افزایش نرخ چاقی در آمریکا – یک بحران بهداشت عمومی


تحقیقات نشان داده است که چاقی به عنوان یک بحران عمومی در ایالات متحده گزارش شده است (۱،۲،۳). چاقی در سراسر جهان از سال ۱۹۷۵ سه برابر شده است (۱۸). چاقی وضعیتی است که با چربی بیش از حد بدن همراه است. شیوع چاقی در ایالات متحده در بزرگسالان در سال ۲۰۲۰ ۴۲.۴ درصد برآورد شده است. بر اساس جدیدترین داده های CDC در سال ۲۰۲۱، بیش از ۷ نفر از هر ۱۰ بزرگسال آمریکایی ۲۰ ساله و بالاتر یا دارای اضافه وزن یا چاق هستند (۳). این نرخ ها به طور قابل توجهی بین ایالت ها و مناطق مختلف متفاوت است. بزرگسالانی که در مناطق روستایی زندگی می کنند بیشتر از بزرگسالان در مناطق شهری مستعد چاقی هستند و تفاوت قابل توجهی در شیوع چاقی در مناطق شمال شرق و جنوب وجود دارد. در ایالات متحده، می سی سی پی با ۴۰.۸ درصد بالاترین میزان چاقی را در کشور دارد و کلرادو با ۲۳.۸ درصد (۴،۵) کمترین میزان چاقی را دارد. علاوه بر این، افزایش ناراحت کننده ای در چاقی دوران کودکی وجود داشته است که از هر پنج جوان در ایالات متحده یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد (۶).

چاقی چگونه تشخیص داده می شود؟

برای درک اندازه واقعی اپیدمی چاقی در آمریکا، درک معنای اضافه وزن یا چاقی بسیار مهم است. متخصصان تغذیه و پزشکان افراد را به عنوان افراد سالم، کم وزن، اضافه وزن یا چاق دسته بندی می کنند. این طبقه بندی ها از طریق شاخص توده بدنی (BMI) به دست می آیند. BMI = (وزن بر حسب پوند x 703) / (قد بر حسب اینچ x قد بر حسب اینچ)

طبق CDC (8):

  • اگر BMI شما کمتر از ۱۸.۵ باشد، در محدوده کم وزنی قرار دارد.
  • اگر BMI شما بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باشد، در محدوده وزن طبیعی قرار دارد.
  • اگر BMI شما ۲۵.۰ تا ۲۹.۹ باشد، در محدوده اضافه وزن قرار دارد.
  • اگر BMI شما ۳۰.۰ یا بالاتر باشد، در محدوده چاقی قرار دارد.

با توجه به نمودار زیر، یک فرد می تواند BMI خود را با استفاده از قد و وزن خود محاسبه کند و تجزیه و تحلیل کند که در کدام دسته قرار می گیرد (۷).

(عکس با احترام: vertex42, LLC)

چه چیزی باعث افزایش نرخ چاقی شده است؟

چاقی یک “بیماری عصبی رفتاری پیچیده” است که در نتیجه افزایش دریافت کالری و کاهش فعالیت بدنی ایجاد می شود. تجمع چربی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد کالری بیشتری از آنچه می‌تواند از طریق فعالیت‌های عادی روزانه و ورزش بسوزاند دریافت کند. بسیاری از عوامل دیگر بر بروز چاقی تأثیر می‌گذارند، از جمله ژن‌های وزن بدن، رژیم غذایی نامناسب، نوع و مقدار غذای مصرفی، فعالیت بدنی کم، کمبود خواب، استرس، عوامل اجتماعی-اقتصادی و غیره.

برخی داروها و شرایط پزشکی نیز می توانند فرد را مستعد چاق شدن کنند. بیماری های ژنتیکی مانند پرادر ویلی می تواند باعث چاقی کودکان شود. افزایش سن، آرتروز و ناتوانی در حرکت نیز منجر به افزایش وزن می شود. گزارش شده است که اختلالات هورمونی مانند هورمون تیروئید پایین و سطح کورتیزول بالا باعث افزایش وزن می شوند. داروهایی مانند ضد تشنج، برخی از داروهای ضد افسردگی، ضد روان پریشی، استروئیدها و بتابلوکرها نیز می توانند باعث افزایش وزن شوند. بارداری همچنین می تواند باعث افزایش وزن شود. مشاهده شده است که زنانی که در دوران بارداری سیگار می کشند، شانس بیشتری دارند که فرزندانشان در آینده دچار چاقی شوند (۱۹). افزایش وزن بیش از حد در دوران نوزادی نیز منجر به چاقی می شود (۲۰).

چه بیماری های مزمن و مشکلات سلامتی با چاقی مرتبط است؟

چاقی تقریباً بر تمام سیستم های بدن تأثیر منفی می گذارد. ذهنی و جسمی (۹،۱۰). چاقی فرد را مستعد ابتلا به چندین بیماری مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی، سرطان ها، دیابت نوع ۲، کلسترول بالا، فشار خون بالا، سکته مغزی، آرتروز، بیماری کبد چرب، آپنه خواب، ناباروری، افسردگی و انزوای اجتماعی می کند. افراد چاق ۱.۵ تا ۲.۵ برابر بیشتر از افراد با BMI معمولی در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی هستند. چاقی منجر به مرگ ۱ نفر از هر ۵ سالانه می شود که نشان دهنده وزن بالای این بیماری مزمن و نیاز به پیشگیری از آن در سیستم مراقبت های بهداشتی عمومی در سراسر جهان است (۹،۱۰).

چگونه از چاقی پیشگیری و درمان کنیم؟

دکتر جورج آ. بری، محقق چاقی، استاد بازنشسته در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا، می گوید: «چاقی یک بیماری اراده نیست، بلکه یک مشکل بیولوژیکی است. پیشگیری و درمان چاقی به تغییر رفتار افراد و ایجاد و حفظ عادات سالم خلاصه می شود.. پیشگیری از چاقی از طریق رژیم غذایی سالم و متعادل موثر است. می توان بر مصرف روزانه غلات کامل، میوه ها و سبزیجات، شیر بدون چربی یا کم چرب و محصولات شیر ​​تمرکز کرد. شامل انواع پروتئین ها مانند غذاهای دریایی، گوشت بدون چربی، مرغ، تخم مرغ، حبوبات، سویا و آجیل.

سبزیجات و میوه ها غذای کم کالری هستند، بنابراین بیشتر وعده های غذایی را با سبزیجات و میوه ها در نصف بشقاب درست کنید. یک چهارم بشقاب را غلات کامل و یک چهارم بشقاب باقیمانده را پروتئین تهیه کنید. چربی ها و روغن ها را در حد اعتدال مصرف کنید (۱۱).

کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده در کاهش مصرف قند و در نتیجه افزایش وزن مفید است. توصیه می‌شود برای خانم‌ها بیش از شش قاشق چای‌خوری در روز و برای آقایان از ۹ قاشق چای‌خوری شکر تجاوز نکنید. استفاده از شیرین کننده های مصنوعی را به حداقل برسانید و مقداری عسل را در نظر بگیرید. بر نوشیدن آب بیشتر در روز تمرکز کنید (۱۱).

افزایش فعالیت بدنی و مقدار کافی خواب منجر به نتایج مثبت می شود (۱۲،۱۳). انجمن قلب آمریکا ۱۵۰-۳۰۰ دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط ​​را در هفته توصیه می کند (۱۲). پیاده روی روزانه ۱۰۰۰۰ قدم راه دیگری برای هدف قرار دادن هدف فعالیت بدنی معقول است (۱۳). استفاده از تلویزیون و تلفن همراه را محدود کنید (۱۴). غذا خوردن با هم و افزایش دفعات وعده های غذایی مشترک خانواده با سلامت کلی مثبت مرتبط است (۱۵).

تکنیک‌های رفتاری برای رسیدگی به ناهنجاری‌های رژیم غذایی ناشی از غذا خوردن، هوس‌های غذایی، تنقلات و خوردن احساسی باید انجام شود.

از گزینه های پزشکی و جراحی نیز برای کنترل چاقی استفاده می شود. برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان چاقی عبارتند از فنترمین، لیراگلوتاید، سماگلوتاید، بوپروپیون-نالترکسون، اورلیستات و غیره (۱۶،۱۷). اکثر این داروها با سرکوب اشتها یا به تعویق انداختن زمان عبور غذا از معده به روده عمل می کنند و باعث ایجاد احساس سیری برای مدت طولانی و در نتیجه کاهش اشتها می شوند. با این حال، این داروها را نمی توان برای هر کسی یا برای همه تجویز کرد. بسته به سابقه پزشکی بیمار و مشخصات عوارض جانبی داروها، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تعیین می کند که آیا این داروها قابل تجویز هستند یا خیر. روش های جراحی برای کاهش وزن نیز بسیار محبوب هستند. روش جراحی معمولاً برای افراد بسیار چاق اختصاص دارد و شامل کاهش اندازه معده یا تغییر دستگاه گوارش برای کاهش وزن است.

در مورد سبک زندگی سالم، رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی برای حفظ یا کاهش وزن با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. اگر از افزایش وزن بیش از حد رنج می برید، از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که آیا ممکن است کاندیدای درمان پزشکی و/یا جراحی باشید.