دکتر رضا اطمینانانی برای بررسی مضرات قند


پیامدهای تلخ مواد شیرین (مطالعه مضرات قندها)

هر فرد سالم باید 55 درصد از نیاز غذایی روزانه خود را از کربوهیدرات ها تامین کند. کربوهیدراتها به چند نوع مونوهیدرات (مانند گلوکز و فروکتوز) ، دو قند (مانند ساکارز یا قند) و چندین قند یا کربوهیدراتهای پیچیده (مانند نشاسته) تقسیم می شوند. آنچه ما قند می نامیم در واقع یک یا دو قند است ، مانند گلوکز یا فروکتوز ، که به عنوان افزودنی در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد ، و قندی که ما مصرف می کنیم و می توانیم روزانه مصرف کنیم. «دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه اصفهان ، ما قصد داریم مضرات قند را بررسی کنیم.

زیرا بسیاری از غذاها حاوی قند هستند. پیروی از رژیم غذایی عاری از این مواد کار ساده ای نیست. ممکن است انواع غیر طبیعی و مضر قندها را در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، دسرها و سایر غذاهای شیرین در رژیم غذایی روزانه خود محدود یا حذف کنیم. ما به نفع سلامتی عمل کرده ایم ، بسیاری از مردم فقط به فکر محدود کردن آن بوده اند. یا در صورت ابتلا به دیابت یا بیماری های جدی دیگر ، قند را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

مضر بودن قند:

1) چاقی

یکی از ساده ترین و مشخص ترین اثرات قند که برای همه شناخته شده است چاقی است. برخلاف قندهای ترکیبی ، قندهای تک و دوگانه به سرعت انرژی بدن ما را تامین می کنند و هنگامی که به این انرژی نیاز نداریم ، بدن اضافی را برای استفاده های بعدی به چربی تبدیل می کند. بنابراین ، مصرف زیاد این مواد ممکن است یکی از دلایل کاهش وزن باشد.

2) تغییرات چربی خون

مطالعات متعدد نشان می دهد که مصرف قند منجر به افزایش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

ما نمک را یکی از عوامل مهم افزایش فشار خون می دانیم. مطالعات نشان می دهد که مصرف قند نیز با فشار خون بالا ارتباط دارد.

4) سرطان

سلول های سرطانی با قند تغذیه می شوند. علاوه بر این ، این مواد هورمون هایی ترشح می کنند که در رشد سلول های سرطانی موثر هستند. مطالعات نشان داده است که قندها با ایجاد سرطان هایی مانند سرطان سینه ، تخمدان ، پروستات ، راست روده ، لوزالمعده ، ریه ، مثانه و معده ارتباط دارند.

5) تولید رادیکال های آزاد

رادیکالهای آزاد اتمها یا مولکولهایی هستند که آخرین لایه الکترون آنها ناقص است و در بسیاری از بیماریها مانند سرطان ، بیماریهای قلبی عروقی ، آب مروارید ، آرتریت ، پیری و پیری زودرس ، به دلیل ناپایداری و تمایل به پذیرش الکترونها دخیل هستند. مطالعات نشان می دهد که مصرف قند باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در دستگاه گوارش

قندها مشکلات زیادی در سیستم گوارش ایجاد می کنند ، از جمله سوء هاضمه ، سوء جذب ، ادم و زخم.

7) پوسیدگی دندان

ارتباط بین پوسیدگی دندان و مصرف قند برای همه روشن است.

8) پوکی استخوان

برخی مطالعات ارتباط بین دیابت و پوکی استخوان را نشان می دهند. زیرا قندها باعث ایجاد حالت اسیدی در بدن می شوند و حذف کلسیم از استخوان ها که بزرگترین منبع ذخیره در استخوان ها است ، این حالت اسیدی را از بین می برد و حالت تعادلی در بدن ایجاد می کند. این حرکت به تدریج باعث توخالی شدن استخوان ها می شود.

متخصص تغذیه اصفهان مضرات قند را بررسی می کند

9) موارد دیگر

آلزایمر ، کمبود مس ، کاهش جذب کلسیم و منیزیم ، سنگ کیسه صفرا ، آب مروارید ، بزرگ شدن کبد و کبد چرب ، بزرگ شدن کلیه ها و سنگ های کلیه ، کاهش توانایی یادگیری در کودکان ، مصرف قند افسردگی با افزایش عدم تعادل هورمونی (به عنوان مثال مردان) و کاهش رشد همراه است. هورمون)

ارائه می دهد:

همانطور که قبلاً ذکر شد ، حذف قندها از رژیم غذایی کار ساده ای نیست. با این حال ، می توان از اشکال کمتر مضر قند استفاده کرد. این به معنای تلاش برای استفاده از قندهای پیچیده (کربوهیدراتهای پیچیده) است که ما آنها را “قند خوب” می نامیم. میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات کامل (به ویژه غلات) ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین ها و فیبرهای بدن را تامین می کنند و قند خون را به سرعت هضم می کنند ، زیرا دیر هضم می شوند. و انرژی مورد نیاز بدن را برای مدت زمان بیشتری تامین می کند.

توجه داشته باشید که بهتر است از میوه های کامل به جای آب میوه ها (حتی به طور طبیعی) استفاده کنید ، زیرا همه میوه ها حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های بیشتری هستند (موادی که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند) .و مفیدتر. برای بدن علاوه بر این ، برخی از غذاها ، مانند نان سفید ، شیرین نیستند ، اما به دلیل کم بودن فیبر و میزان جذب بالا ، قند خون را به سرعت بالا می برند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی تغذیه و میزان و سبک غذا نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و پزشک اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

رابطه بین تغذیه و خلق و خو

مضرات رژیم بدون کربوهیدرات

چربی مناسب برای سالم ماندن

محصولات تراریخته و غذایی



دیدگاهتان را بنویسید