده می شود سیتان در لیست مواد جایگزین گوشت سبزیجات.

اگرچه خوردن گلوتن برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک مضر است ، اما گلوتن علیرغم آنچه در اینترنت می گوید باعث التهاب در افراد مبتلا به روده سالم نمی شود.

بیماری سلیاک چگونه تشخیص داده می شود؟

بیماری سلیاک می تواند منجر به علائم و نشانه های مربوط به روده و غیر روده شود ، از جمله:

  • علائمی مانند درد شکم ، اسهال ، IBS ، یبوست ، استفراغ
  • کاهش وزن بدون دلیل ، خستگی ، افسردگی ، تحریک پذیری یا بثورات پوستی
  • کم خونی فقر آهن یا فولات ، آرتریت ، استئوپنی ، ناباروری

بیماری سلیاک را می توان با استفاده از یک آزمایش خون ساده به نام IgA anti-tissue transglutaminase (TTG) آزمایش کرد. هنگامی که یک نتیجه مثبت به دست می آید ، حتی اگر برخی پزشکان بیماری سلیاک را از طریق آزمایش خون که توسط انجمن سلیاک کانادا توصیه نشده است تشخیص دهند ، شما همچنان باید برای معاینه بافت روده با یک متخصص گوارش مشورت کنید که این یک تشخیص طلایی محسوب می شود.

تغذیه برای بیماری سلیاک

بیماری سلیاک تنها بیماری خود ایمنی است که با تغذیه 100٪ قابل درمان است. هنگامی که گلوتن را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف می کنید ، آنتی بادی های شما کاهش می یابد و انتظار می رود که فرآیندهای خود ایمنی خاموش شوند (برخی از آنتی بادی ها ممکن است بالا باقی بمانند ، به این بیماری سلیاک مقاوم می گویند).

البته ، حذف شدید گلوتن به معنای تغییر بزرگ در عادات غذایی ما به طور کلی است. بنابراین ، مهم است بدانید که رژیم غذایی بدون گلوتن به زمان نیاز دارد. به طور تصادفی تنظیم گلوتن وجود خواهد داشت. اما شما به آنجا خواهید رسید!

برای خرید مواد غذایی کمی بیشتر وقت بگذارید زیرا باید مدتی را به خواندن برچسب محصولات و یافتن نسخه های بدون گلوتن از غذاهای مورد علاقه خود اختصاص دهید. شما همچنین باید دستور العمل های مورد علاقه خود را تهیه کنید. خوشبختانه اکثر دستور العمل های گیاهی موجود در این وبلاگ فاقد گلوتن هستند و بیش از 100 recipes دستور العمل های Eat در کتاب غذاهای گیاهی نیز فاقد گلوتن هستند.

اگرچه این یک وبلاگ تغذیه گیاهی است ، اما من این پست را برای همه خورندگان می نویسم. اگر در حال حاضر از رژیم گیاهی یا گیاهخواری استفاده می کنید ، یک طلسم خاص دارید تا در حالی که رژیم گیاهخواری خود را حفظ می کنید ، بدون گلوتن نگه دارید.

سوء تغذیه در بیماری سلیاک

علاوه بر تغییر رژیم غذایی بدون گلوتن ، ذکر این نکته ضروری است که برخی کمبودهای تغذیه ای در بیماری سلیاک شایع است زیرا آسیب روده باعث سوء جذب غذا می شود. آهن یک کمبود شایع است. ممکن است بیماری سلیاک تشخیص داده باشید زیرا پزشک در حال بررسی علت کم خونی شما است.

سایر کمبودهای تغذیه ای رایج در بیماری سلیاک شامل B12 ، روی ، کلسیم و ویتامین D است.

علاوه بر سوء جذب که روده شما برای بهبود آن نیاز دارد ، خوردن رژیم غذایی بدون گلوتن – به ویژه تکیه بر غذاهای بدون بسته بندی بدون گلوتن – می تواند منجر به کاهش برخی مواد مغذی مانند آهن ، ویتامین B ، کلسیم و منیزیم شود. ، روی و فیبر. بنابراین شما باید مطمئن شوید که غذاهای غنی از آهن و همچنین غذاهای غنی از فیبر ، ویتامین B و غلات کامل ، حبوبات ، آجیل و دانه ها بیشتر می خورید.

فیبر یک مشکل بزرگ است زیرا حمایت از میکروبیوم سالم روده که به جلوگیری از التهاب کمک می کند ، بسیار مهم است. با این حال ، استفاده بیشتر از غذاهای گیاهی مانند میوه ها ، سبزیجات ، غلات بدون گلوتن ، حبوبات ، آجیل و دانه ها به شما کمک می کند تا رژیم غذایی غنی از مواد مغذی دریافت کنید که به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید.

بیماری سلیاک: چه بخوریم

اگر 20 سال پیش بود ، توصیه های من واقعا متفاوت به نظر می رسید. گزینه های بسیار کمی برای کسانی که رژیم بدون گلوتن داشتند وجود داشت. شما در حال حاضر برای انتخاب خراب شده اید! خوشبختانه هر چیزی که می خواهید بخورید جایگزین بدون گلوتن دارد. این برای پیدا کردن محصول مناسب است که واقعاً از آن لذت می برید.

همانطور که در بالا اشاره کردم ، به شدت توصیه می کنم رژیم غذایی بدون گلوتن خود را بر اساس غذاهای گیاهی کامل تنظیم کنید. سپس ماکارونی ، نان و تنقلاتی را که بیشتر از همه لذت می برید اضافه کنید. این روش خوردن همچنین به جلوگیری از یبوست به دلیل رژیم کم فیبر کمک می کند.

لیست غذاهای رژیمی بدون گلوتن

برای همه غذاهای بسته بندی شده ، حتماً پانل مواد تشکیل دهنده را بخوانید تا مطمئن شوید هیچ ماده ای یا هشدارهای حساسیت زا در گندم یا مواد مربوط به آن وجود ندارد. برخی از تولید کنندگان ممکن است آن را با مواد فاقد گلوتن بسته بندی کنند.

  • همه میوه ها و سبزیجات
  • حبوبات کنسرو شده و خشک شده
  • همه آجیل و دانه ها ، مانند دانه های کتان یا بادام هندی
  • غلات بدون گلوتن + آرد: ارزن ، کینوا ، گندم سیاه ، سورگوم ، برنج ، ذرت ، آمارانت ، ریشه تیر ، تاپیوکا ، سیب زمینی
  • نان های بدون گلوتن تهیه شده از آردهای بدون گلوتن مانند برنج ، سیب زمینی و ارزن
  • ماکارونی بدون گلوتن ساخته شده از نخود ، عدس ، برنج ، ذرت
  • غلات ، کراکرها و تنقلات بدون گلوتن
  • جو دوسر و محصولات جو دوسر بدون گلوتن *
  • روغنها و چربیهای خالص مانند روغن زیتون ، روغن آووکادو یا روغنهای گیاهی
  • گیاهان و ادویه جات خالص مانند زیره ، زردچوبه یا پونه کوهی خشک شده
  • ادویه جات و سس های بدون گلوتن
  • گوشت ساده و غذاهای دریایی (اگر می خورید!)
  • جایگزین شیر ساده و شیر گیاهی GF (بیشتر!)

موضوع داغ: اگر سلیاک دارید می توانید جو بخورید؟

جو دوسر می تواند در افرادی که با بیماری سلیاک تشخیص داده شده اند باعث سردرگمی شود. جو دوسر تجاری حاوی گلوتن است – اما نه به این دلیل که به طور طبیعی در جو دوسر وجود دارد. در عوض ، جو دو سر در هر مرحله از چرخه زندگی خود ، از دانه گرفته تا بسته بندی ، آلوده است.

از دهه 2000 ، ثابت شده است که جو دوسر بدون گلوتن باعث افزایش قابل توجه تنوع غلات در رژیم غذایی بدون گلوتن می شود. با این حال ، به مردم توصیه می شود تا زمانی که آنتی بادی تشخیص داده نشود ، حتی از جو دوسر GF خودداری کنند. چرا؟ تصور می شود که تعداد کمی از مردم قادر به واکنش متقابل با پروتئینی به نام avenin در جو هستند. همچنین باید توجه داشت که افزودن جو دوسر به رژیم غذایی GF ، افزودن فیبر است ، بنابراین افزایش گاز یا نفخ در عرض چند روز طبیعی است. غذای کوچک (شاید ¼ فنجان جو دوسر خشک) را شروع کنید و مقدار بیشتری به آن اضافه کنید.

بیماری سلیاک: مواد غذایی برای پیشگیری

رژیم غذایی بدون گلوتن این روزها بسیار محدود کننده نیست … تبادل عالی است! با این حال ، شما باید بدانید که گلوتن در کجا پنهان شده است. چون روباه سختی است.

  • کلیه محصولات ساخته شده از گندم ، جو و چاودار ، از جمله غلات ، نان ، محصولات نانوایی ، کراکر ، تنقلات
  • غلات مربوط به گندم
    • وضعیت ، ایینکورن ، امر ، فارو ، گراهام ، خراسان / کاموت ، سمولینا ، املا ، تریتیکاله
  • بسیاری از سس ها و چاشنی ها (از گندم به عنوان غلیظ کننده استفاده می شود) مانند سس باربیکیو ، سس خامه ای ، سس سالاد و سس تریاکی.
  • سس سویا و تمر هندی استاندارد (نسخه های GF موجود است!)
  • مخلوط های دنباله دار و میوه های خشک (آرد گندم برای کاهش چسبندگی استفاده می شود)
  • همبرگر ، سوسیس و کالباس (حیوانی و گیاهی)
  • نان + موارد پوشیده شده ، مانند تمپورا ، ناگتز و غیره.
  • بستنی خوشمزه ، چیپس و چوب آب نبات
  • نوشیدنی های آبجو و مالت
  • گوشت ناهار (حیوانی + گیاهی)
  • بسته ادویه و آبگوشت

شما همچنین می خواهید تماشا کنید رژ لب و رژ لب (ما رژ لب زیادی می خوریم!) اگر داروهای مکمل + گلوتن حاوی مکمل هستند ، با داروساز خود مشورت کنید.

همچنین باید توجه داشت که آسیب روده در بیماری سلیاک فعال ممکن است توانایی شما در هضم لاکتوز را کاهش دهد. روده شما ممکن است با بهبودی بهبود یابد ، اما برخی متوجه می شوند که عدم تحمل لاکتوز پس از درمان همچنان ادامه دارد.

من در حال نوشتن پست بعدی در مورد ویتامین ها + مکمل های سلیاک هستم ، بنابراین به تماشای خود ادامه دهید ، اما در حال حاضر ، اگر می خواهید لاکتوز مصرف کنید ، یک قرص لاکتاز از شما حمایت می کند … قرص های آنزیم گلوتن را مصرف نکنید زیرا فکر می کنید به شما این امکان را می دهد به بدون خطر گلوتن بخورید نه ، عبور نکنید!

چگونه می توان از آلودگی متقابل جلوگیری کرد

بیماری سلیاک به معنای جدی بودن برای جلوگیری از آلودگی است.

این یک بومرنگ است ، اما یک واقعیت نیز هست.

نانوایی مورد علاقه شما ، که یک کروسان “دوستدار خود” درست می کند ، اگر پس از پروتکل های تمیز کردن مناسب آماده نشود ، ایده خوبی نخواهد بود ، زیرا آرد گندم می تواند در هوا آویزان شده و غذاهای دوستدار گلوتن را آلوده کند.

اگر حساسیت به گلوتن غیر سلیاک دارید ، ممکن است نیاز به رژیم غذایی بدون گلوتن داشته باشید ، اما لازم نیست در بخش گرده افشانی متقاطع جدی باشید.

چند نکته برای جلوگیری از چسبندگی تصادفی + سناریوهای کلی.

  • اگر در کافه های معمولی تنقلات یا محصولات پخته شده بدون گلوتن خریداری می کنید ، بپرسید آیا آنها خودشان تهیه کرده اند یا از یک مرکز GF. اگر قرار است آماده شوند ، باید محصولات بدون گلوتن را قبل از یک محصول بدون گلوتن پس از یک پروتکل تمیز کردن کامل آماده کنند. علاوه بر این ، مواد فاقد گلوتن باید در پلاستیک پیچیده یا در کیسه های مخصوص خود ذخیره شوند تا از عبور آنها از داخل کیسه ها جلوگیری شود.
  • از هر چیزی که در سطل زباله و یا وان های بسته بندی شده فله بسته بندی شده است اجتناب کنید مگر اینکه برچسب آن فاقد گلوتن باشد. همچنین برای شیرینی پزی.
  • همیشه به سرور خود در یک رستوران بگویید که بیماری سلیاک دارید ، بنابراین بدون گلوتن یک “گزینه” نیست ، یک “آلرژی” است – این زبان اشتباه اما رایج در یک رستوران است.
  • غذاهای سرخ شده مانند خرده نان را در سرخ کن جداگانه نخرید.
  • اگر قرار است تمام اعضای خانواده شما فاقد گلوتن باشند ، یک نان تست جداگانه ، تخته برش و ماهیتابه نچسب ، وسایل دیگر آشپزخانه که متخلخل هستند و تمیز کردن آنها کاملاً دشوار است ، تهیه کنید. علامت بزنید (لاک ناخن را امتحان کنید) و در کمد جدا کنید.
  • ادویه های جداگانه ای مانند کره ، مربا یا کره بادام زمینی مصرف کنید ، زیرا چاقوی خود را بعد از پهن کردن دوباره فرو می کنید.
  • غذاهای فاقد گلوتن را در یک کمد جدا از اقلام بدون گلوتن نگهداری کنید.
  • حتی غذاهای طبیعی بدون گلوتن نیز می توانند در حین پردازش به طور متقاطع آلوده شوند. بنابراین ، مطمئن شوید که برچسب بدون گلوتن روی نخود یا آرد برنج وجود دارد.

آیا در مورد تغذیه یا رژیم غذایی بدون گلوتن برای بیماری سلیاک سوالی دارید؟ چیزی هست که دلم تنگ شود؟ گذاشتن نظرات آزاد است!

دیدگاهتان را بنویسید