بازگشت به اصول اولیه! کشف دلایل واقعی برای افزایش وزن!


پس از هفته ها خوردن فقط سالاد، سوپ و میله های پروتئینی نمی توانید تفاوتی را مشاهده کنید؟ آیا از عرق کردن آن در باشگاه خسته شده اید اما نمی توانید تفاوتی در اینچ ببینید؟ تعجب می کنید که چرا برخی افراد با وجود پرخوری وزن اضافه نمی کنند؟
پس از هفته ها خوردن فقط سالاد، سوپ و میله های پروتئینی نمی توانید تفاوتی را مشاهده کنید؟ آیا از عرق کردن آن در باشگاه خسته شده اید اما نمی توانید تفاوتی در اینچ ببینید؟ تعجب می کنید که چرا برخی افراد با وجود پرخوری وزن اضافه نمی کنند؟
دلایل آن ساده است. چاقی یک بیماری پیچیده است و عوامل زیادی بر آن تأثیر می گذارد. علل چاقی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و صرفاً درست غذا خوردن و ورزش بیشتر برای کنترل چاقی معمولا کافی نیست.

عوامل متعددی – ژنتیکی، محیطی و روانی می توانند در افزایش وزن نقش داشته باشند. تعداد کمی از این عوامل درونی هستند – ما با آنها متولد می شویم. با این حال، دیگر علل چاقی در محیط ما نیز وجود دارد.

برای ما مفید خواهد بود که عمیقاً در موارد مشترک کاوش کنیم علل چاقی

  1. ژنتیکی: اگر یکی از والدینتان دچار چاقی شوند، احتمال ۷۰ درصد وجود دارد. ژن های ما اشتها، پردازش غذا و میزان چربی ذخیره شده را تعیین می کنند.
    کمبود هورمونی در بدن که به مغز سیگنال می‌دهد در زمان سیری از خوردن دست بکشد نیز ممکن است به چاقی کمک کند. با این کمبود، در هر وعده غذایی خیلی بیشتر می خورید و به تدریج وزن اضافه می کنید. سایر تغییرات ژنتیکی نیز بر اشتهای ما تأثیر می گذارد.
  2. عدم فعالیت بدنی: سبک زندگی کم تحرک باعث کاهش حرکات بدنی می شود. اگر کالری مصرفی را نسوزانیم، چربی اضافی در بدن ذخیره می شود. ارتباط قوی بین کم تحرکی و چاقی در بسیاری از افراد وجود دارد.
    پزشکان به شما توصیه می کنند که حداقل روزانه به مدت ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید. این می تواند شامل تمرینات کاهش وزن مانند تمرینات قلبی یا تمرینات قدرتی بر اساس ترکیب بدن شما باشد.
    پس از شروع ورزش، به آرامی شدت ورزش را افزایش دهید. این به این دلیل است که هر چه بیشتر ورزش کنید، بدن شما در سوزاندن کالری کارآمدتر می شود و به تدریج کالری کمتری با همان مقدار فعالیت بدنی می سوزاند.
    اگر هیچ نتیجه ای مشاهده نکردید، می توانید با یک متخصص صحبت کنید و گزینه های دیگری مانند درمان های کاهش وزن و رژیم غذایی برای چاقی را در نظر بگیرید.
  3. کمبود خواب: بسیاری از ما در مورد ارتباط قوی بین خواب و وزن نمی دانیم. طبق دستورالعمل های بنیاد ملی خواب، بزرگسالان حداقل به ۷-۹ ساعت خواب در روز نیاز دارند.
    افرادی که کمتر از این مقدار می خوابند ممکن است در طول زمان مقداری وزن اضافه کنند. هنگامی که شما کم خواب هستید، مغز شما گرلین (هورمون گرسنگی) بیشتر و لپتین کمتری تولید می کند (هورمونی که به مغز می گوید پس از سیر شدن غذا را متوقف کند). در این صورت شما بیش از نیاز بدنتان غذا می خورید که به تدریج منجر به افزایش وزن و چاقی می شود.
    ارتباط بین چاقی و خواب به خوبی مستند شده است، و ما باید حداقل ۷ تا ۸ ساعت در روز بخوابیم تا چاقی را به طور موثر مدیریت کنیم.
  4. محیط زیست و غذا: بسیاری از جنبه های محیطی و سبک زندگی ما نیز به افزایش وزن و ایجاد چاقی کمک می کند. در دسترس بودن مداوم و آسان غذاهای ناسالم، پرچرب و قند بالا وجود دارد و امتحان کردن تعداد زیادی از گزینه های موجود می تواند وسوسه انگیز باشد.
    علاوه بر این، اغلب، گزینه‌های سالم‌تر پرهزینه هستند و ما به آشغال‌ها پایبند هستیم. رژیم غذایی خاصی برای چاقی وجود ندارد و شما باید آگاهانه غذای سالم را در حد اعتدال انتخاب کنید. ما باید نقش رژیم غذایی و ورزش را در مدیریت وزن درک کنیم.
    علاوه بر این، کار ما امروزه معمولاً بی تحرک است و در طول روز روی میز کار و لپ‌تاپ خود محدود می‌شویم و به سختی فرصتی برای جابجایی به ما می‌دهد. همچنین معمولاً در آپارتمان های مرتفع اقامت می کنیم و فضاهای باز کمتری برای ورزش وجود دارد.
    برای مدیریت این عامل چاقی، می‌توانیم از نکات مفید مدیریت سبک زندگی پیروی کنیم و تغییرات ساده‌ای در محیط خود ایجاد کنیم.
  5. عوامل روانشناسی: در بیشتر موارد عوامل روانی مانند استرس، اضطراب و احساسات منفی تاثیر زیادی بر چاقی دارند. برخی افراد در هنگام خستگی، عصبانیت یا استرس بیشتر غذا می خورند. آنها تمایل به خوردن بیش از حد غذا دارند و تمایل کمتری به ورزش دارند. که خود با افزایش وزن ارتباط دارد.
    مردم گاهی اوقات وقتی احساسات منفی دارند می توانند در غذا آرامش پیدا کنند و ترک پرخوری سخت می شود. در طول درمان چاقی، رفتار درمانی ممکن است تأثیر مثبتی بر مدیریت چاقی داشته باشد، به ویژه زمانی که وضعیت روانی فرد تأثیر عمده ای داشته باشد.
  6. داروها: افزایش وزن نیز یکی از عوارض جانبی رایج برخی داروها است. داروهای ضد افسردگی، تثبیت کننده های خلق و خو، آنتی هیستامین ها، SSRI ها، سولفونیل اوره ها و انسولین از جمله داروهایی هستند که باعث افزایش وزن می شوند. هنگام بازدید از یک مرکز درمان چاقی، تمام داروهایی را که مصرف می کنید به پزشک خود بگویید.
  7. بیماری ها: برخی از بیماری ها ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با افزایش وزن دارند. شرایط بهداشتی مانند افسردگی، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، سندرم پرادر ویلی، سندرم کوشینگ، کم کاری تیروئید و آرتروز (OA) ممکن است بر وزن تأثیر بگذارد.

شما باید با پزشک مشورت کنید تا بدانید که آیا از هر یک از موارد فوق رنج می برید و بدانید چه عواملی باعث افزایش وزن شما می شوند.

در پایان، برای درمان مؤثر و مدیریت چاقی، باید با پزشک مشورت کنید و دلیل افزایش وزن خود را بفهمید. اگر با چاقی سر و کار دارید با یک متخصص مشورت کنید.

منابع:

  • ربکا M. Puhl و همکاران، انگ چاقی: ملاحظات مهم برای سلامت عمومی. Am J بهداشت عمومی. ۲۰۱۰؛ ۱۰۰ (۶): ۱۰۱۹-۱۰۲۸.
  • Wasim M و همکاران، نقش کمبود، ناکارآمدی و گیرنده های لپتین در چاقی. بیوشیمی ژنت. اکتبر ۲۰۱۶؛ ۵۴ (۵): ۵۶۵-۷۲.
  • رایت، SM و همکاران، علل چاقی. Abdom Radiol 37, 730-732 (2012)
  • Locke A و همکاران، مطالعات ژنتیکی شاخص توده بدن، بینش جدیدی را برای زیست شناسی چاقی به دست می دهد. طبیعت. ۲۰۱۵؛ ۵۱۸: ۱۹۷-۲۰۶
  • پری بی و همکاران، تنظیم اشتها و کنترل وزن: نقش هورمون های روده. دیابت نوتر. ۲۰۱۲؛ ۲ (۱): e26. منتشر شده در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۲.
  • سوزوکی ک و همکاران، چاقی و کنترل اشتها. Exp Diabetes Res. 2012؛ ۲۰۱۲: ۸۲۴۳۰۵.
  • Sumitran P و همکاران، دفاع از وزن بدن: یک مبنای فیزیولوژیکی برای افزایش وزن پس از کاهش وزن. علوم بالینی. ۲۰۱۳؛ ۱۲۴ (۴): ۲۳۱-۲۴۱
  • مان تی و همکاران، جستجوی مدیکر برای درمان های موثر چاقی. روانشناس آمریکایی ۲۰۰۷؛ ۶۲:۲۲۰-۲۳۳
  • رایت اس ام و همکاران، علل چاقی. تصویربرداری شکم اکتبر ۲۰۱۲؛ ۳۷ (۵): ۷۳۰-۲.
  • کروسوس جی پی. استرس و اختلالات سیستم استرس. Nat Rev Endocrinol. 2009 ژوئیه؛ ۵ (۷): ۳۷۴-۸۱.
  • هیل جی و همکاران، تعادل انرژی و چاقی. تیراژ ۲۰۱۲; ۱۲۶:۱۲۶-۱۳۲
  • Rosenbaum M و همکاران، گرمازایی تطبیقی ​​در انسان. Int J Obes (لند). ۲۰۱۰؛ ۳۴ Suppl 1 (0 1): S47-S55.
  • که. برگه شماره ۳۱۱. چاقی و اضافه وزن. موجود در: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/en/.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر