تأثیر هورمون ها بر وزن: هورمون های اشباع و گرسنگی


اختلالات هورمونی بر سلامت بدن تأثیر می گذارد ، از جمله وزن ، هورمون های سیری و گرسنگی و عوامل م thatثر بر هورمون ها.

هورمون ها مولکول های سیگنال دهنده هستند. این مواد شیمیایی توسط غدد درون ریز تولید شده و به جریان خون منتقل می شوند.

ترشح هورمون به خون توسط غدد خاصی مانند هیپوفیز ، تیروئید ، پاراتیروئید و غدد فوق کلیوی انجام می شود. اینگونه است که هورمون ها به بافت ها و اندام ها می رسند.

می توان گفت که هورمون ها تقریباً بر همه جنبه های سلامت ، از جمله عملکرد جنسی ، رشد ، خلق و خو ، اشتها و متابولیسم تأثیر می گذارند.

بنابراین ، هرگونه اختلال در تنظیم هورمون ها (کم و بیش ترشح) تأثیر قابل توجهی بر سلامت ، از جمله وزن بدن خواهد داشت.

در این مقاله عوامل م hormonesثر بر هورمون ها و تأثیر هورمون ها بر وزن بدن ، سیری و هورمون های گرسنگی را بررسی می کنیم.

همچنین بخوانید:

هر آنچه باید در مورد عدم تعادل هورمونی بدانید (کلیک کنید)

تاثیر هورمون ها بر وزن بدن

هورمون ها نقش بسیار مهمی در تنظیم ذخیره و تجزیه چربی ها دارند.

هورمون ها همچنین تأثیر زیادی بر مصرف انرژی و تعداد کالری مصرفی بدن دارند.

بنابراین ، نوسانات هورمونی باعث افزایش یا کاهش وزن می شود و منجر به تجمع چربی در مناطق خاصی می شود.

در اینجا چند نمونه از تأثیر هورمون ها بر وزن آورده شده است:

  • غده تیروئید هورمون هایی را تنظیم می کند که متابولیسم را تنظیم می کنند.

وقتی غده تیروئید بیش از حد فعال باشد ، هورمون تیروئید بیشتری ترشح می شود. این منجر به یک وضعیت متابولیک بیش از حد می شود که باعث می شود کالری بیشتری بسوزانید. به این حالت پرکاری تیروئید نیز گفته می شود.

علاوه بر این ، کم کاری تیروئید که با کم بودن هورمون تیروئید مشخص می شود باعث مصرف انرژی کمتری می شود و به کم کاری تیروئید نیز معروف است.

به همین دلیل ، افراد مبتلا به پرکاری تیروئید وزن خود را کاهش می دهند و افراد مبتلا به کم کاری تیروئید وزن خود را افزایش می دهند (چاقی).

همچنین بخوانید:

بیماری تیروئید (کلیک کنید)

  • انسولین هورمون دیگری است که بر وزن بدن تأثیر می گذارد.

سلول ها برای استخراج انرژی از گلوکز و ذخیره آن به شکل گلیکوژن برای استفاده های بعدی به انسولین نیاز دارند. انسولین همچنین برای ذخیره انرژی به عنوان چربی و جلوگیری از تجزیه چربی ها برای حفظ وزن بدن مورد نیاز است.

حفظ سطح انسولین در سطح استاندارد بسیار مهم است. افزایش سطح انسولین مزمن باعث مقاومت به انسولین می شود. در این شرایط ، سلول ها به انسولین پاسخ خوبی نمی دهند.

بر اساس مطالعات انسان و حیوانات ، این امر منجر به تجزیه هورمون های سیری و گرسنگی ، جذب بیش از حد چربی توسط اندام هایی مانند کبد و اختلالات متابولیک می شود.

  • کورتیزول یک گلوکوکورتیکوئید (هورمون استروئیدی) است که نقش مهمی در پاسخ به استرس بدن دارد.

با این حال ، افزایش مزمن سطح کورتیزول منجر به افزایش وزن می شود.

کورتیزول چربی های معده را تجزیه می کند و اشتها را افزایش می دهد ، به ویژه میل به غذاهای پر انرژی و خوش طعم با چربی و قند.

اختلالات تنظیم کورتیزول در افراد مبتلا به استرس مزمن و سندرم کوشینگ باعث افزایش سطح کورتیزول می شود.

هورمون های دیگر ، از جمله گلوکز ، لپتین ، آسپرین و استروژن ، با پپتیدهای انسولینوتروپیک مرتبط هستند که بر وزن بدن و توزیع چربی تأثیر می گذارد.

همچنین بخوانید:

استروژن (کلیک کنید)

عوامل موثر بر هورمون ها

عوامل موثر بر هورمون ها را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

  • وزن بدن
  • بیماریها
  • سن
  • رژیم غذایی و سبک زندگی
  • خواب کافی
  • ورزش و فعالیت بدنی
  • فشار

تاثیر بیماری ، سن و افزایش وزن بر هورمون ها

عوامل زیادی بر سطح هورمون ها از جمله وزن بدن ، سن و بیماری تأثیر می گذارد

در افراد دارای اضافه وزن یا چاق ، مقادیر بالای چربی بدن می تواند بر بسیاری از هورمون ها تأثیر بگذارد.

برخی از هورمون های م obesثر بر چاقی عبارتند از:

به عنوان مثال ، مردان چاق تستوسترون کمتری نسبت به مردان عادی و با وزن طبیعی دارند.

این به دلیل کاهش پروتئینی به نام گلوبولین متصل کننده هورمون جنسی (SHBG) است که تستوسترون را به بافت های بدن متصل می کند. کاهش SHBG در چاقی به دلیل مقاومت به انسولین است.

سطح پایین تستوسترون با افزایش چربی بدن به ویژه در ناحیه شکم و کاهش توده عضلانی در مردان ارتباط دارد.

همچنین بخوانید:

علل هورمونی افزایش چربی شکمی (کلیک کنید)

چاقی ارتباط تنگاتنگی با ناهنجاری های پریپلپتین ، از جمله هایپرلپتینمی (ترشح بیش از حد لپتین) دارد. این به دلیل عدم واکنش لازم به لپتین است.

از آنجا که لپتین سیری را تنظیم می کند ، کاهش حساسیت منجر به دریافت بیش از حد کالری و افزایش وزن می شود.

چاقی همچنین با سطح بالای انسولین و آسپرین (هورمون محرک اشتها) همراه است.

افراد یائسه ، به ویژه در قسمت میانی بدن ، افزایش چربی بدن خواهند داشت.

این ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی در این مرحله باشد ، از جمله کاهش مصرف انرژی و کاهش سطح استروژن در ارتباط با اختلال عملکرد متابولیک.

علاوه بر این ، بیماری هایی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک ، کم کاری تیروئید ، بیماری کوشینگ و دیابت می توانند باعث اختلالات هورمونی شده و بر وزن تأثیر بگذارند.

افزایش وزن در افرادی که تحت درمان هورمونی تقویت کننده جنسی قرار می گیرند نیز شایع است.

لازم به ذکر است که سطح هورمون ها تحت تأثیر بسیاری از عوامل دیگر مانند بارداری ، مصرف مواد مخدر و عوامل دیگر قرار می گیرد.

تاثیر سبک زندگی و رژیم غذایی بر هورمون ها

یکی دیگر از عواملی که بر هورمون ها تأثیر می گذارد شیوه زندگی افراد است.

رژیم غذایی ، فعالیت و استرس مزمن نیز با نوسانات هورمونی مرتبط است.

رژیم غذایی

رژیم غذایی یکی از عوامل اصلی در شیوه زندگی افراد است که بر سلامت کلی و هورمون های بدن تأثیر می گذارد.

مطالعات نشان می دهد رژیم های غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده ، قند زیاد و کربوهیدرات های تصفیه نشده می توانند باعث عدم تعادل هورمونی شوند.

به عنوان مثال ، رژیم های غنی از قند (به ویژه نوشیدنی های شیرین) با افزایش مقاومت به انسولین و سطح لپتین مرتبط هستند.

مطالعات همچنین نشان می دهد که مقادیر زیاد پروتئین و مقادیر کم یا متوسط ​​کربوهیدراتها نسبت به رژیمهای پر کربوهیدرات و کم پروتئین تأثیر مفیدتری بر هورمونهای سیری و گرسنگی دارند.

همچنین بخوانید:

رژیم کم کربوهیدرات (کلیک کنید)

غذاهای فرآوری شده و رژیم های غذایی سرشار از قندهای اضافی سطح هورمون های گرسنگی از جمله NPY را افزایش می دهد و اثرات هورمون های سیری از جمله CCK را خنثی می کند.

این عوارض منجر به پرخوری و افزایش وزن می شود.

علاوه بر این ، رژیم غذایی غنی از غذاهای فرآوری شده ، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی را که سیستم غدد درون ریز را مختل می کند ، از جمله فتالات ، افزایش می دهد.

این مواد شیمیایی اشتها ، سیری و هورمون های انتخاب غذا را تنظیم می کنند و باعث مقاومت به انسولین می شوند. همه این عوامل بر افزایش وزن تأثیر می گذارد.

روش های دیگری نیز برای تأثیر رژیم بر هورمون ها و افزایش وزن وجود دارد.

به طور کلی ، رعایت رژیم متعادل غنی از تمام مواد مغذی با حداقل پردازش و افزودن قند برای سلامت هورمون ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

سایر عوامل موثر بر هورمون ها

خواب ، فعالیت بدنی و استرس نیز بر هورمون های م affectثر بر وزن بدن تأثیر می گذارد.

خواب کافی برای سلامتی مهم است. در حقیقت ، نداشتن خواب کافی می تواند منجر به اختلالات هورمونی شود.

بی خوابی با مقاومت به انسولین ، مقاومت به لپتین و اختلالات هورمون گرسنگی مرتبط است که می تواند منجر به افزایش اشتها ، سیری ، پرخوری و افزایش وزن شود.

ورزش همچنین بر سطح هورمون ها تأثیر می گذارد.

بر اساس تحقیقات انجام شده ، افزایش فعالیت بدنی منجر به موارد زیر می شود:

  • افزایش حساسیت بدن به انسولین
  • افزایش سطح تستوسترون در مردان
  • کاهش سطح لپتین در افراد دارای اضافه وزن و چاق
  • واکنش هورمون های سیری را بعد از غذا بهبود می بخشد

مدیریت استرس برای واکنش های هورمونی سالم مهم است. استرس مزمن هورمون های مسئول تنظیم اشتها را تغییر می دهد و به افزایش کالری دریافتی و افزایش وزن کمک می کند.

بنابراین ، مدیریت استرس بخش مهمی از توسعه سلامت هورمونی مطلوب و حفظ وزن بدن است.

تاثیر هورمون ها بر سیری و گرسنگی

هورمون ها اشتها را تنظیم می کنند تا سطح انرژی لازم بدن را حفظ کنند.

برخی هورمون ها گرسنگی را تحریک می کنند.

دیگران نشان می دهند که به اندازه کافی غذا خورده اند و سیر شده اند.

عدم تعادل هورمونی که اشتها را کنترل می کند منجر به افزایش یا کاهش وزن می شود.

هورمون های گرسنگی

هنگامی که بدن به غذا نیاز دارد ، تعدادی گام در سیستم های غدد درون ریز و عصبی برای تحریک دریافت غذا برداشته می شود.

به عنوان مثال ، بخشی از چرخه گرسنگی (معروف به مجتمع حرکتی مهاجر) توسط هورمون های دستگاه گوارش از جمله تحرک تحریک می شود.

برخی از هورمون های اصلی و سایر ترکیبات محرک اشتها عبارتند از:

  • گرلین: گرلین به عنوان هورمون گرسنگی شناخته می شود و هیپوتالاموس را به عنوان ناحیه مسئول گرسنگی در مغز تحریک می کند. علاوه بر مصرف غذا ، چرخه خواب و بیداری گرلین ، متابولیسم گلوکز و غیره.
  • موتیلین: موتیلین هورمونی است که در روده کوچک تولید می شود. وقتی بدن روزه می گیرد ، تحرک باعث انقباض روده ها می شود و مغز را از نیاز به غذا هشدار می دهد.
  • نوروپپتید Y (NPY): NPY یک پپتید (اسید آمینه زنجیره کوتاه) است که توسط مغز برای تحریک دریافت غذا ترشح می شود. تولید و انتشار NPY توسط هورمون هایی مانند گرلین و لپتین تنظیم می شود.
  • پروتئین وابسته به آگوتی (AgRp): AgRp پپتید دیگری است که توسط مغز تولید می شود. تولید AgRp توسط گرلین تحریک می شود و مصرف غذا را افزایش می دهد.

هورمون های اشباع

برخی از هورمون های اصلی که باعث سیری و کاهش مصرف غذا می شوند عبارتند از:

انسولین هورمونی است که از لوزالمعده ترشح می شود. انسولین نقش مهمی در تنظیم قند خون و تعادل انرژی دارد. سطح انسولین بعد از غذا افزایش می یابد. در واقع انسولین به مغز متصل می شود تا مصرف غذا را کاهش دهد.

  • کلسیستوکینین (CCK)

کوله سیستوکینین هورمونی است که توسط سلولهای روده کوچک در پاسخ به مواد مغذی لومین ، به ویژه چربی و پروتئین ترشح می شود. دریافت غذا با تحریک مراکز اشباع در مغز ، که باعث تنگی کیسه صفرا و ترشح لوزالمعده می شود ، که برای هضم مهم هستند ، کاهش می یابد.

  • پپتید شبه گلوکاگون 1 (GLP-1)

GLP-1 توسط سلولهای روده ای در پاسخ به مصرف غذا تولید می شود. پپتید شبه گلوکاگون (GLP-1) تخلیه معده را کند می کند ، مصرف غذا را کاهش می دهد و سیری را افزایش می دهد.

  • پپتید لوزالمعده YY (پپتید YY)

پپتید YY هورمون دیگری است که در روده کوچک تولید می شود. این هورمون در پاسخ به غذا ترشح می شود و به گیرنده های مغز متصل می شود. اشتها را کاهش داده و حرکت غذا را از طریق دستگاه گوارش کند می کند.

لپتین هورمونی است که توسط سلول های چربی و دیگر قسمت های بدن ترشح می شود. لپتین در درجه اول به عنوان هورمون سیری شناخته می شود. پپتیدهای محرک گرسنگی ، از جمله لپتین ، NPY و AgRp را مهار می کند و پپتیدهای افزایش دهنده سیری را تحریک می کند. این باعث کاهش اشتها می شود.

Obestatin یک اشتهاآور است که با اثرات گرسنگی ناشی از گرلین مقابله می کند. با این حال ، دانشمندان روی ابستاتین کار می کنند و تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر آن بر گرسنگی و سیری مورد نیاز است.

البته لیست فوق جامع نیست و مواد دیگری مانند پپتید نسفاتین 1 و هورمون اکسی سنتومودولین نیز در کنترل اشتها نقش دارند.

خلاصه

هورمون ها گرسنگی و سیری ، توزیع چربی و متابولیسم را کنترل می کنند که به نوبه خود بر وزن بدن تأثیر می گذارد.

عواملی که بر سلامت هورمون ها تأثیر می گذارد شامل ژنتیک ، پیری ، بیماری ، استرس در شیوه زندگی ، خواب و ورزش است.

خوردن و خوردن رژیم غذایی متعادل ، خواب کافی ، تشخیص بیماری های اصلی ، مقابله با استرس و ورزش تنها چند مورد از راه های علمی است که برای حفظ وزن سالم و تنظیم هورمون ها مورد استفاده قرار می گیرد.

برای مشاهده و خرید مکمل ها و محصولات مراقبت دارویی آنلاین Oiro ضربه زدن.

دیدگاهتان را بنویسید