توصیه های تغذیه ای مهم در نوروز


ویروس کرونا نامیده شد ویروس کوئید 19
علاوه بر ایجاد اختلال در زندگی روزمره بسیاری از مردم در سراسر جهان ، از اجرای مراسم سنتی در برخی از کشورها از جمله ایران جلوگیری می کند. در این راستا ، کارکنان بهداشت از مردم می خواهند که روابط اجتماعی و خویشاوندی را محدود کنند.

به شما توصیه کنید ، برنامه های سفر و سفرهای نوروزی خود را تا آنجا که ممکن است به تعویق بیندازید. اما اگر یک جلسه خانوادگی کوچک دارید ، توصیه می شود توصیه کنید تغذیه از روزهای بعد برای به حداقل رساندن مشکلات حاصله استفاده کنید.

اول از همه ، ما غذاهای پرمصرف را در تعطیلات نوروز ارائه می دهیم:

میوه ها:

میوه ها از نظر تغذیه و طعم متفاوت هستند ، اما ویژگی های مشترکی نیز دارند:

1. حاوی آنتی اکسیدان های مختلف آنتی اکسیدان ها موادی هستند که رادیکال های آزاد را برای جلوگیری از بیماری خنثی کرده و اثرات سن بر بدن را به تأخیر می اندازند. (اثر ضد پیری)

2. از بین رفتن مواد مغذی و آنزیمهای مفید بسیار ناچیز است ، زیرا غذاهای این گروه عموماً بدون فرآیند تهیه و پخت مصرف می شوند.

3. آنها انرژی کمتری دارند. البته آنها حاوی انرژی هستند و این ایده که “میوه شما را چاق نمی کند” اشتباه است و هر 100 گرم میوه برابر با 5-6 قاشق غذاخوری برنج ، کربوهیدرات و انرژی است.

یادداشت مهم: برخلاف تصور عموم ، میوه های خشک که به دلیل طعم و مزه خود توجه بسیاری را به خود جلب می کنند ، میان وعده یا غذای خوشمزه محسوب نمی شوند و بسیاری از ویژگی های توصیف شده برای گروهی از میوه ها را دارند. با این حال ، توجه به این نکته ضروری است که میوه های خشک کالری بیشتری در واحد حجم دارند. به همین دلیل ، با تمام فوایدی که دارند ، مانند فندق هستند که در صورت مصرف زیاد میوه می دهند.

هازل:

فندق به گروه پروتئین ها تعلق دارد. نقطه قوت آجیل ها وجود مواد مغذی و ویتامین ها است.مزایا و معایب این گروه عبارتند از:

1. کالری بالایی دارند با استفاده از این گروه از غذاها ، کالری بالایی به بدن داده می شود که باید به درستی محاسبه شود و در رژیم غذایی روزانه گروه پروتئین گنجانده شود.

2. دارای محتوای سدیم بالایی هستند. اگرچه میزان سدیم در این غذاها به طور طبیعی زیاد نیست ، اما معمولاً در حین پخت نمک به آن اضافه می شود. میزان بالای سدیم هم برای افراد سالم و هم برای افرادی که فشار خون بالا دارند مناسب نیست.

3. بسیاری از خواص با چربی های اشباع نشده در ارتباط است ، بنابراین خوردن آجیل مشکلی ایجاد نمی کند. اما چربی ها و روغن ها ، خوب یا بد ، در هر گرم 9 کیلو کالری انرژی دارند.

4- افزایش ماندگاری می تواند نوع چربی ها را تغییر داده و از خواص تغذیه ای آنها بکاهد.

5- اگر شما یکی از افرادی هستید که در نوروز آجیل زیادی می خورید ، هنگام مصرف سایر غذاهای گروه پروتئینی مانند گوشت قرمز و سفید ، ماهی ، تخم مرغ و محصولات لبنی باید مراقب باشید.

شیرینی

کسانی که بعد از نوروز دچار اضافه وزن می شوند ، شیرینی را بزرگترین مقصر می دانند. قنادی متعلق به گروه غلات است. آرد شیرین نوعی دانه ریز است که سبوس را از دانه برای شکل و طعم بهتر جدا می کند.

از دست دادن شوره سر منجر به چندین رویداد مهم در این غذاها شده است:

1. بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین B و آهن در این غذاها از بین می رود.

2. کمبود شوره سر باعث افزایش سریع قند خون پس از مصرف این غذاها می شود و در نهایت شما بعد از مصرف این غذاها زودتر احساس گرسنگی می کنید.

3. شوره سر آب زیادی را جذب کرده و سرعت حرکت غذا را در دستگاه گوارش افزایش می دهد. از بین بردن شوره سر میزان غذا در معده را کاهش می دهد و همچنین میزان عبور غذا از روده ها و ایجاد یبوست را کاهش می دهد.

معایب فوق مربوط به آرد تصفیه شده است. حالا تصور کنید که می خواهید این آرد پای را بپزید. حتما کمی شکر ، کره یا دوغ ، خامه و شیر پرچرب به آن اضافه کنید. از آنجا که این غذاها هیچ گونه ویتامین یا مواد مغذی ندارند ، مصرف طولانی مدت می تواند باعث شود بدن شما ویتامین ها را برای کالری دریافت نکند و از سوء تغذیه رنج ببرد. بی اشتهایی یکی از عوارض سوء تغذیه است.

توصیه های تغذیه ای مهم در نوروز:

به یاد داشته باشید که حداقل 3 وعده غذایی اصلی در روز (صبحانه ، ناهار و شام) بخورید.

– در نوروز ، مانند سایر اوقات ، بهتر است رژیم غذایی را تنظیم کرده و مقدار متعادل آجیل را به عنوان میان وعده بخورید. ولی حجم غذا را می توان در هر وعده غذایی اصلی گنجاند کاهش. به خصوص یک وعده غذایی بسیار کوتاه می خواستم.


صبحانه این یکی از مهمترین غذاهایی است که برای سلامتی و رفاه انسان اهمیت ویژه ای دارد. در ایام تعطیل بهتر است افراد زودتر بخوابند تا صبح تازه بیدار شوند و مقدار لازم نان ، شیر ، پنیر ، آجیل و … را دریافت کنند. یک صبحانه کامل از جمله. بهتر است تا حد امکان از کره ، خامه ، دوغ استفاده نکنید و از تخم مرغ ، خیار ، گوجه فرنگی ، میوه ها و آب میوه های طبیعی برای ایجاد رژیم غذایی متفاوت برای صبحانه استفاده کنید.

میوه ها شامل انواع توت ها ، کشمش و خرما هستند. اگر شما یکی از افرادی هستید که نمی توانید در مهمانی میوه بخورید ، توصیه می کنیم این مواد را از صبحانه حذف کنید (نوشیدن چای نیز ممنوع است).

-از آنجا که در روزهای تعطیل غذاهای شیرین می خرید ، تا جایی که می توانید مصرف قند خود را با چای محدود کنید.

هرم راهنمای غذا مصرف 2-4 قطعه میوه در روز را توصیه می کند. در نوروز ، معمولاً به دلیل فراوانی میوه ها ، مصرف مقادیر زیاد به طور کلی بیش از حد و بیش از حد است. بنابراین ، مصرف میوه را به 2-4 وعده در روز محدود کنید ، به ویژه اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید.

– اگر شیرینی می خورید باید سهم نان و برنج را در وعده های غذایی کاهش دهید. در چنین شرایطی ، خوردن سالاد یا سبزی با غذا نه تنها می تواند احساس سیری ایجاد کند ، بلکه از پرخوری یا پرخوری نیز جلوگیری می کند.

– میزان شیرینی و شکلات روزانه و تعداد آجیل را تعیین کنید. سهم خود را کنار بگذارید و بیشتر نخواهید.

مصرف غذاهای چرب و سرخ شده را کاهش دهید. غذاهای آب پز و بخارپز بیشتری بخورید.

می توانید غذاهای عالی از کدو تنبل ، هویج ، سیب زمینی ، کلم بروکلی و مرغ تهیه کنید که ارزش غذایی بالایی دارند و در عین حال کالری بالایی ندارند.

– نوشیدن 8 تا 11 لیوان آب در روز کاهش مصرف آب در نوروز یکی از مهمترین عوامل مضر برای سلامتی است.
از طرفی نوشیدن آب از پرخوری جلوگیری می کند و احساس سیری ایجاد می کند.

مصرف زیاد شیرینی و شکلات در نوروز مانند سایر موارد ، می تواند مشکلات سلامتی ایجاد کند. مصرف زیاد میان وعده ها ، شیرینی ها و شکلات در کودکان این روزها اغلب باعث مشکلات گوارشی مانند معده درد ، حالت تهوع و استفراغ می شود و همچنین از مصرف غذاهای اصلی جلوگیری می کند ، بنابراین از این وضعیت پر از تعطیلات تا 2 هفته جلوگیری می کند. پیچیدگی نه سرگرم کننده است و نه راحت.

– شیرینی و شکلات می تواند اشتها را به ویژه در کودکان کاهش دهد. بنابراین ، توصیه می شود بین 2 تا 3 ساعت بعد از وعده غذایی اصلی کمتر مصرف کنید.

شیرینی و شکلات را دور از دید نگه دارید. وقتی خمیر روی میز است ، طبیعی است که هر چند دقیقه یکبار تکیه دهید
خوردن شیرینی.

فعالیت بدنی و ورزش کافی داشته باشید.

موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید