دکتر متخصص تغذیه انوشه آب مهمترین غذا


شاید هیچ ماده ای مهمتر از آب در غذا یافت نشود. اما ما زیاد به آن توجه نمی کنیم و حتی گاهی اوقات آن را از لیست غذای روزانه خود حذف می کنیم.

ما می توانیم هفته ها بدون غذا بمانیم ، اما چند روز بدون آب خواهیم بود.

همه سلولهای انسان حاوی آب هستند. آب 60 درصد از وزن کل بدن و 70 درصد از وزن بدون چربی بدن را تشکیل می دهد.

بنابراین ، نسبت آب در بدن بسته به سن و میزان چربی بدن بین 50 تا 75 درصد متغیر است. آب فواید زیادی برای بدن دارد که به نمونه هایی از آن اشاره شد.

  • آب برای بقا و تشکیل سلول ها ضروری است و آب جزء لاینفک تمام مایعات سلولی است.
  • به عنوان حامل بسیاری از مواد عمل می کند و در ورود غذا به سلول و حذف مواد ترشحی از آن نقش دارد.
  • به تنظیم دمای بدن کمک می کند تبخیر آب از سطح پوست به صورت عرق بدن را خنک می کند.
  • آب نقش مهمی به عنوان حلال غذایی ایفا می کند ، تمام مواد مغذی ، ویتامین ها ، مواد معدنی و هورمون ها باید به تمام نقاط بدن منتقل شوند تا سلول را تغذیه کنند ، که نقش آب را ایفا می کند.
  • آب به عنوان یک کاتالیزور در بسیاری از واکنش های بیولوژیکی درون سلولی ، در معده ، روده کوچک و در دستگاه گوارش عمل می کند. بنابراین برای هضم غذا و واکنشهای متابولیکی مهم است.
  • آب حرکت مفاصل را تسهیل می کند و از اصطکاک بین قسمت های مختلف بدن (مفاصل و استخوان ها) جلوگیری می کند.
  • به تبادل گاز در دستگاه گرمایش کمک می کند.

با کم آبی بدن ، کارآیی انسان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.کاهش 4-5 درصدی آب بدن ، قدرت و بازده را 20 تا 30 درصد کاهش می دهد.اولین علامت کم آبی ، تشنگی است.

متأسفانه تشنگی زمانی رخ می دهد که حدود دو درصد از بدن بدن دچار کم آبی شود. به همین دلیل توصیه می شود قبل از تشنگی آب بنوشید.از دست دادن 10 درصد آب بدن باعث تشنگی شدید و از دست دادن 20 درصد از آن کشنده است.

بدن آب را به چند طریق از جمله ادرار ، مدفوع ، پوست و ریه از دست می دهد. حفظ تعادل آب در بدن و همچنین نیاز به آب ، بستگی به سن ، فعالیت بدنی ، گرما ، تغذیه و بیماری دارد. آب در نوزادان بیشتر است. و کودکان نسبت به بزرگسالان در شرایط عادی ، بزرگسالان به ازای هر 1000 کالری به یک لیتر آب و کودکان به 1.5 لیتر نیاز دارند.نیاز روزانه به آب در دوران بارداری کمی افزایش می یابد ، اما در دوران شیردهی به 3.4 لیتر افزایش می یابد.

با توجه به نیاز روزانه فرد به آب 2600 میلی لیتر (2.6 لیتر) ، از این مقدار 1500 میلی لیتر از طریق مایع آشامیدنی ، 850 میلی لیتر از طریق آب غذا و 250 میلی لیتر از طریق آب متابولیک تأمین می شود.

آب متابولیک در نتیجه تجزیه مواد غذایی در بدن ایجاد می شود به ازای هر 100 کالری متابولیزه شده در بدن ، 13 گرم آب متابولیک به دست می آید.

به همین دلیل ، نوشیدن آب نقش مهمی در هیدراته کردن بدن دارد. برای مرطوب کردن بدن بهتر است روزانه به طور متوسط ​​6-8 لیوان آب بنوشید. میوه ها و سبزیجات نیز حاوی مقدار زیادی آب هستند و به طور کلی 70-95 درصد وزن آنها آب است و یکی از مناسب ترین منابع برای تامین آب است.

دیدگاهتان را بنویسید