رابطه بین تغذیه و خلق و خو


تغذیه و خلق و خوی چه ارتباطی با هم دارند؟

رابطه بین تغذیه و خلق و خو یکی از موضوعات جالب و پیچیده در تغذیه تا به امروز است. پیوند بین تغذیه و ساختار رژیم غذایی ، خلق و خو و عملکرد مغز همیشه مورد توجه بوده است ، اما بیشتر آنچه در این زمینه یافت شده ، تحقیقات تجربی روی حیوانات آزمایشگاهی است و اطلاعات بسیار کمی از انسان در مدت زمان کوتاهی در دسترس است.

ما طبق عادت خود مزاج را اضافه کردیم. و حال و هوای مردم را ایجاد می کند. که مانند برخی شرایط روانی ، تعریف دقیقی ندارد. مانند هوش و دانش بدون تعریف روشن. خلق و خوی مظهر ارتباط است. همه می توانند خود را بیان کنند ؛ به عنوان مثال ، افراد استرس پرخاشگر هستند. گرایش به پرخاشگری ، که در برخی از کودکان و بزرگسالان وجود دارد ، تغییرات چشمگیری را که می تواند در روان افراد ایجاد شود ، منعکس می کند ، همانطور که توضیح داده شد.

یکی از موضوعات مورد بحث و در عین حال جذاب و پیچیده ارتباط تغذیه و خلق و خو است که با وجود پیچیدگی کمترین ارزش را دارد. و کمتر مورد بحث و ارزیابی قرار می گیرد.تئوری این رابطه از آنجا نشأت می گیرد. انتقال دهنده های عصبی در مغز یا حامل های شیمیایی انتقال دهنده های عصبی از مواد مغذی ساخته شده اند. و تغییر در مقدار غذایی که به رژیم غذایی داده می شود. این حامل های شیمیایی ، از جمله سروتونین و استیل کولین ، می توانند سطح مغز را تغییر دهند.

نقش برخی از مواد مغذی غیر فعال در فعالیت مغز

از سوی دیگر ، نقش برخی از مواد مغذی در فعالیت مغز مانند تمرکز و حافظه کوتاه مدت مورد توجه قرار گرفته است. اینها شامل متیل گزانتین ها هستند که به ترتیب حاوی کافئین ، تئوفیلین و تئوبرومین در قهوه ، چای و کاکائو هستند و می توانند تمرکز و هوشیاری را افزایش دهند. به
مطالعات حیوانی زیادی در این زمینه انجام شده است و یافته های کمی در ارتباط با مطالعات انسانی به دلایل اخلاقی و پیچیدگی انسان وجود دارد. بنابراین ، برخی از بحث هایی که می توان مطرح کرد ، تعمیم نتایج تحقیقات روی حیوانات به انسان است. و نمی توان به طور قطعی گفت. در عین حال ، مراکز عصبی انسان توسعه یافته و پیچیده تر هستند. و مراکز مختلفی در این زمینه دخیل هستند.

رابطه تغذیه و خلق و خو |  متخصص تغذیه اصفهان

تاثیر کربوهیدرات ها بر رفتار انسان

کربوهیدرات ها سروتونین عصبی را در مغز تولید می کنند. وظیفه آن تنظیم خواب ، بهبود روحیه و رفع افسردگی است و با خوردن کربوهیدرات یا به اصطلاح شیرینی ، افراد احساس آرامش و رضایت می کنند. این احساسات گاهی بیشتر است ؛ مخصوصاً وقتی در یک غذای شیرین چربی زیادی وجود داشته باشد.
نشان داده شده است که خوردن غذاهای حاوی کربوهیدرات ناقل شیمیایی سروتونین را در مغز آزاد می کند. و بعد از آن ، فرد احساس خوبی دارد. از طرف دیگر ، کیفیت و عمق خواب نیز با سروتونین بهبود می یابد.

چرا علیرغم تاثیرات مثبت شیرینی بر مردم ، بسیاری از مردم از شیرینی اجتناب می کنند و تمایل به شور و ترش شدن دارند؟

بسیاری از مردم رژیم غذایی را رعایت می کنند و به طور داوطلبانه شیرینی ها را در این رژیم حذف می کنند. از آنجا که آنها فکر می کنند خوردن شیرینی باعث چاقی می شود ، تاریخ تکاملی بشریت را نشان می دهد. مردم عاشق شیرینی هستند و وقتی شیرینی می خورند. احساس خوبی داشته باشید و بیمار نشوید ؛ برعکس ، وقتی با یک گیاه ناشناخته ترش یا تلخ برخورد کردند ، احساس ناراحتی کردند و احساس خوبی نداشتند.

در نیمه دوم چرخه قاعدگی زنان ، افراد مبتلا به پرخوری عصبی و افسردگی فصلی نیز تمایل به خوردن شیرینی دارند. چربی ها علاوه بر شیرینی ، در بهبود خلق و خو و رفتار نیز نقش دارند. اما روند حرکت آنها با شیرینی متفاوت است. حامل های شیمیایی که پس از خوردن چربی ها به مغز آزاد می شوند نیز متعلق به خانواده مواد افیونی هستند. عملکرد این مواد شیمیایی در مغز مشابه تریاک است و همچنین در کاهش درد نقش دارد. با این حال ، در مورد شکلات ، یافته ها نشان می دهد که پس از خوردن شکلات ، ترکیبی به نام فنیل اتیل آمین در مغز تشکیل می شود. که در انسان احساس لذت ایجاد می کند و این پدیده در زنان در نیمه دوم چرخه قاعدگی به دلیل تغییرات طبیعی در ترشح هورمون های جنسی (به ویژه پروژسترون) بیشتر نمایان می شود.

تأثیر گیاه خواری و مصرف گوشت بر رفتار انسان

آندروژن ها در گوشت جمع می شوند و گوشت گوسفندی حاوی استروژن و برخی ترکیبات شیمیایی است که در خوراک دام وجود دارد. این غذاها حاوی هورمون هایی هستند که در بدن باقی می مانند. مطالعات نشان می دهد افرادی که غذاهای گیاهی مصرف می کنند نرمتر هستند و شاید یکی از دلایل این امر افزودنی ها و مواد شیمیایی موجود در خوراک دام و بسته بندی مواد غذایی باشد. به
مطالعات نشان داده است که غلظت روی در افراد مبتلا به افسردگی با افراد سالم یکسان است. از سوی دیگر ، مطالعه ای روی دانشجویان دختر دانشگاه اهواز نشان داد که میزان مصرف روی در رژیم غذایی افراد افسرده تقریباً نصف میزان افراد سالم است.

متأسفانه تمایل به خوردن فست فود در جوانان و نوجوانان امروزی شدید است. شاید نتوانید به سیاه و سفید نگاه کنید. و یک موضوع به طور کامل رد یا تأیید شد. بعید است که آموزش در این زمینه نیز م workثر باشد. زیرا این غذاها جذاب هستند. و تجارت از آن پشتیبانی می کند. اما این توصیه علمی و دوستانه است. از این فست فودها در حد اعتدال استفاده کنید. به عنوان مثال ، ماهانه یا هفتگی ، نه معمولی و روزانه و جوانان به دنبال مواد طبیعی میوه و سبزیجات می روند و مایعات بیشتری مصرف می کنند. ما ایرانی ها در گذشته عادت های خوبی داشتیم و از مهمانان با آب لیمو پذیرایی می کردیم. متأسفانه ، در حال حاضر با نوشابه ها و آب میوه های تجاری و مضر جایگزین می شود.


جزئیات: آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها


تغذیه متعادل ، متناسب و متنوع. البته دستگاه بدن ، یکی از حیرت انگیزترین و پیچیده ترین دستاوردهای خداوند ، بهتر کار می کند.
او در مورد تحولات صنعت غذا صحبت کرد و ما ایرانی ها را از سنت های ما دور کرد. تحولات در صنعت غذا ، گسترش ارتباطات بین کشورها و ملت ها و افزایش ارتباطات فرامرزی منجر به تغییر عادات غذایی افراد جامعه شده است. و متأسفانه بسیاری از سنت ها را ما ایرانیان رعایت می کنیم. همچنین دیگر هیچ میز به یاد ماندنی و سنتی وجود ندارد. و تمایل به فست فود و پنیر ، که پر از چیپس و چربی های اشباع شده است و حاوی مواد مغذی نیست. و فقط معده را سیر می کند و طعم آن شبیه به بزرگ شده است.

برخی از آنها کمبود ویتامین B دارند که بدن ، مغز و اعصاب را تغذیه می کند. اگر جبران نشود ، محرک های عصبی به طور طبیعی رخ می دهند. به عنوان مثال ، اگر ویتامین B به بدن نرسد. در نتیجه ، سنتز پروتئین مختل می شود و بدن پروتئین کافی دریافت نمی کند. در نتیجه ، سیستم ایمنی قادر به پاسخ صحیح به عوامل بیماری زا نیست و باید به طور طبیعی از مزایای سلامتی افراد محافظت کند. او گیج می شود و به جای حمله به دشمن ، بدن را مورد حمله قرار می دهد.

کمبود آهن و کم خونی می تواند منجر به کسالت ، پرخاشگری و عدم تحمل شود.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اولیه تغذیه و میزان و سبک غذا نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و پزشک اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

استراتژی های کنترل گرسنگی

راهنمای سیب شیر

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها



دیدگاهتان را بنویسید