از شاخص قند خون چه می دانید؟


از شاخص قند خون (شاخص قند خون) غذا چه می دانید؟

شاخص قند خون اصطلاحی است که در رابطه با غذا استفاده می شود. مقدار مشخصی (100 گرم) از هر ماده غذایی (مانند حبوبات ، میوه ها ، نان و غیره) بخورید و سپس قند خون خود را اندازه گیری کرده و این عدد را مقایسه کنید. افزایش قند خون (غذای مرجع) پس از مصرف 100 گرم گلوکز یا نان سفید. این شاخص به صورت درصد بیان می شود. غذاهای بر اساس شاخص قند خون به سه دسته با شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین تقسیم می شوند.

غذاهای کم قند همیشه در اولویت بیماران دیابتی بوده اند.برخی دیگر هر مقدار غذای شیرین (مخفیانه یا آشکار) می خورند. مطالعات نشان می دهد که خوردن بیش از حد شکر می تواند منجر به پرخوری شود. نوعی استرس التهابی را برای بدن افزایش می دهد. و در دراز مدت می تواند در ایجاد بیماریهای مزمن مانند فشار خون بالا ، دیابت ، چربی خون و حتی چاقی شکمی مثر باشد. شکر موجود در غذا به دو نوع اصلی ساده و پیچیده تقسیم می شود.


مطالب پیشنهادی:

با رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید


غذاهای ساده شیرین می توانند شامل عسل ، آب میوه (انگور ، خرما و …) یا غذاهای شیرین (مانند نوشابه ، شیرینی و بیسکویت) و غذاهای پیچیده قندی باشد. سیب زمینی ، حبوبات ، ماکارونی ، رشته فرنگی ، نان و غیره). لازم به ذکر است که افزایش بیش از حد نیاز به شکر پیچیده می تواند قند خون را نیز بالا ببرد.ممکن است باعث التهاب شود و در ایجاد بیماریهای فوق مثر است. حاوی قند و نشاسته ، به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی ، در ارتقاء سلامت مثر است. به همین دلیل ، باید به مقدار مناسب برای هر فرد مصرف شود. علاوه بر این ، باید در تهیه و مصرف این غذاها دقت شود تا از افزایش نامناسب قند خون جلوگیری شود.

 

عوامل م reactionsثر بر واکنش های قند خون در غذا

عوامل متعددی بر واکنش های قند خون غذا تأثیر می گذارد. این عوامل عبارتند از “محتوای کربوهیدرات داغ ، نوع قند (گلوکز ، فروکتوز ، ساکارز ، لاکتوز و غیره) ، ماهیت نشاسته (آمیلوز ، آمیلوپکتین و نشاسته پایدار) ، نوع و مدت زمان پخت ، فرآیندهای روی غذا ، اندازه ذرات”. غذا خوردن یک نوع غذا است ، اما روزه گرفتن همچنین اندازه گیری غلظت قند خون و شدت عدم تحمل گلوکز است. “به عنوان یک قاعده کلی ، افزایش زمان پخت ، خرد کردن ، کوبیدن ، جوشاندن ، سپس دم کشیدن و کم کردن آب غذا باعث افزایش دسترسی مواد غذایی به قندها می شود.

به عنوان مثال سیب زمینی یکی از موادی است که افراد زیادی روزانه از آن استفاده می کنند. اغلب با روشهای دیگر پخت و پز تهیه می شود. شکر وجود خواهد داشت. روش معمول پخت ماکارونی در کشور ما این است که آن را بجوشانید و سپس آن را روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد تا نشاسته موجود در آن فرصت بیشتری برای افزایش قندهای ساده خود داشته باشد. نوشیدنی ها ، شربت ها و مقادیر کمتر آب میوه ها قند بیشتری را نسبت به میوه های تازه یا خشک جذب می کنند زیرا بافت سخت گیاهی (فیبر) موجود در آب میوه گیری را از دست می دهند ، که باعث می شود این قندها سریعتر جذب شوند. قند خون را بالا خواهد برد

شاخص قند خون میوه ها

شاخص قند خون میوه ها نیز متفاوت است. به عنوان مثال ، خربزه و انگور شیرین دارای شاخص گلیسمی بالاتر هستند ، در حالی که گیلاس دارای شاخص گلیسمی پایین تر است. از غذاهایی استفاده کنید که نیاز به جویدن بیشتری دارند. (پوست یک سیب تازه را با شکل رنده شده آن مقایسه کنید.) همچنین لوبیا بخورید (اگرچه حاوی نشاسته زیادی همراه با فیبر به عنوان گروهی از غذاها است.) قند زیادی تولید نمی کند. خوردن این غذاها در ترکیب با غذاهای نشاسته ای می تواند راه خوبی برای کاهش بار قند شما باشد.

شاخص قند خون متخصص تغذیه اصفهان

بار قند خون

بار گلیسمی یک مفهوم جدیدتر از شاخص قند خون است.

مطالعات اخیر نشان می دهد که میزان قند خون در مدیریت قند خون مهمتر از شاخص قند خون است. محققان این یافته ها را با مفهوم کمیت و کیفیت مصرف کربوهیدرات که در بار گلیسمی در نظر گرفته می شود پیوند داده اند.بنابراین ، اولین قدم در برنامه رژیم غذایی باید در نظر گرفتن مصرف کربوهیدرات و سپس منبع دریافت کربوهیدرات در رژیم غذایی باشد. یک واحد کربوهیدرات اساس محاسبه کربوهیدرات های رژیم غذایی است ، بنابراین هر وعده غذایی کربوهیدرات ، صرف نظر از منبع آن ، حاوی 15 گرم کربوهیدرات است.

نان و نشاسته ، سبزیجات ، میوه ها و محصولات لبنی به عنوان غذاهای کربوهیدرات دار شناخته می شوند ، اما گوشت و چربی ها از این قاعده مستثنی هستند. با توجه به میزان و کیفیت کربوهیدراتهای مصرفی در رژیم غذایی ، همه افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت و افرادی که در معرض ابتلا به دیابت هستند ، باید با متخصص تغذیه مشورت کنند.


دکتر رضا اطمینانانی با معرفی روشهای اساسی تغذیه و میزان و سبک غذا می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه و پزشک اصفهان کلیک کنید.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


مطالب پیشنهادی:

کاهش وزن نامناسب و پوکی استخوان

با پنج ماده غذایی چربی شکم را کاهش دهید

خمیر ترش یا جوش شیرین

تفاوت جوش شیرین و بیکینگ پودر

از شاخص قند خون چه می دانید؟ برای اولین بار ، دکتر رضا اطمینانانی. ظاهر شد.



دیدگاهتان را بنویسید